Ridlektion
Hallå!
Varje fredag så rida James av två små tjejer. En på fem år och en på nio år.
Nu när det börjar bli mörkt snabbt så har vi börjat tura om vem som ska rida först, är det nioåringen så sadlar jag också en häst och vi rider en tur. Är det femåringen så går jag bredvid en tur. Den som rider sist får dock rida inne på gården där det finns lampor.
Jag börjar dock få dålig fantasi vad man kan hitta på därinne. Underlaget är okey men det är ju ingen ridbana. De är duktiga på att rida mellan koner men man vill ju gärna variera sig lite. Är det någon som har lite tips? Det får ju gärna passa båda två, nioåringen rider på ridskola också och både hoppar och galopperar där medan femåringen bara rider på James och travar några steg ibland.
Tack på förhand!
lurvponnyn.vimeddjur.se

de kan vara att du lägger ut två bommar på diagonalen och när de gör vänd snett igenom att de ska rida mellan dessa bommarna de kan vara olika *brett i mellan* smalare för den äldre och lite breadare för den yngre de kan göra det i olika gångarter.
Likadant att du lägger 2 bommar på medel linjen och att de ska gå hästen att göra halt mellan dessa bommarna samma sak där olika avstånd för hur duktiga de är , det gäller ju att de ska lära sig planera sin ridning och förberada tex hästen för halt, genom att göra halvhalter.
med bommar menar jag du kan ju ta två plankor eller vad du har att använda.
lite cavaletti både sittandes och lättsits .
Att på långsidorna så sätter du ut koner som att de ska rida in i mitten i en båga och ut igen (svårt att förklara) då lär de sig att ställa hästen åt rätt håll mm använda halvahalter förbereda sin ridning .
Vad kul att de funkar så bra med fina fina JB

Bygg upp lite "agilityhinder" som de kan rida genom. Låna lite inspiration från bruksridningen - massor med roliga nyttigheter för både ryttare och häst. Länktips: http://medlem.spray.se/brukskorning
Mina barn tycker ridningen är jättekul när de ska försöka få hästen att trampa på en liten platta, eller gå in i en fyrkant (tex markerad med sågspån) och vända utan att trampa utanför. Backa i vinkel för den större tjejen. Med mera.
En av min dotters favoritövningar är följa john…så får ju fler än hästen motion…
Tack för tipsen! Nu har vi lite att variera med. Följa John brukar vi köra men det blir snabbt lite småtradigt tycker vi ^^
lurvponnyn.vimeddjur.se