Dåligt uppförande på SM
Måste bara få ventilera mig lite…
Var på finalen idag på Ponny SM o blev oerhört illa berörd över uppträdandet av en ryttare i kat B!!
Hon var inte gammal men när det visade sig att medaljen var förlorad sparkades det med sporrarna i magen,slets i munnen o spöet som användes mkt flitigt inne på banan. Gapade o skrek på sin lilla ponny.
Domaren reagerade o sa till i högtalaren o publiken blev alldeles bestört.
När ekipaget kommit av banan kastade hon spöet hårt i marken,skrek o gapade hej vilt om den dumma hästen (översatte,det som skreks var värre…)
Det var inte bara jag som tog mkt illa vid mej utan de flesta pratade om detta länge på läktaren.
Ska detta kunna hända på ett SM?
O inte nog med det i kat B?
Hur unga är dom ryttarna?!
Vad är det som gör att det blir så starka känslor?
Handlar det om pengar o ponnyns värde eller vart är framtiden på väg?
Jag blir mörkrädd o väldigt ledsen när jag ser sånt här 

Det får inte hända och hon borde bli avstängd som de kan bli på travet , hade de varit min unge hade jag slängt av henne kan jag tala om

Var min tanke med! Undrar om det kommer stå i Ridsport om detta…
Hade med slängt av ungen,men frågan är ju vart pressen kommer ifrån tänkte jag….
Stod även på framhoppningen o hörde många föräldrar ta detta på liv o död mer eller mindre
Fruktansvärt
Åldersgränsen för B ponny i hoppning är 13 år. Pinsamt att barn inte kan ta det på skoj utan att det måste vara på blodigt allvar. (oftast pga av deras föräldrar) somsagt, avstängning vore bra.
Ja, det här med "ponnymammaor" har ju funnits sen urminnes tider.
Troligtvis kommer pressen från föräldrar.
Sen kan jag med egen erfarenhet också hänvisa till ev. ADHD eller liknande.
Det är ingen ursäkt men det kan vara så…

Fast skylla på föräldrarna är ibland för lätt , jag har själv när jag jobbade inom ridksole verksamheten slitit ner barn från sina ponnyer när de uppfört sig väldigt illa och där finns det föräldrar som absolut inte har satt någon press på sina barn .
Min dotter tex är väldigt tävlingsinriktad och har varit så hela livet och det har inte kommit från mig , men däremot har jag fått lära henne att uppföra sig även om hon blir tjurig om de inte går bra.
Så skyll inte på föräldrarna innan ni vet , men däremot så var det fel av huvuddomare eller banpersonal att inte ingripa tidigare .
#5 Barn kan också vara bortskämda och vana att få som de vill = ingen press.
Så nog har föräldrarna oftast ett "finger med i spelet"
Om inte annat så kan det som sagt ligga en sjukdomsbild bakom uppförandet.

"Grönt kort" är ju obligatoriskt för tävlingsryttare på den här nivån. I detta fallet är det föräldern som innehar grönt kort då barn inte behöver ta det förrän de är 13 år. Möjligt att det finns yngre som redan tagit det. Det framgår tydligt i TR hur man uppför/inte uppför sig på en tävlingsplats. Ryttaren borde bli avstängd. Hoppas någon anmälde händelsen! Så får det inte gå till!
Jag har själv, tididgare i år, tagit "grönt kort" och vi diskuterade ganska ingående vad som är tillåtet/inte tilllåtet på en tävlingsplats. Jättebra för oss ponnyföräldrar, jag lärde mig jättemycket på den här kursen och rekommenderar den verkligen
Kan dom inte va snälla mot sina djur ska dom inga djur ha.
Ligger det sjukdom bakom kanske man som förälder ska
tänka på om det är lämpligt att skaffa djur eller åtminstone
vara extra observant hur barnen beter sig mot dom.
Stackars denna ponny!
#7 och #8 Helt sant! Därför borde det i vilket fall som helst vara föräldern som ska straffas inte barnet.
Jag tror absolut också att föräldrarna har något med saken att göra. På nåt vis, det ena eller det andra. Är ju trots allt dom som uppfostrat ungen… Envis eller ej så har den fått den någonstans ifrån också.
Håller med #8 Vid sjukdom eller andra psykiska hinder ska man vara extra noggrann som förälder
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Det förvånar mig inte ett dugg att en unge gör så här på ett SM när de kan balla ur totalt på en vanlig hoppträning.
Jag har sett ungar svära åt sina föräldrar över den "jävla hästfan" sadelj-n som inte går att hoppa i, de säger "rid själv då för f-n om du är så j-a duktig" osv osv, och föräldrar som bara sväljer. Då är det "bara" på träning.
Det är lätt att skylla på föräldrar, men det är ju faktiskt de som finner sig i det här. Att ständigt bli idiotförklarade, hästen blir idiotförklarad osv.
Det är tackolov ett fåtal ungar som bär sig åt så här, men det är de som syns. och hörs.
Jag har också sett ungar ta sina ponnyer i försvar när föräldrar grälat på dom efter att ha rivit ett hinder.
Ibland går föräldrarnas egna ambitioner lite väl långt.
BEDRÖVLIGT UPPTRÄDANDE
OAVSETT VAD SOM LIGGER BAKOM!
#11 Jag har hört föräldrar säga ungjävel till sina barn på utställningar… hur ska ungarna bli?!
#11 Om en förälder låter sig idiotförklaras så säger det väl mer om föräldern än om barnen tycker jag.

