Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 841 ggr
susanne-s
0

persedelvård.

Handen på hjärtat, hur ofta smörjer ni/någon annan hästarnas utrustning? Jag är ytterst slarvig, smörjer det jag använder 1-2 ggr på en 3 månaders period, ev drar jag över skiten med lite fett i mellan. Det som inte används smörjer jag kanske en gång per år…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AusaBausa
0

Kan inte heller påstå att jag gör det så ofta som man borde….hinns bara inte… tror jag smörjer ungefär som du. Kanske ännu längre emellan…hrm!

Milla
0

alldeles för sällan! Annat var det när man hade ridhästar då smordes utrustningen efter varje tur.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

Ganska sällan. Selen är jag ganska duktig på att hålla efter för ju längre det går desto värre blir det att få bort stöv och svett.

PP
0

Jag försöker putsa av selar och träns varje gång jag använt dem. Men ibland hinns det inte med och då kan det bli varannan-var tredje gång.

Får man vara lite petig så heter hästens utrustning mundering. Flört   Persedlar är ryttarens…

susanne-s
0

fniss… ja du är petig, jag försökte ju låta lite tjusig..Räcka ut tungan

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

ElisabethA
0

Jag försöker hinna med att smörja selen innan varje tävling (och efter om det behövs) under tävlingssäsongen. Vid denna årstiden när det bara är hygge-körning hemma så smörjer jag den om jag har varit ute i regn/snöväder. Det blir ett antal gånger/år…

Fiona
0

jag smörjer efter varje gång jag vart ute och kört med sadeltvål! Lädret blir stelt och äckligt när de fastnar grus och gegga på annars!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

linnri
0

Jag kan ju säga, att under vintern så smörjer jag .. aldrig. På sommaren däremot, då det är tävlings säsong, så smörjer jag alltid upp selen före och efter start .. Om det har varit lerigt, så spolar jag av selen på tävlingsplatsen, och far sedan hem och smörjer med rejält mycket fett.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Emma-Andersson
0

Jag tror jag är pedantFundersam jag smörjer min 1 gång i veckan året om mest för att jag HATAR när selen är full av stöv och damm(fast dammig hinner den inte bli). Jag gillar helt enkelt att lägga en glänsande sele på min häst.

Men jag har inte alltid varit så, det var min lilla syster som ville ha lite sällskap när hon  smörjde sina grejor så då passade jag på att smörja min sele också.

[Karro]
0

Man vill ju vara duktig och smörja och liknande men hur bra är man :) dock gillar jag sadeltvålen på flaska som man sprutar på det är praktiskt om man inte har det såpa. men vi har väl i alla fall försökt att smörja av grejerna när det har vart dåligt väder men självklart också innan tävling men även träning och så. vet att bror min nu är mycket duktigare och smörjer efter varje gång det är använt….. önskar jag också vore så duktig :D

Rytmix
0

jag smörjer inte så ofta, tyvärr. i somras var jag duktig och smörjde flera ggr om dagen. ;) men det kanske var för att sakerna var helt nya och man är noga i början ;)  nu smörjer jag kanske en gång i månaden eller nått sånt..

SannaHolmgren
0

Varannan eller var tredje månad går jag igenom selen jättenoga. Annars tvättar jag av den värsta skiten bara om det behövs.

Kratern
0

Usch, alldeles för sällan. Tråkigt är det också.

Angel
0

#13 Ja usch! Och lång tid tar det också Flört

dranto
0

samma svar som #13

Charlotte-J
0

Det vi använder smörjer vi väldigt ofta men sen har vi grejer som vi inte använder eller nästan inte använder, och dessa grejer smörjs tyvärr alldeles för sällan.

Amor vincit omnia Kyss

RebeckaKihlberg
0

När jag jobbade i stall och hade min egen häst uppstallad på gården så gick det av bara farten att ha mina egna saker samtidigt som den övriga utrustningen som användts till gårdens hästar, men när jag stått inaccorderad får jag erkänna att jag slarvat en del…blev kanske att man gjorde det någon gång i veckan om ens de och det där lilla extra blev bara om man skulle iväg och tävla eller nått.

AnTeX
0

Ifall det e lerigt så hänger jag upp allt i spolspiltan och tar o sprutar ljumet vatten på allt och har på sadeltvål.. (Grumme grönsåpa funkar också)  sen så sköljer jag rent och torkar av=)