Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 4306 ggr
annie
0

Sto som faller ur....

Har framförallt ett sto som ger väldigt mycket till sitt föl (6 mån). Hon får gott om hö, tillägg  med lucern osv men lägger inte på sig, skulle tippa på att hennes mjölk däremot är mkt givande för fölet som är runt och fint.

Finns något annat att göra än att skilja mor och föl, för att stoet ska ha en chans att återhämta sig fysiskt? Avskiljning är påbörjad några timmar/dag men hade hoppats att fölet kunde gå kvar hos flocken och istället stallas nattetid exv.

Någon som  har erfarenhet?

AnnaLundin
0

Det brukar främst vara proteinbrist som gör att de faller ur när de ger di. Räcker det inte med bra grovfoder + lusern så kan du tillföra proteinkoncentrat, t.ex soja, "Krafft muskel" (otroligt fånigt nytt namn på k. protein…), eller Kvarnbyoders Proteinmineral.

Kom bara ihåg att inte ge mer än 100 g/100 kg kroppsvikt vid varje utfodringstillfälle, när du ger proteinkoncentrat av dessa slag.

AnnaFagerell
0

Kan varmt rekomendera eggersmanns zucht foder

Många tror att man inte kan fodra på en shetlandsponny men ett sto som har föl som faller ur måste helt enkelt ha mer eller bättre mat. Jag hade ett sto som åt 3 kg kraftfoder om dage då hon var digivande

Medarbetare på djurskydd.ifokus

annie
0

Tack för tipsen!

Har soja hemma och ska testa det, vilket jag även vet att hon klarat att äta förut. Är lite rädd om hennes mage också, som kan vara lite känslig.. Ska även börja med lite foderjäst.

Ahnna
0

Håller med de föregående talarna, det behövs antagligen mer protein. Jag hade ett sto som föll ur hur mycket som helst när hennes föl var några månader gammalt och det gick åt dryga mängder lusernpellets (med högt proteininnehåll, typ Kvarnbyfoder) och rapsolja. 3 fodringar per dag fick jag ge när hon åt som mest för att hon skulle få i sig allt och det gav resultat ganska snabbt.

Fölen behöver ju enzymerna i mjölken tills de är bortåt 10 månader gamla enligt den senaste forskningen jag hörde talas om, så personligen är jag emot tidig avvänjning. Det kostar inte så mycket att få stoet tillbaka i hull och så länge hon slutar gå ner i vikt tack vare kraftfodret så är det ju ingen katastrof om hon inte ser helt bra ut förrän fölet har blivit lite äldre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaFagerell
0

Fast jag håller inte enbart med om att trycka i hästen proteiner. Energi är minst lika viktigt. Jag skulle testat ett bra kraftfoder som innehåller både och. Ett avelsfoder.

Ahnna
0

#5 Jag använder rapsolja när mina behöver äta upp sig, det är billigt och smakligt (tydligen) och det är ju 100% fett/energi. Tillsammans med Kvarnbyfoders lusernpellets har det gått med raketfart att få upp tunnisar i vikt. (Även fullblod med inbyggd anorexi-gen…) Om inte annat så blir det betydligt billigare än att köpa avelsfoder eller andra "blandfoder".

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaFagerell
0

#6 jag vill inte dom ska gå upp i raketfart… Köper inte heller svindyra foder

annie
0

Intressant med olika erfarenheter och lösningar Glad.

Jag vill ju helst slippa vänja av fölet helt från mamman så jag hoppas att rätt fodertillgång löser problemet.

VeronicaP
0

Jag har ett russ sto som gör så också och där faktiskt enda valet var att ta bort fölet från mamman .

Då mamman i detta fallet är en av dem mest kräsna och svårmatade hästar jag någonsin haft , hon äter inte lucern, inte musli , inte pelleterat foder eller blötlagd mat , endast havre , testade också att hälla på olja men tji fick jag då åt hon inte heller hm.

Det enda  hon vill äta är hö/ensilage + havre sen slickar hon i nödfall på mineralbaljan .  Tyvärr är de inte tillräckligt för henne så då tog jag bort fölet i stället som är stort och tjockt :

AnnaLundin
0

#5 - jag har hittills inte hittat något foder som saknar energi. Ger du proteintillskott så får du energi på köpet. Ge 1 kg lusern och 400 g soja så får du i runda slängar 15 MJ och 400 g protein.

AnnaFagerell
0

#10 Jag ger hellre kraftfoder