Denna ponny är nu till salu för 200 000 kr på annons nu… Hoppas han får en ny snäll ägare/ryttare

#15 Kanske föräldrarna inte var så dumma trots allt…
Alla som satt på läktaren och pratade om det "hemska som hänt" kunde kanske gått och sagt det till de berörda i stället. Brukar ha en bättre effekt. Om inte annat så slipper det bli spekulationer som här, huruvida det är fel på föräldrar eller barn.

# 15 de som satt på läktaren borde kontaktat huvuddomaren!
#16 Mja… de som säger till brukar själva få en avhyvling…
# 16 För många år sedan var jag tävlingsledare på lokal hopptävling. En unge OCH mamma bar sig väldigt illa åt, och jag sa det till dom. De tände förstås, och gick till överdomaren, som sa att det inte var min sak utan hans.
Alltså: säg till domare/överdomare, säg iNTE till själv! Det är mycket laddat med känslor på en tävling, och går du som lekman fram och säger till någon att den uppför sig illa, ja då har du nog trampat i klaveret!

Domaren sa till och med till i stora högtalaren när hon spöade ponnyn hela vägen ut från banan,men inget hjälpte
Han sa även till när hon redan var utesluten o hon försökte ännu en gång på trekombinationen,att så får man absolut inte göra på tävling…
#20 En avstängning kanske?
Jag tycker det är lika illa när vuxna människor på utställning blir arga över resultatet på sin ponny och kastar rosetten i backen. Förhoppningsvis är det bara sig själv man skämmer ut men det är inte ett "snyggt beteende". Har sett det mer än en gång tyvärr.
Amor vincit omnia 
#23 På utställning en gång kastade en ilsken utställare sin rosett på domaren….
#23 Wow… lite väl magstarkt kanske…
#23 Haha, det är nog då det är dags att börja med frimärken i stället för hästar!
Jag måste erkänna en sak som jag såhär i efterhand skäms otroligt mycket för,
När jag var sisådär 11-12 hade jag med min systers hjälp tränat för att åka till en träningstävling med vår cponny som då var 23 år gammal. Hemma gick allting hur bra som hellst, att rida banan och hoppa. Vad vi inte visste då var att kära Balthazar tyckte han var för gammal för att tävla så väl inne på banan (den var väl typ 20 cm eller något sånt) så vägrade han gå dit jag styrde. Jag blev utesluten på första hindret.
Då skrek jag också en hel del. Jag var så besviken för vi kunde ju faktiskt men han vägrade.
Jag kan inte i efterhand förstå hur jag kunde sitta på Battes rygg och vråla som jag gjorde, fruktansvärt! Inget spö användes dock så smart var jag i alla fall.
När resten av klassen hade gått fick jag med min systers hjälp Batte runt banan, hon gick med inne på banan så skärpte han sig tillräckligt för att vara styrbar.
Vi fattade dock vinken och efter det så hoppade jag bara hemma och red i skogen som alltid gick jättebra.
lurvponnyn.vimeddjur.se
De flesta hästarna ställer upp på oss ägare och ryttare så otroligt, och många får nog inte den uppskattningen alls!
Även när man är 10-13 år så kan man nog vara så pass tävlingsinriktad och det inte behöver vara föräldrarnas fel hur man beter sig, däremot borde föräldrar säga ifrån att barnen inte kan bete sig hur som helst.
Kan man inte behandla djuren på rätt sätt så ska man inte heller ha privilegiet att få ha dem!
Bortskämda barn som inte uppskattar sina fina ponnyer eller hur mycket föräldrarna ställer upp….mae…inget jag gillar!