Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 6898 ggr
Hanna-D
0

Skyhögt index!

Fick nyss veta att Skerry van Geldersoord har ett index på hela 17,3! Ingen annan hingst i Holland har över 17. Stort grattis till ägarna!

Hanna-D
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden gör honom inte rättvisa men här är han, fotot taget i somras.

Milla
0

fast han är himla vacker där :-) hög dräggelfaktor

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

susanne-s
0

fin!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

ThiffannyJ
0

#1 Oj så fin!!! Vilken front!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Ja… Han är riktigt snygg! Och väldigt trevlig att hantera. Skulle gärna ha en avkomma…

carina-w
0

inte så tokig ;-)

Minsanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

This is a officiell photo of him.

Maybe better to show this, or have you asked the owner for permission?

Ben

Hanna-D
0

#7 Har du köpt den bilden av Leontien och publicerar med hennes tillstånd?

ThiffannyJ
0

#7 Måste man ha tillstånd från ägaren för att publicera en bild på en häst som man själv tagit?

Då är det genast problem i alla resultattrådar (tex), där någon lägger ut bilder på andras ponnyer i så fall…

www.minishetland.com

JennyR
0

Man behöver inte tillstånd från tex hästägare att lägga ut bilder man själv tagit :) Däremot får man inte lägga ut bilder som ngn annan tagit, såvida man inte har fotografens tillstånd. Mkt kortfattad copyrightsammanfattning ;D

mizabella
0

Verkligen fin hingst!

ThiffannyJ
0

#10 Ja, det hade jag också för mig, men #7 antydde något annat…

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Ägaren står precis framför hingsten och har även fått bilderna mailade till sig efter besöket i somras. Känns trist att min tråd om en fantastisk hingst ska förstöras, jag ville bara dela med mig av nyheten om detta rekordhöga index. Någon kan gärna få ta bort tråden.

Aribigga
0

Snygging, tyckte första bilden var bäst faktist.

#13 Den är väl inte förstörd?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ellinor Johansson
0

# 13 Tack för att du visade en mycket fin bild på en helt fantastisk vacker hingst och berättade om helt otroliga index.

# 7 Det officiella fotot har visats innan. Det är mycket intressantare och trevligare när någon vill bjuda på ett privat foto.

Minsanne
0

# 13 Don't take it away, it is a very nice breeding stallion, we are really happy with the news, but we think the other picture shows a nicer Skerry!

An extra support for our mares Albany van Bunswaard and Affra van Bunswaard who are daughters from Skerry and Cato van Bunswaard  which is a halfsiter to SkerryGlad

Ben (gladaste hästägaren 2010)

VeronicaP
0

Indexet är det bara från utställningsresultat från avkommorna   eller vad ?

På andra bilden tycker ju jag att han ser ut att ha grov hals(som om huvudet sitter direkt på halsen) dålig huvud i sättning ,  om jag ska vara ärlig och på första bilden ser han överbyggd ut bak och klenbent med långa skenor , om jag ska vara petig Oskyldig

Så helt ärligt så om jag utgår från bilderna så är de ingen favorit för mig , men de är kanske tur att smaken är olika :D

Men Grattis ändå

Kratern
0

Fin hingst och roligt med den höga indexen.

Dock ingen dregelfaktor för min del…

I #7 har man lagt upp manen på ryggen för att dölja en i mitt tycke svag rygg.

Nej, siffrorna till trots skulle jag inte valt honom.

AnnaFagerell
0

Jag gillade din hingst bättre Hanna… kan inte se att det är samma hingst i #7  Flört

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Hanna-D
0

#19 Glad

Jag tycker också att han är finare i hagen. Dessutom finns det fler och bättre officiella foton på honom än den som visats här.

AnnaFagerell
0

Han ser inte så hög ut, vet du Hanna?

Hanna-D
0

97 cm, alldeles lagom Glad

Kratern
0

#21 Intressant… Man har gjort samma sak med manen där…

AnnaFagerell
0

#23 För en gång skulle såg jag rätt =) Japp, lagom faktiskt

#24 Han ser ut att ha sänkt rygg ja, men måste den vara svag för det?

Hanna-D
0

#24 Det gör "alla" i Holland, precis som vi delar manar, klipper osv.

