Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 2075 ggr
Charlotte-J
0

CEM test

Ni som gjort CEM test på er/era hingstar, hur går det till? Som jag läste på SHs sida skulle det ske på 3 ställen, vadå 3 ställen, platser eller ställen på hästen? Och vid semin tas även prov på sperman stod det, gör man inte det annars? Min veterinär jag kontaktat sa att han tar ett spermaprov men det verkar ju inte vara rätt förfarande då. Kan nån hjälpa mig??

Amor vincit omnia Kyss

sanne
0

Lotta :)

veterinären tar prov från sn…en på 3 olika ställen, i myningen, på skaftet o ett ställe till, hingsten får lugnande så han släpper ut… sen går det fort o göra själva provet.

du behöver inte göra sperma prov, om du inte väldigt gärna vill veta själv.

Charlotte-J
0

Tack Anna!

Beställer man kitet själv eller har veterinären med sig det?

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
0

#3 Det får du nog fråga veterinären men jag tror dom har sånt. Det har vår iaf =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Charlotte-J
0

#2 Veterinären jag kontaktade ville inte komma förrän i vår så att hingsten "gick igång" på något sto som brunstade. Men alltså kan man göra det när som helst då bara hingsten får lugnande? Tror min veterinär missuppfattade mig så han kanske trodde han skulle ta prov även på sperman.

Med andra ord skulle jag kunna göra det snart för att ha det avklarat.

Amor vincit omnia Kyss

Minsanne
0

#5 Du ska inte ta något spermaprov. Bara CEM prov. Det kan göras när som helst på året. Ganska skönt att ha det gjort i god tid innan betäckningarna sätter igång.

Veterinären beställer provkittet

Alla 3 proverna tas samtidigt, ett i skåne ett i Stockholm och slutligen ett i Mjölby Cool hehe, du e för rolig du Lotta.

Mmia
0

När jag gjorde det på Allan så fick veterinären komma ut igen efter några veckor igen och ta ett nytt. Har dom ändrat på det ?

AnnaFagerell
0

#7 Semin som ska åka till annat EU land måste testas två gånger. I annat fall kan inte jag läsa mej till två tester

Ahnna
0

Vilka hästar tar men CEM-test på?

Jag har hört någon gång att CEM inte finns inom shetlandsponnyrasen i Sverige, men att det kan finnas på hingstar utomlands och att alla "utlänningar" måste testas innan de får betäcka här. Stämmer det?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Minsanne
0

Det är bara för importerade hingstar. Numera tar man dt bara en gång. Förut var det 3 gånger med en veckas mellanrum. Då gällde det även alla importston.

Ahnna
0

#10 Tack! Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaFagerell
0

#10 Varför gör man det bara på hingstarna som tas in?

Minsanne
0

#12 Bra fråga … förstår egentligen inte varför man inte gör det på alla eller ingen. För en svensk hingst kan ju betäcka ett utländskt sto och på så vis sprida CEM vidare till ett svenskt sto.

Men vad jag förstått så är det ganska ovanligt med CEM, åtminstonde på shetland.

AnnaFagerell
0

#13 Hur är symptomen? Är det lite som beskällarsjuka?

Hanna-D
0

Antar att min (svenskfödda) hingst ska testas när han varit utomlands i två år och betäckt?