Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 6348 ggr
Anna1969
0

Lusern strå

Min 26åring äter väldigt lite hö, det blir mkt tussar som hon spottar ut. Jag ger henne lusernpellets uppblött sedan flera år tillbaka o det älskar hon. Men nu har jag även köpt Lusern hackat strå för att hon ska få tugga mer och vad jag tror få i sig mer fibrer. Läste på säcken och det innehåller 10 % melass, som ju är en sockerart. Hon har aldrig haft fång o går alltid på riktigt bete men man blir ju orolig ändå. Är det en "farlig" mängd melass i Lusernet?

AnnaFagerell
0

Kolla tänderna… Sn finns det lucern utan melass i att få tag i om man vill

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Hanna-D
0

Jag hade ett sto som förra året fick stora mängder lusern, både pellets och hackad strå. Jag valde att köpa lusern utan melass i, finns t ex från denna tillverkare:

http://www.dangroent.dk

Anna1969
0

Tänderna kollar vi 2 ggr om året o de är inte super bra men det är som det är, hon äter det hon kan. Vi har nu strålusern från dangroent o den är det melass i. Även den från krafft innehåller det. Har förstått att de har i melass för att binda ihop lusernet lite eftersom det dammar annars? Jag ska söka vidare efter melassfri strå, kanske dangroent har en variant till?? Grejjen var att nu har jag ju en bal med strå som innehåller melass o är det en oroväckande mängd, 10 %? Hon är rund o fin i hullet så det är inga problem med det iaf Skrattande

Hanna-D
0

#3 Alfalfa ska vara utan melass.

AnnaFagerell
0

#3 Även om man håller god tandkontroll slulle jag kolla då det blivit ett problem med bollar. Jag hade en häst som knäckt två tänder i munnen och helt plötsligt tuggade bollar. Då hade det inte hjälpt om jag varit och kollat tänderna veckan innan. Man kollar ju när problem uppstår. (även om man kollar ändå sporadiskt menar jag)

Eggersmann har melassfri lucern

Anna1969
0

Alfalfa-är det lusern? Har hört lite om det innan men har inte kollat det. Senaste kollen var i okt pga att jag tyckte att det var för mkt bollar men det har iof blivit bättre sedan hon kommit in från betet då de tuggar gräs på ett annat sätt, hon har väl kommit igång lite bättre med höet nu. Veterimären gör alltid ngt med tänderna på henne men det går ju inte att förhindra åldrandet tyvärr. Hur som helst så fortsätter jag ju m lusernet eftersom hon gillar det o mår bra av det o kommer att fortsättningsvis köpa melassfrit lusernstrå men jag undrar ju om hon inte bör äta lusernet med melass i??

Hanna-D
0

#6 Green Power Alfalfa: Snittet lucerne tilsat soyaolie. Da lucerne ikke indeholder stivelse og sukker, er det et vel-egnet fodermiddel til heste med tendens til forfangenhed. Lucerne kan bruges som krybbefoder blandet med en vitamin- og mineralblanding til ponyer og andre nøjsomme hestetyper (islændere, goldhopper etc.)
420 kg. pr. palle (21 stk.)

http://www.dangroent.dk/?DK/Fodersortiment/Dangr%C3%B8nt/Green%20Power/Green%20Power%20Alfalfa.aspx

AnnaFagerell
0

#6 Det beror väl helt och hållet på hur mycket hon äter och hur hon ser ut i övrigt. Sen får man kanske ha i åtanke att dom blir äldre och kanske fundera över sitt beslut om den tappar så pass mkt hull att man måste fodra på ännu mer…