Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2853 ggr
UG
0

TR körning 2010

Nya Tävlingsreglementet gällande klassisk körsport ligger ute på Svenska Ridsportförbundets hemsida.

Här är ett förklarande brev från körkommitén. Jag deltog under det öppna körmötet i Täby november 2008 vilket ligger till grund för TR 2010. Målet är att komma upp till 3000 licencierade, tävlande kuskar. Därför finns ett tillägg som gör att ponnytravkuskar ska kunna genomföra lokal klass med sin travlicens och sin utrustning, gällande lätt B dressyr och precision.

Jag hoppas många nappar på detta! Nu är det lättare än någonsin att prova på att tävla i klassisk körsport. Vänd dig till din lokala körförening för hjälp och stöd att starta. Länkar finns på kuskringens hemsida under "länkar" och sedan "klubbar"

MVH Ulrika Gindemo

UG
0

Jag hoppas de tävlingsvana kuskarna lockas att gå upp i svårighetsgrad då de lokala klasserna (A och B) nu ska köras på idealtid! publikovänligt och tråkigt enligt mig själv men en bra introduktion i tävlingssammanhang för orutinerade kuskar och hästar, som nu kan tävla utan tidspress i hindrena.

Läs diskussonen här vid intresse.

SannaHolmgren
0

Tack så mycket Ulrika, för all info.Glad

Ahnna
0

#1 Wuuuuut…?! Förvånad Inte igen! De tog ju bort det för ett antal år sen för att det inte var populärt, så varför har man gått tillbaka till det? Urbota korkat, tycker jag!

Jag hade i och för sig tänkt klättra lite i klasserna, men 2010 hade jag tänkt rikta in mig på lagserien och kanske sikta på MSV 2011 om allt går bra nästa år. Men idealtid är ju det tråkigaste och mest idiotiska tävlingssätt som finns, ju… Rynkar på näsan Allt syfte med precisionskörning går om intet; att visa hästens smidighet och snabbhet efter maratonmomentet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnicaL
0

Vad menas med idealtid?

UG
0

#4 Idealtid innebär att man exempelvis i precisionen ska klara banan utan rivna bollar eller korsad väg på en utsatt tid. Den som ligger närmast den utsatta tiden "idealtiden" vinner. Alltså inte den som klarade banan snabbast.

Detta är tänkt för att ekipage i lätta klasser inte ska köra slut på sina hästar, känna sig pressade att köra snabbt, inte riskera fart över deras förmåga och därigenom minimera vältrisken.

Ahnna
0

Rättar till mitt svar, UG's var bättre! Cool

Sitter och läser diskussionen på Bukefalos och blir mindre och mindre motiverad att tävla alls nästa år. Allvarligt, vad sysslar de med på förbundet?!

www.stuteriprecious.se

UG
0

#6 Det kommer att bli så att högst dressyrpoäng vinner tävlingen, För alla som klarat maraton/precision får "godkännt". Det blir i dressyren som allt avgörs :-(

UG
0

#6  "vad sysslar de med på förbundet?!"

De gör allt för att få fler tävlande och därigenom licencierade kuskar.

PP
0

Nu har jag bara läst denna tråd än så länge, men jag tycker det känns som en god idé med idealtid och störst vikt vid dressyren när man ska inleda sin tävlingskarriär. Inte minst är det nog bra om man ska få starta med sulky… Fast hur 17 blir det med groom då? Obestämd

Ahnna
0

#8 Ja, nya gröna kuskar kommer kanske gilla det, men vi andra kommer ju tröttna om vi ska behöva kvala en hel säsong för att sedan gå från lokal lätt klass till nationell lätt klass. Det är inget litet kliv för en shettis! Som det blir nu så blir ju "tävlingarna" rena lekskoleträningarna, som folk borde ägna sig åt på hemmaplan innan de åker och tävlar. I andra hästgrenar så kan man ju inte träna på tävlingarna, utan måste komma förberedd, så varför ska hela det lägre skiktet tävlingar i körsporten bli träningstillfällen?

Ekonomiskt är det ju också helt uppåt väggarna. Att gå från lokal till nationell innebär att min kusklicens blir mycket dyrare + att ponnyn måste ha licens (har jag för mig) och förra året kostade den 950:-, vilket kan komma att höjas ytterligare. Den enda instans som tjänar på allt det här är SvRF.

#9 Man får inte starta med tävlingssulky, utan måste ha en rockard med plats för 2 personer om man kommer som travkusk. Så har jag fattat det.

Jag håller inte med om att det här är bra. Jag som vill tävla men inte har en tillräckligt rutinerad ponny för nationell klass kommer bli sittande hemma nästa år, för de lokala "tävlingarna" kommer inte innebära något annat än att lulla lite i skogen eller, som någon skrev på Buke, köra snitslad bana i promenadtempo. Det blir inte på något sätt förberedande för nationell klass, där det ingår 3 sträckor och 3 grenar på tid. Det är förvisso positivt att dressyren blir viktig, men i maraton och fälttävlan så ska ju dressyren aldrig vara mer än en tredjedel av tävlingen, det är liksom hela poängen att visa att hästen är bra på alla tre delmoment.

www.stuteriprecious.se

UG
0

Från TR 5:

"Lokal klass får inte innehålla mer än två discipliner per dag/meeting. Arrangören kan välja att de två disciplinerna räknas i ett kombinerat resultat, men det ska alltid vara möjligt att anmäla sig i endast en disciplin och det ska då vara prisutdelning i respektive disciplin."