Kratern
0

#25 I alla fall jag sätter ett likhetstecken där emellan.

Jag kan ju bara jämföra med bilden i #1

Vi har ju alla lite olika tycke och smak (inkl. domare).

I det här fallet tycker jag att gränsen är nådd för vad man ska tillåta när det gäller överbyggnad och sänkt rygg.

AnnaFagerell
0

#27 Det är ju upp till var och en… finns väl fall i Sverige där man reagerat men inte har det påverkat på något vis och jag kan inte se att det skulle vara några problem med det material vi har här

VeronicaP
0

Jag har faktistk inte fortfarande fått svar på min fråga , vad jag har sett.

Vad räknar de ut indexet på , hans avkommors utställnings resultat eller ?

Lägger de in någon bruks del i det hela ?

Helt ärlig så tycker jag att det finns många andra hingstar i vårat avlånga land som är klart mycket snyggare Oskyldig

AnnaFagerell
0

#29 Tycker jag också Glad

PP
0

Tråden handlar om en hingst med anmärkningsvärt god nedärvning - det som verkligen räknas hos ett avelsdjur.

Att sitta här och döma (ut) hingsten exteriört utifrån några bilder, tycker jag känns opassande (och rätt löjeväckande). Hade det ens varit möjligt om hingsten varit svenskägd? Tyst

AnnaFagerell
0

#31 Vad är skillnaden på att sitta här och på hemsidor och döma ut folk?

Kratern
0

#31 För mig spelar det ingen roll om hingsten är svenskägd eller inte.

Jag behöver inte tycka att alla hingstar är snygga. Faktiskt.

Om en domare kan ha eget tycke och smak så är det väl inte så märkvärdigt om vanligt folk har det också.

[Billan]
0

Vad är det som säger att ett avelsdjur måste vara "snyggt" för att nedärva sig bra ? ?  Ett högt avelsindex beror ju inte bara på ett av avelsdjuren… Förmodligen har avkommorna en moder också.

Hur ska man kunna säga något alls om ett foto. Det visar ju dessa olika bilder mycket väl, att en häst kan se mycket olika ut på olika bilder.

MariaA
0

Jag har haft nöjet att se honom i verkligheten, och det är en fantastiskt vacker hingst, mycket karismatisk! tror att de allra flesta skulle tycka han är vacker om ni ser honom "live"Glad

Hanna-D
0

#34 Precis som du skriver var det här för att lyfta fram hans fantastiska nedärvning. Sedan har ju faktiskt hingsten i fråga blivit champion på hingstpremieringen tre år i rad…

#31 Håller med, känns inte alls kul att ha startat denna tråd. Meningen var att dela med mig av denna nyhet, kanske skulle ha hållt tyst istället…

#35 Visst är han! Och så otroligt snäll Glad

mizabella
0

#36. Nej håll inte tyst! tycker du alltid lägger ut intressanta saker! mer sånt!

[Teddy]
0

Jag tycker det är en jätteintressant tråd, men man behöver inte kritisera hingsten, han har ju bevisligen lämnat mycket bra avkommor. Han ser ju inte så märkvärdig ut själv, tycker jag, men det är ju HELT oväsentligt!!

AnnaFagerell
0

#38 Vad gjorde du nyss? Kritiserade hingsten!

[Teddy]
0

Men som jag skrev, det är ju HELT oväsentligt!!

Ellinor Johansson
0

När jag tittar på sommarbilden tycker jag verkligen om det jag ser.

I mina ögon är han en mycket tilltalande hingst.

VeronicaP
0

Man måste få tycka om hingsten är snygg eller ej , verka bara vara okey om man tycker den är snygg eller ?

Nu tror jag att jag fick svar på min fråga ovan det är bara på utställningsresultat som Indexet är uträknat på.

Vilket är bra resultat :D

Jag tycker det hade varit roligt om även shettisarna hade haft precis som större hästar att man räknar INDEX på alla avkommor både bruks + extriör , för som jag tror det måste vi tänka om lite och inte bara avla på skönhet utan användbarhet också :D

Jag menar har jag två favorit hingstar som jag vill betäcka med , och jag bara ska betäcka 1 sto så tar jag själv klart den hingsten som antingen själv har bra bruksmeriter eller bevisligen också lämnat bra bruks + bra extriör i stället för en som *bara* är snygg och har lämnat *bara* utställningshästar.

