Risk/chans för dräktighet trots brunst i höstas?
Mitt ena sto som jag inte trodde var dräktig, pga brunst i höstas sen jag tagit henne från hingsten, börjar nu bli misstänkt rund…kan hon vara dräktig trots allt? nån med erfarenhet av liknande?
Jag har haft många ston som brunstat trots dräktighet. SÅ nog sjutton finns det stor chans att stoet är dräktigt! :D

Klart det finns en chans! Särskilt om hon bara brunstat någon enstaka gång, även om det finns dräktiga ston som brunstar "normalt" genom nästan hela dräktigheten. När skulle hon ha fölat om hon varit dräktig?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Hon skulle föla tidigast 2 april…men det tror jag inte om man ska gå efter "tecken"..

Tecken?
www.stuteriprecious.se
Jag menar hon har "inget" juver, el bäckenbanden eller såna tydliga tecken men det är klart ett tag kvar till 2/4…så det kanske inte är konstigt…

#5 Juvret kan ju faktiskt sätta sig dygnet innan fölning, så det är inget "säkert" tecken.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag har haft ston som inte haft ett enda tecken.
Ett år skulle båda stona föla. Det äldsta hade alla tecken. En kväll när hon kom in fölade hon. Det andra stoet fölade en timma senare, utan att vare sig haft juver eller något annat tecken. Så de kan allt luras ;)

#7 Ja, det är så taskigt. Jag vill ha klockrena tecken så att det är enkelt och lätt att "träffa rätt". Helst så man vet en vecka innan och kan planera med ev föräldramöten osv. :-P
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

När en kompis sto fölade häromåret så hade hon för första gången visat tecken på en stundande fölning. (Hon brukade annars se helt normal ut ända till sista minuten.) Hon brukade vara ganska kräsen på omgivningen när hon skulle föla, så vi åkte och hämtade sängar, snacks, böcker m.m. och förberedde oss på ett nattvak, för vi var säkra på att det skulle ta ett tag för henne att slå sig till ro. När vi kom till stallet 30 minuter senare låg fölisen "nykläckt" i spånet och mamman stod upp och såg allmänt tillfreds ut. Man kunde nästan skönja ett hånflin under pannluggen…
www.stuteriprecious.se
Det låter som att det bara är att "vänta & se"…