Jag har världens bästa stallplats!
Men problemet är läget… 3 km till skogen gör att det tar min halvsnigel till minishettis cirka 45 minuter att skritta dit (på vägen dit finns läskiga saker att stirra på..). I övrigt är det världens bästa stall! Imorgon ska jag titta på ett annat, mycket lovande stall som ligger 500 meter från skogen. I stort sett är stallen likadana, stallägarna lika trevliga och stallplatserna kostar precis lika mycket. Men jag känner mig så trogen stallet jag har nu och stallägaren vill verkligen ha kvar mig
Även om hon förstår varför jag vill flytta så vill hon ändå att jag ska stanna kvar. Och hade stallet bara legat närmre skogen så hade jag aldrig flyttat. De håller på att göra fler vägar här, men det är grusvägar och inte skog… Jag är trött på grusvägar och det är min mini också.
Någon med tips eller råd? Känner mig som värsta svikaren…
Du får ta körkort Caroline och köra din ponny till skogen =)
Skämt och sido det är ju trist men jag hade nog också flyttat ponnyn för att komma närmare möjligheterna till skog
Körkort kan jag ta, men bil och transport är svårt att äga på studiemedel :-/

Men är det grusväg eller asfalt till skogen? Annars så kan man ju faktiskt trava ut i skogen.
# 3 Grusväg 2,5 km, asfalt 500 meter. Har en spattdiagnos på hästen och han kan köras runt 45-60 minuter.
#4 jag skulle nog inte köra så långt heller för att komma till skogen. Tar ju lång tid och när man väl är vid skogen är ju hästen rätt trött om man travar dit. Visst kan man köra hästen mer än 3 km men det blir ju 6 km innan man är hemma och kanske vill man ta nån km i skogen också. Blir för långt tycker iaf jag.
#5 Alternativet är att jag promenerar med honom dit och hem… Vad tror ni om det?
#6 då kan du nog åka i vagnen i skritt. Är nästan samma sak tycker jag. Har du mycket tid skadar det nog inte hästen
#7 Skillnaden är väl cirka 60 kg? ;) Mycket tid? Joo, visst :P
#8 blir inte så tungt med vagn som rullar tycker jag. Ska du ha vagnen ståendes i skogen då ? =)
#9 Hehe, nej den kan han ju dra. Den är jättelätt.
#10 då kan du nog sitta i också tycker jag =)
Är hästen barfota? Brukar bli mer sprutt på ponnyerna på grusväg med skor på fötterna
. Tänk dej själv…
#12 Ja, han är barfota…
#13 Jag skulle prova med ett par vårskor. Kan ha turbo-effekt på dom där som motvilligt slingrar sig framåt i vägkanten… Enklare än att byta stall?!
#14 Kan vara värt att prova, men han har aldrig behövt skor tidigare…

#15 ja har massa grusvägar där ja har stallet. Mitt sto ömmar mkt på gruset och ska få skor till hösten då hon ska igån på alalvar. Skor kanske hjälper din pålle me att pinna på lite fortare ;)
Annars får du skaffa en cyckelvagn ;) och dra hästen till skogen ;) eller varför inte sätta hästen i vagnen ;) ne nu var ja elak. men de hade sett lite roligt ut 

Våra ponnyer går ju runt en mil varje gång vi kör dem och de får ju kondis och då är det inga problem och trava 3 km tar ju inte så lång tid faktiskt. Sen kan det ju vara bra att skritta hem halva vägen så är hästen helt naturligt avsrkittad *ler*
Ju mer man träna desto bättre kondis ,men jag hade också skott min ponny om man kör mycke på grus och sådant.
vi har också en bit till skogen här och ska vi köra på slingarn och travbanan som finns i skogen kör jag till syrran och sen får de köra ut på en asfaltsväg som är runt 1 km .
Ska de rida så rider barnen till en annan skog som är ca 2 km så de har en bit dit och hem , sen kan de rida en *bra* stund i skogen och hästarna får en bra avslappningsbit hem .
#16 Det får nog bli ett par skor för honom, samtidigt så känns det onödigt för han ömmar inte. Och har bra hovar.
#17 denna ponnyn hade ju spatt och skulle inte tränas för mycket.
#18 du ska absolut inte sko din ponny om det inte behövs. Man förstör hovarna och kanske måste han alltid gå skodd sedan. Ömmar han inte och han inte sliter ner hoven för mycket så sko honom inte.

