kastat?
Mitt lilla sto ska föla i början på maj. Det är mitt livs första fölning. Börjar bli riktigt nervös får jag nog lov att erkänna.
Men nu så ser det ut som hon har "badat bakbenen".Tog in henne idag och tittade ordentligt. Det är inget som är blött , utan torkat, och inget på insidan av låren bara nere under hasorna liksom och i svansen. 38 i temp. jag ringde vet.Han tyckte inte det var nått att oroa sig för, typ kastar hon så gör hon. Men det kunde lika gärna va piss…
Hon har ju inga flytningar och är fin i "öppningen" Är pigg och fin.och äter.
Om hon har kastat, hur ser man det…Får dom inte blodflytningar då?
Vad tror ni?

Men om hon hade kastat så borde du ju se om det ligger ett föl och efterbörd i hagen och sen brukar de ju bli rätt smala efteråt i såfall.
#1 Det är inte säkert att man hittar ett ev foster med efterbörd, rävar brukar vara ganska snabba på att snoka reda på sånt så man hittar det sällan…

#2 Beror väl på vart man bor och om det är rävar , hemma hos mig hade jag sett det tex, sen om de kastar så sent så är ju fostret stort så då är det ju lättare att hitta.
Är stoet verkligen dräktig då? Hon är kanske brunstig? Är hon rosa i slemhinnorna? Har hon mjölk i juvret?

Hon är dräktig. Jag ska gå igenom hagen idag och titta(den é stor) Men om hon har kastat borde hon inte va grisig om benen och svansen då? borde det inte va lite blodigt och komma blodflytningar?
Hon har inte blivit "smalare" och jag tycker att det rör sig i magen…En inbillning sa veterinären.
Hästarna står hos mina föräldrar för tillfället ( vi ska flytta upp till våran gård om nån månad) så det är lite svårt att hålla koll precis hela tiden.
……Mamma släppte ut henne idag. Hon säger att hon inte kan ha kastat, så rund som hon är.Men hon har ju "bara" erfarenhet utav kor, jag får förlita mig på henne så länge.
Jag börjar bli riktigt nojjig. Ni får stå ut med mina frågor så länge…
#5 ett sto som är 9 månader dräktig ser man klart på om hon kastat då magen krymper avsevärt. Inte alltid dom blir så blodiga ens vid fölning så det behövs heller inte vid kastning.
Vad är det för en veterinär som säger att man inbillar sej se sparkar och rörelse? kenpigt. Jag ser tydligt rörelse i mitt stos mage

Jaa,då är jag inte dum då.. Jag ser att det sparkar till ibland precis som det gjorde när jag väntade barn:) Och så rör det sig ibland. men men som sagt jag är ju förstfölerska så jag har ju ingen erfarenhet. Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.
#7 inget konstigt alls. Visst kan man kanske se fel ibland då många ston andas häftigt med magen men har man väl sett en riktig spark så vet man hur det ser ut. man märker ju också oftast på humöret på stoet, att det ändrar sej.
Ett bra tips är att känna på juvret dagligen för att känna förrändringar.

Jag har varit och tvättat av hennes bakben och svans. De va lite kladdiga faktiskt…Men samtidigt så känner jag att fölet sparkas. När jag står tätt intill så kände jag en knuff i sidan.
Vad kan det va då för nått kladd? Jag menar om fölet rör på sig så, så kan det väl knappast va nått fel eller?

# 9 går din häst ihop med andra ? en valack eller nåt sådant ? Ibland så när hästar bråkar slåss eller sådant så skvätter de ut urin och på det viset kan de blir kladdiga på benen.

Ja faktiskt! Hon går ihop med två valacker och ett sto. I början (har inte haft henne så länge) var hon skapligt sur på de andra. När den ena valacken kom i närheten så blev hon skitsur studsade lite å så skvätte det (milt sagt) spröt iofs nästan rakt ut…
Men det kan det ju kanske va..Okej nu är jag lugn igen, ett tag iallafall ;) Tack