Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett22-reglementen-lagar
Läst 3040 ggr
UG
0

Avkommepoäng...

På vilken sida i reglementet hittar jag avkommepoängen för shetland. Han letat och letat…

storeglemente

AnnaLundin
0

kolla från sidan 67

UG
0

Tusen tack!

Poängskala - avkommepoäng

Vid poängberäkning får varje avkomma endast räknas en gång. Avkommepoäng ska grundas på

avkommor införda i rasens grundstambok avd I. Annan avkomma kan utgöra extra merit.

10 poäng

- levande föl

20 poäng

- vid lägst tre års ålder erhållit lägst 38 poäng vid avelsvärdering eller utställning (vid utställning

utan poängsättning krävs guld) med av SH auktoriserad domare.

- varit placerad i officiell ridtävling i dressyr LB (kat A och B) och LA (kat C och D), eller LB

hoppning (kat A och B) och LA (kat C och D), eller debutant fälttävlan (kat A och B) och lätt

fälttävlan (kat C och D) samt lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.

- varit placerad i officiell galopp-, kör eller travtävling minimitid 2.55.0 (kat A) och 2.25.0 (kat

B).

- erhållit lägst 7.5 poäng i gångarter, hoppning eller allround vid kvalitetsbedömning enligt för

rasen fastställt reglemente samt erhållit 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.

- erhållit minst 45 poäng vid 3-årstest

- kvalat till ungponnychampionatsfinal.

- eller jämförbara utländska meriter efter specificering i rasvisa krav.

69

30 - 43 Ponny

30 poäng

- sto som erhållit avelsdiplom.

- A-premierat sto.

- erhållit lägst 8.0 poäng i gångarter, hoppning eller allround vid regional kvalitetsbedömning

enligt därför fastställda regler samt erhållit lägst 38 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.

- erhållit minst hopp eller dressyrdiplom vid 3-årstest.

- varit placerad i officiell ridtävling i dressyr LA (kat A och B) och Msv (kat C och D), eller LA

hoppning (kat A och B) och Msv (kat C och D), eller lätt fälttävlan (kat A och B) och Msv (kat

C och D) samt lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.

- varit placerad i officiell galopp- eller körtävling i lägst nationell mästerskapsklass.

- har km-tid under 2.35.0 (kat. A) under 2.00.0 (kat. B) eller placerad 1-3:a i årgångslöp samt

erhållit lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder.

- placerad i ungponnychampionatsfinal.

- erhållit minst två guldplaketter, varav de ena erhållits vid lägst ett års ålder och den andra vid

lägst tre års ålder, på avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med två olika auktoriserade

domare.

50 poäng

- godkänd hingst berättigad till införande i riksstambok avd I.

- ELIT-premierat sto.

- erhållit SM-medalj i dressyr, hoppning eller fälttävlan

- varit placerad i Svår hoppning

- har en km-tid under 2.20.0 (kat. A) under 1.50.0 (kat.B)

UG
0

Har jag Elit nu på min Almnäs Duchess?

2 diplomston = 60

1 klass ett avkomma över 3 år = 20

11 föl har hon fått, avräknat ovanstående blir det 8= 80

=160 poäng?

ESJE
0

Avelsvärdebokstav ELIT
(utdelas postumt så länge avkomma finns i livet)

Stoet skall vara stambokfört och uppfylla kraven för värdebokstav A samt
- ha minst sex levande födda föl av god exteriör beskaffenhet och/eller visat god användbarhet. Avkomma äldre än sex månader skall vara införd i grundstambok.
- bedömda avkommor skall berättiga till införande i grundstambok 1 om inget annat anges i rasvisa bestämmelser.
- stoet skall uppnå minst 120 avkommepoäng, varav minst två avkommor med 30 poäng och två avkommor med 20 poäng, alternativt - 120 avkommepoäng, varav lägst tre avkommor erhållit 30 poäng.

Av de avkommeresultat som du har skrivit om i #3 behöver hon en 30-poängare till, alternativt en 20-poängare till.

Men höjas till A kan hon utan problem.

ingrid
0

#3 Du behöver ytterligare en klass 1 avkomma.

