Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1366 ggr
Pheobe
0

spån i fölningsboxen

har sett att några har spån i fölningsboxen så jag frågar er hur ni tycker det fungerar? enligt många hästägare och veterinärer är det inte bra att ha det dom första dygnen åt nyfödda föl för infektionsrisken i navelen. Är det något ni sett något av? Spånet i ögonen irriterar och ger inflammationer? Och om spånet trycker sej ner i halsen på fölungarna?

Annette
0

Jag byter till halm när det närmar sig fölning. Kan väl inte vara så trevligt för stoet att slicka rent fölet om den är full av spån, ytterligare en sak som talar för halm, tycker jag.

Pheobe
0

#1 Absolut!

VeronicaP
0

Här har vi bara halm, tycker inte heller att spån borde vara så praktiskt då det kryper in och fastnar överallt

zettan
0

jag brukar ha en spånbädd under. men lägger massa halm över spånet när det är dags för fölningen. Jag skulle inte vilja haft bara spån när stoet fölar.

Ellinor Johansson
0

Hos oss fölar stona ute, det är ytterst ovanligt att fölen föds eller sover i box överhuvudtaget. Skulle fölet födas eller var inne på box har de halm i boxen.

JMax
0

Jag låter ju helst mina föla ute men skulle de vara inne är det halm som gäller.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Benjamin
0

Enligt en bekant som föder upp welsh i Danmark kan fölen få dåligt fäste och svårt att resa sig i spånen. Han förordade helt klart halm å vårt sto skulle föla. Men det blev aldrig någon fölning eftersom hon kastade så jag har ingen erfarenhet själv.

Pernilla Lindström
0

Klart man har Halm i boxen

Men om man inte hinner att halma.

Annars har jag spån i botten och sen halm fungerar mycket bra Skrattande

Houdini
0

Jag har helt slutat med halm i fölningsboxen av den enkla orsaken att det inte går att få tag på halm här i bra hygienisk kvalité (tyvärr har all halm jag har fått tag på varit dammig och till o med möglig i vissa fall).

Skulle absolut ha halm om det fanns att tillgå.

Men bättre spån än dålig halm. Har dock aldrig haft några negativa effekter av spån alls.

Hanna-D
0

De flesta av våra fölungar har fötts ute men stonas boxar har spån i botten och halm över i fölningstider. Har en som föddes alldeles för tidigt och utan förvarning så han föddes på kutterspån. Det fastnade inte speciellt mycket spån på honom och han lever och är alldeles normal trots att han inte är född på halm Oskyldig

angabogard
0

Jag var med på en fölning hos en kompis förra sommaren..dom hade ej fått tag i halm så det var mycket spån i boxen istället.

Stoet var förstföderska och det gick väldigt tungt för henne så jag hjälpte till och dra, när fölis ploppade ut så dök hon i spånet med huvudet och hon hade munnen och ögonen full med spån. Inte lätt att få bort när dom är alldelles blöta heller..

Hon fick väldiga ögon besvär och fick en radda med droppar/salvor i flera veckor..sen om det berodde på spånet eller om det var annan orsak vet jag inte! Men gissar att det var en bidragande orsak i allafall..

men hon blev såklart bra igen..

Så jag rekommenderar inte spån!! Själv har jag halm om dom ej fölar ute då såklart..

Houdini
0

Jag har i och för sig bara fått 5 föl på spån men INGA besvär än så länge.

Linnah
0

Jag har haft spån i botten och mängder av halm över.