Vi kan ju inte alla gilla samma sort hingstar så tråkigt det hade varit för alla de andra hingstarna som finns världen runt då Oskyldig

VeronicaP
0

Man måste få tycka om hingsten är snygg eller ej , verka bara vara okey om man tycker den är snygg eller ?

Nu tror jag att jag fick svar på min fråga ovan det är bara på utställningsresultat som Indexet är uträknat på.

Vilket är bra resultat :D

Jag tycker det hade varit roligt om även shettisarna hade haft precis som större hästar att man räknar INDEX på alla avkommor både bruks + extriör , för som jag tror det måste vi tänka om lite och inte bara avla på skönhet utan användbarhet också :D

Jag menar har jag två favorit hingstar som jag vill betäcka med , och jag bara ska betäcka 1 sto så tar jag själv klart den hingsten som antingen själv har bra bruksmeriter eller bevisligen också lämnat bra bruks + bra extriör i stället för en som *bara* är snygg och har lämnat *bara* utställningshästar.

Vi kan ju inte alla gilla samma sort hingstar så tråkigt det hade varit för alla de andra hingstarna som finns världen runt då Oskyldig

Kratern
0

En annan fråga är…

Hade detta räknats som otillåten reklam om det hade varit en svenskägd hingst?

Jag menar om jag ägde en hingst och lade ut att den lämnat si och så. Att den hade index si och så….

Naturligtvis ska ägarna gratuleras, men ibland undrar man ju….Obestämd

Ahnna
0

Jag förstår inte varför det inte är okej att uttrycka hur man ser på en viss hingst. Om jag säger att han inte tilltalar mig så är det inte kritik ens i det minsta, det är en personlig åsikt. Alla gillar inte alla hingstar!

Vad gäller reklamens vara eller inte vara så kan jag ibland tänka att forumregeln att reklam är otillåten blir lite sneddriven. Om en hingst har gjort extremt bra ifrån sig, som Skerry till exempel eller om en viss hingst har blivit BIS på en stor utställning eller vunnit SM i trav eller whatever, så är det väl jättemycket värt att den nyheten kommer ut på ett sånt här forum? Oavsett vilken nationalitet hingstens ägare har. Oavsett om hingstens ägare är medlem i iFokus.

Informationen är ju inte hemlig och hingsten blir ju inte varken bättre eller sämre för att någon diskuterar nyheten om hans resultat på ett öppet forum. Någon som förstår hur jag tänker? Oskyldig Jag ser i alla fall inte sånt som reklam, inte ens smygreklam, utan som allmän information om en extremt framgångsrik hingst. Tilltalar han mig inte så kommer jag inte att betäcka med honom i alla fall! Tungan ute

Jag efterlyser lite öppnare tänk kring hingstars resultat inom shetlandsrasen (inte bara här på webben), som inom t.ex. halvblodsaveln där resultaten är väldigt viktiga och diskuteras helt öppet. På gott och ont. Har man en avelshingst så måste man kunna stå över folks personliga åsikter och direkt kritik. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

#45 kloka ord :D

susanne-s
0

#45 kloka ord :-) Tungan ute

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

Nu är det också offentligt var han ska stå nästa år: http://www.stalamstelhof.nl/site_koppen/nieuws_en_media.html

ThiffannyJ
0

#48 Vad roligt! Där fick man ju också läsa att Mahogny var såld.

www.minishetland.com

AnnaFagerell
0

#49 Jättetrist… en av mina drömmar i kras… Någon som vill berätta mer vad det står?

VeronicaP
0

#50 kan du inte läsa det själv ? bara att ta googel översättning… Mahogny är såld inom Sverige

AnnaFagerell
0

#51 fick det inte att fungera… jaha

MariaA
0

Oherregud…där på Mahognys sida ser man sig själv på bild, med videokamran i högsta hugg FörvånadSkäms

Camilla
0

#50. Varför drömmar i kras? Han kommer ju att stå ganska nära ändåSkrattande, om det var att du ville betäcka med honom förstås.

AnnaFagerell
0

#54 Jag trodde han sålts till Holland… Fast där han är såld nu såg jag också att dom inte tar emot ston nästa år.