Avelsvärdebokstav ELIT (utdelas postumt så länge avkomma finns i livet)
Stoet skall vara stambokfört och uppfylla kraven för värdebokstav A samt
- ha minst sex levande födda föl av god exteriör beskaffenhet och/eller visat god
- användbarhet. Avkomma äldre än sex månader skall vara införd i grundstambok.
- bedömda avkommor skall berättiga till införande i grundstambok 1 om inget annat anges i
rasvisa bestämmelser.
- stoet skall uppnå minst 120 avkommepoäng, varav minst två avkommor med 30 poäng och två
avkommor med 20 poäng, alternativt
- 120 avkommepoäng, varav lägst tre avkommor erhållit 30 poäng.

se sida 68 i storeglementet

ingrid
0

#4 Snabbare :-)

UG
0

Tack vänner!

Miica
0

Jag undrar hur man räknar avkommepoängen på hingstar?

AnnaLundin
0

På hingstarna räknar man inte poäng på samma sätt som för ston, utan där görs en sammantagen avkommebedömning när hingstarna har ett visst antal visade avkommor.

tillägg: Det är premieringsnämnden som gör det för hingstarna.

UG
0

Är det avkommepoängen som reglerar om stoet får förvärvningsdiplomet? Eller handlar det bara om att stoet ska ha fem RSberättigade avkommor?

Min Almnäs Duchess har en dotter (Decimal) som nyligen blev BISvinnare, kan dotterns prestation tillgodoräknas modern på något sätt?

Charlotte-J
0

Vad krävs för A? Hur många poäng och i vilen ordning typ?

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-J
0

Räcker det med fyra födda föl varav en på 10 p, en på 20 p och 2 på 30 p för att erhålla A? Rättar mig själv då jag hittade infon, den femte avkomman föds 2011 och förhoppningsvis levande. Kan man då redan nästa år visa på tex. uppsamlingspremiering senare på sommaren och höja stoet till A eller måste jag vänta till 2012?

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

#12 - du kan visa henne till sommaren. Fölar hon bara före ordinarie premieringen så går det bra.

AnnaFagerell
0

#13 Den måste väl vara reggad innan man kan anmäla?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ellinor Johansson
0

# Nej det behövs inte.

AusaBausa
0

erhållit minst två guldplaketter, varav de ena erhållits vid lägst ett års ålder och den andra vid

lägst tre års ålder, på avelsvärderingsgrundande bedömningstillfälle med två olika auktoriserade

domare.

Vad för sorts guldplakett?

AnnaFagerell
0

#16 Guld på utställning som är meriterande… inget märkligt alls     Glad

#15 Va bra

AusaBausa
0

# 17 ok, så om Kelda skulle få ett guld till nu som över 3år så får jag räkna 30p på henne eftersom hon fått guld som yngre?

AusaBausa
0

- vid lägst tre års ålder erhållit lägst 38 poäng vid avelsvärdering eller utställning (vid utställning utan poängsättning krävs guld)

För att tolka ovanstående mening rätt: är min häst berättigad t 20p efter att ha fått 38 poäng på en vanlig utställning som 3-åring???

AnnaFagerell
0

#18 om det är vid en meriterande tillställning och med annan domare… ja. Ska modern höjas?

AusaBausa
0

ja det hade varit kul om hon hade fått sitt elit då..fick sitt A 2007

AnnaFagerell
0

#21 Hon måste ha två st avkommor med 20p samt två avkommor med 30p eller tre med 30p. Hon har just nu om jag kan tolka det rätt 140p men saknar en 30poängare

AusaBausa
0

jopp så tolkar jag det med;-)

OCH om Kelda skulle få ett till guld så skulle det vara klart eller ja om ngn av de andra avkommorna som fått guld vid 1 år skulle få ett guld t som 3 eller äldre så skulle Kefir få Elit..

rätt?

AnnaFagerell
0

#23 Helt riktigt =)

AusaBausa
0

ahh superbra ju! Då hajar jag lite iallafall bland alla regler;-)) tack:-D