Färger - Konstantskimmel
Shetlandsponnyer får som bekant ha alla färger, utom tigrerad (prickig). Vi presenterar här olika färger i en artikelserie i bilder. Denna gång, konstantskimlar.

Här nedan ser du bilder på konstantskimlar i olika färger.

Har Du en bild på en shettis i denna färg som Du tycker kan passa här? Maila den då till cattis@monkeytoys.com
Länkar till de som bidragit med bilderna:
Av: Cattis
Datum för publicering
- 2006-08-12
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

ingen vanlig skimmel?

Skimmel har en egen sida. Gå in under Shetlandsponnyns färger i forumet, så hittar du alla färger som presenterats.

Om du med vanlig skimmel menar de avblekbara så har de en egen artikel. Det är ju inte samma färg. Inte samma sorts skimmel. Konstantskimlarna bleknar inte helt, de är säsongsfärgade.
Här är den artikeln - Färger - Skimmel
/Cattis

Samlingsartikelns med översikt över alla de färger som hittills publicerats finns här - Shetlandsponnyns färger
/Cattis

#3 Men vanlig skimmel menar jag alltså en vit ponny… Finns det inte vita konstantskimmlar? Borde det väl göra, eller?

#5 Nej. Kontantskimlarna är de som bara färgar om pälsen på kroppen. Huvudet och benen behåller sin färg. De är säsongsskimlar. De blir aldrig helt vita.
En avblekbar skimmel bleknar ju mer o mer under åren och blir till slut helt vit.
Betäcker du en konstantskimmel med en avblekbar kan du givetvis få en konstantskimmel som är avblekbar. Men den blir isf ändå vit och det syns alltså inte.
/Cattis
#5 Nej, på shetland finns det inte. MEN det borde ju gå att få fram "vita" konstantskimmlar, om man lyckas få fram en "cremellokonstantskimmel". 

#7 Ja visst, men färgen är ändå isf Cremelloskimmel och inget annat.
På Shetland finns det inte? Nej, det finns väl inte på ngn annan ras heller? En konstantskimmel är en konstantskimmel. De har genen för att bleka håret på kroppen och ingen annanstans. Det är väl samma sak oavsett ras…
/Cattis
rödskimmelskäcken gillade jag.
Kommer denna kille bli ljusare när han blir äldre?

#10 Är han konstantskimmel så blir han ju ljusare på kroppen under olika tider på året. En del blir inte helt vita på kropparna, men mer vita än på din bild brukar de ju bli. Vet inte om det blir mer vitt under den vita perioden ju äldre de blir? Kanske ngn som har konstantskimlar kan svara på det?
/Cattis
#13 Är inte det där en avblekbar skimmel?
Men hur ser man skillnad på avblekbar och konstant som föl? eller "vet" man bara det efter stammen? Låt säga om man betäcker en rödskimmel med avblekbarskimmel född fux… Hur ser man då skillnad på fölet om den är avblekbar eller konstant???

Konstantskimlarna behåller färgen i huvudet och på benen.
Har för mig att vi fick lära oss på färgkursen att två konstantskimlar inte kan få levande avkomma tillsammans.

#17 Jo det kan de få, men en viss procent av fostren dör och resorberas. Vet inte om en del överlever o föds, för att sedan dö. Minns inte. Men jag fick bara lära mig att det inte var lämpligtatt betäcka konstant med konstant.
/Cattis
#17 25% av fostren får konstantskimmelanlaget i dubbel uppsättning (homozygot) och då dör/tillbakabildas fostren i tidigt stadiet. 50% av fostren får konstantskimmelanlaget i enkel uppsättning (heterozygot) och 25% får det inte alls, och dessa utvecklas helt som de ska.
(Med det kan också konstateras att 67% av de föl som kommer ut efter två konstantskimlar är alltså konstantskimlar, vilket är högre andel än om man betäckt en konstantskimmel med en enfärgad. Men då måste tas med i beräkningen att alltså 25% av fostren då dött på vägen…)
#16 Eftersom det är två helt skilda anlag, så vet man utifrån stammen om den blir konstantskimmel ellrt avblekbar, såvida man man inte parat en av varje…
Dvs en konstantskimmelförälder kan aldrig lämna en avblekbar med enfärgad partner och vice versa..
#19 (komplettering) Det stoägaren märker om det blir dubbelt av Rn-anlaget (Rn=konstantskimmelgenen) är att det inte utvecklas något embryo alls, dvs stoet blir inte dräktigt på den brunsten utan brunstar om. Det är alltså inte på något sätt olämpligt att para två konstantskimlar, bara man är medveten om att dräktighetsprocenten kan bli lägre. Det finns alltså inga homozygota konstantskimlar.
Jag tror att man fortfarande egentligen inte vet varför det blir så, man har bara konstaterat att det är så här.

Känner ni till några ponnyer där båda föräldrarna är konstantskimlar?
#21 JA! Det rödskimmelsto som jag har "köpt" (ej hämtat än) har en hingstavkomma e. Epol. Dvs båda föräldrarna rödskimlar och ja, avkomman också.

Eller en brun konstantskimmel skäck säger man väl och inte brun skäck konstantsskimmel 
Men vad heter det officiellt?

På engelsk hedder den bay roan, i danmark brun stikkelhåret
#25 Brunskimmelskäck

Undskyld, fik ikke kigget rigtigt. Skewbald roan eller på dansk brunbruget stikkelhåret.
Föds dessa hästar i den "andra färgen". Alltså om det är en brunskimmel, föds den brun då? Eller hur funkar det ? 

Okej, DÅ är jag med 
Haha nej, ser verkligen inte ut som samma polle :O
Han är brunskimmel