Det här är bra tycker jag!

Ahnna
0

#11 Jag gillar det, om det hade varit enligt gamla TR. Glad Det finns ju inte på världskartan att man som tävlingsintresserad anmäler sig till en precision eller maraton där det går ut på att skritta genom halva banan och där alla felfria anses likaplacerade. Clear-round, liksom…

Obestämd Det kostar ju ändå rätt många kronor att åka och tävla och det är oftast långt mellan tävlingsplatserna, och så ska man nu inte ens få tävla på riktigt.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Vad kommer hända med BRUCH i körning nu? Man kan väl inte få en sån utmärkelse för att man deltar i en tävling där det i princip saknas tävlingsmoment? (Förutom dressyren, då.)

www.stuteriprecious.se

AnTeX
0

Tack så mycket UG

mvh/anton

UG
0

A-ponnyer får i alla fall tävla "Elitklasser":

**

"3. Elit tävling medelsvår ( elit = tävlandet i sin rätta mening )

**

Arrangeras på 1, 2 eller 3 dagar, kan arrangeras tillsammans med nationell tävling.

"P" A ponny enbet bildar egen klass. Minst två startande ger egen klass. "

Ahnna
0

#15 Ja, det är ju kanonbra! Glad

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

En grej som jag ser fram emot är SM i dressyr och precision 2011, men jag skulle vilja se klarare direktiv på vilka kvalregler som gäller till det. (Eller står det i 2010 års TR?)

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#9. Håller med dig.

UG
0

Mom 505 Svenskt Mästerskap

1. Svenskt Mästerskap utlyses som elittävling i svår klass och bör ej anordnas före den 1 augusti.

2 För att få starta i Svenskt mästerskap erfordras att ekipage under innevarande eller föregående år genomfört minst två tävlingar i lägst elit medelsvår/alternativt lägst nationell svår klass vid tävling utomlands, med högst 65 straff i dressyren och ej uteslutits i någon deltävling. En kvaltävling ska dock alltid ske i Sverige.

Om ekipage får högre än 80 straffpoäng i dressyrmomentet får ekipaget inte fortsätta tävla i detta SM.

Ahnna
0

#19 Tack! Glad

Om SM:et går i enbart dressyr, som det ska 2011, så gäller väl inte det där sista?

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

ok här kommer värsta novisen inom körning ;)

Måste man alltså tävla i alla 3 grenarna inom körning? Man kan inte bara välja att inrikta sig på en, exempelvis dressyren?

Alltså maraton-körning är definitivt ingenting för mig och inget jag alls har ngn lust att hålla på med, men jag fattar det som att jag måste det för att kunna "klättra" inom körning… Eller har jag missförstått ngt då?

UG
0

#21 Du kan tävla bara dressyr och/eller precision om du vill.

exitingsvillemo
0

#22 *pustar ut* i ett vansinnes-ögonblick såg jag framför mig, jag sittandes i vagnen bakom en häst som springer i 290… Farträdd? Ja lite kanske… ;)

UG
0

#23 *fniss* Hindren är så tekniskt byggda att det inte går att köra 290 i dem. och på sträckorna är det trav som är den taktiska farten. Du ska se att du blir sugen på maraton så småningom när din ponny sätter bodybildarmuskler och kommer i perfekt balans för att på millisekunden lyda dina tankar.

exitingsvillemo
0

#24 du har kanske rätt Skrattande när jag fått lite mer vana att sitta bakom hästen, och inte på den, så kanske jag vågar tänka om.

Jag måste nog ut och kika på lite maraton-tävlingar så jag får känna på det, lite avsidesCool

fel0070
0

Jag är en tjej på 12år och undrar om jag som har ponnyrtavlicenc får starta och vad de e för regler och sådant som gäller om du har en bra hemmsida så kan du skriva den eller förklara lite själv.

Jag har en shettis som fyller 8 nu till våren (eller om man siger att dom fyller på nyårsafton) han har gott X antal ponnytrav lopp men det har inte gåt så himmla bra… Men får han gå precions körning?

Måsta man ha någon spesigel vagn om man ska tävla?

Kan man tävla med Russ också? (Som är 18 bast) Han har också går XX antal ponnylopp b.la. vunit Lilla elitloppet och kommit tvåa där med. Men nu blir han för gammal för travet och han älskar att jobba så han kanske kan gå där då.

Tacksam för svar. Om min shettis får vara med som har allt i sin årdning och ska slut mätas nu får vara med och jag får köra så är det ingen fråga om saken att ett nytt ekipage kommer till start! :)

puckosbumbi
0

putt, är med lite nyfiken för vad som krävs för att delta, så inväntar svar till ovan!

Ahnna
0

#26 + 27

Än så länge gäller samma regler som beskrivs i början av tråden, se länkar där. Glad

www.stuteriprecious.se

fel0070
0

#27 Jag har väntat ett tag nu hehe!

fel0070
0

#28 Okey ska läsa lite nog grannare!Skrattande

mille-star
0

Alla regler och vad som krävs för att få tävla finns att läsa i TR. Länk högst upp!