Men inte förstör du hovarna för att du skor , vi skor våra säsongsvis alltså när de tränas och tävlas .
#18 vi har en som har stenhårda hovar men hon går lite sakta och försiktigt på grus , när hon har skor så rör hon sig helt normalt , sen så är det faktiskt så att hovarna slits ner rätt bra om man ofta kör eller motionerar dem på grus vägar.
#19 men kan han köras i 45-60 min så kan han motionerars rätt bra faktiskt , vet många hästar med spatt som tävlar tom.
#20 jo man förstör hovarna om man skor dom. Dom blir klenare och mjukare i hoven. Min hovslagare försöker hela tiden intala mej det och det stämmer faktiskt för jag har också haft skor på en del och de blir mjukare och får sämre kvalité
# 21 Det stämmer inte med mina erfarenheter. Vi måste köra mycket på grusväg och endel på asfalt för att komma till skogen.
Min erfarenhet starka bra hovar som inte måste skors går i arv. sen påverkar det på vilket sätt ponnyn sätter ner hoven (själva mekaniken).
Att man på något sätt skulle kunna härda en hov av sämre kvalite tror jag inte på.
#22 var inte så jag menade, man kan inte härda en hov men man kan förstöra en bra hov med skor. En skodd häst får sämre fötter om man tar av skorna. Visserligen måste den ha haft skor ett tag.
# 23 Jag tror inte att du förstör hovkvaliten av att låta pålle gå med skor. När du tar av skona måste pålle få välja sig att få på grus och stenar, men som sagt hovens kvalite ändras inte av skona.

#23 Har aldrig haft erfarenhet av att hoven blir sämre och mjukare av skoning , våra har samma kvalitet när skorna åker av som de hade innan de skoddes .Vi har ju skott våra hästar länge under tävlingssäsong och även då jag tävlade stor häst ponny under lång tid aldrig varit med om att kvaliten har ändrats pga skoning. Tror din hovlsagre är rädd för att han/hon ska åka på att sko någon av dina shettisar
.
våra ömmar inte ens när skorna åker av , de går precis som innan ingen skillnad, sen så tycker ju jag iof att när man inte använder hästen så ska de inte gå skodda , så under vintertid då inte våra är så aktiva går de alltid oskodda..
#25 han skor gärna shettisarna. Jag har själv varit med om att kvalitén på hoven har blivit avsevärt mycket sämre. Men kanske har det bara varit tillfälligheter då men jag frågade hovisen om det och han sa att det blir en annan kvallité efter man "spikat" i hoven.
kanske här som med allt annat att det handlar o tillfälligheter men jag skulle aldrig sko i onödan. behöver pållen dock skor ska den absolut ha det.
hovkvalité går absolut i arv. ska inte avla på hästar med dåliga hovar

#26 Tror nog att det är tillfälligheter, men tyvärr är det så att kör man mycket på grus och asfalt borde man sko för det är inte bra när hovarna slits ner för mycket. Sen är det väldigt olika från hovslagare till hovslagare vad de säger faktiskt , men en bra hovslager skor ju inte i onödan bara för att tjäna pengar.
Shettisar har väl överlag väldigt bra hovar , hårda och fina , jag tror man kan påverka det faktiskt under uppväxten hur hovarna blir , får de för lite näring i sig och mineraler så kan nog hovarna blir sämre , eller om man missköter hovarna är det ju precis samma sak där . man får direkt dålig kvalitet tyvärr är det många som slarvar just med den delen att sköta hästarnas hovar som är så viktig inga hovar ingen häst.

Hej !
Om nu stallen är väldigt lika och stallhyran inte bli förändrad så finns det ju inget att tveka på tycker jag, det andra stallet är ju närmare skogen och det är ju där du vill köra med din ponny,så flytta, det skulle jag göra om jag var du =) Lycka till
#28 Och så blev det också! Det blev det nya stallet, underbart läge och trevliga stallägare.

#29 skönt när det funkar ju *ler*