Tips!
Har funderat på en sak som kanske kan locka fler folk till utställningar, både publik och deltagande.
Det kanske inte är så på alla utställningar men på de ja har varit på har det varit väldigt svårt att höra vad domarn har sagt, samt info om vilken häst som är inne, vad den får för poöng osv.
Vore det inte kul om det finns möjlihet att ha en 'speaker' eller iallafall högtalare som läser upp allt?
Det tror jag skulle göra det mer intressant för iallafall publiken, för jag har hört många säga att dom inte hör och går därifrån istället, det är ju lite tråkigt.
Det jag menar är att det kanske blir roligare om man läser upp allt på samma sätt som tex en hopptävling?
Det här är ingen kritik, bara tips och funderingar! :)
Nu vet inte jag vad du varit på för utställning men i syd är det alltid en speaker samt att domaren delar ut kritik och poäng via högtalare
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Har bara varit på Öst utställningar
okej så det ska vara tycker jag, borde bli mer 'intressant' då! :)

Som en av de som är ansvariga för utställningarna i Öst vill jag kommentera detta inlägg:
Vi har för det mesta speakers på våra utställningar.
Men om du var på Skogslotten den 31 okt så var det tänkt att jag skulle vara speaker men på lördags eftermiddagen ringde en funktionär och sjukanmälde sej. Så det var bara för mej att ta hennes jobb och Torsten (domaren) läste upp stam och ålder på alla ponnier.
Men du får gärna vara med och hjälpa till på nästa utställning.
Kanske som speaker….
somsagt det var ingen kritik mot någon alls. Mena inte verkligen inte att det är dåligt som det är nu, bara tänkte om det locka mer folk om det hördes mer..
absolut.
(någon som är ansvarig för sajten kan ta bort tråden)

Jag håller faktiskt med, ibland mumlas det väldigt mycket i mikrofonen. Eller så går det i hundranittio för att så mycket ska sägas på kortast möjliga tid. Stam och ålder på hästen tycker jag är ganska oväsentligt att säga när kritiken läses upp, för det står ju i katalogen som alla kan köpa i sekretariatet. Jag hade hellre sett att katalognummer (som inte alltid syns), kritik och poäng läses upp klart och tydligt, utan att stressa, så att alla hör. Även vi med lite nersatt hörsel…
De som har väldigt bred dialekt som inte alla förstår så mycket av kan kanske dessutom tänka lite på det när de håller i micen. Det tycker jag inte är för mycket begärt och det är ju inget personligt utan bara för att alla ska förstå och höra vad som sägs. Många speakers (inte bara på utställningar) kan absolut slå av lite på takten och tala tydligare! 
På en del utställningar skrivs resultaten upp på en lista bredvid ringen eller sekretariatet och det tycker jag är jättebra!
Då kan alla gå dit och se om de har missat nåt.
Jag tycker att det är bra att en sånhär fråga tas upp!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
"inget personligt utan bara för att alla ska förstå och höra" - precis.
Kan ju tilläga i övrigt att jag tycker Öst utställningar har varit jätte TREVLIGA och bra annordnade med god stämning och fina priser. Så verkligen ingen kritik mot någon eller något! (om någon tog det så)
Bara att det är kul att höra vad dom säger, så det var bara ett TIPS. Är det ett dåligt tips är det bara att slänga det i soptunnan… ;)

#7 vet inte hur man ska tolka det när man skriver ut en förening.
Tack för berömmet oxå, det värmer
Vi tar gärna emot tips!
Men på de allra flesta utställningar så läser domaren upp kritiken och det kan vara svårt att höra. Precis som Ahnna säger så pratar de fort och en del har en väldigt bred dialekt.
Just därför har vi satt upp resultat tavlor i sekretariatet som uppdateras efter varje klass
#8. Mena inte att kritisera just Öst om det lät så, mena att jag inte varit på Syds utställningar så kan inte utala mig om dem. Men antar att alla utställningar är ungefär lika. Jag tycker inte Öst gör eller gjort något fel så hoppas det missförståndet är utträtt? :) jag är stolt medlem och är jätte glad för alla som angagerar sig i shettis engagemang på alla sätt och somsagt, utställningarna har varit super bra!
Ja precis det jag mena. Bara roligt att höra vad domarn säger (eftersom domarna är väldigt duktiga personer som ger ärlig kritik som man kan lära sig av) men förstår att det kan va svårt att få till så att det hörs bättre.
Något som jag som åskådare verkligen uppskattar är kanske inte att höra all kritik, för den individuella kritiken kommer upp på våran hemsidan (Welsh). Att läsa upp ALL kritik är bara tidsödande (om det nu görs) tycker jag. Vill man ha en väldigt ingående "föreläsning" som hästarnas brister eller inte så kan man gå en dommarkurs eller helt enkelt ta reda på saker själv (titta på hästen och jämför kritik i efterhand).
Däremot så gillar jag starkt när dommaren rangordnar hästarna med en kort motivering till varför hästen hamnade högre upp eller längre ner. Är det stora klasser så räcker det väll med "top 5" kanske. På så vis lär man sig som åskådare att få ett öga för första intrycket av hur en bra individ ser ut. Men även ett lite ovanligare fel som kanske inte ses så ofta skulle också vara kul att höra.
Detta är i.af hur det brukar gå till på de flesta Welsh utställningar med undantag för väldigt små lokalutställningar (där oftast bara "närmast sörjande" är med), och detta är något jag gillar starkt!
Hakuna matata!
#8 Vill bara kommentera detta med resultattavlor…
Det är jättebra att man kan gå till "tavlan" efter klassen och läsa resultaten, men….
Det är ju när ponnyn står i ringen framför domaren som man vill höra kritiken. Det är också det man lär sig mycket av.
Att få se ponnyn samtidigt som domaren läser kritiken.
För mig är det helt oväsentligt att han/hon berättar stammen. Det kan jag läsa själv i katalogen.
det är inte att dom ska läsa upp mer eller mindre saker, tycker det är jätte bra som det är, enligt mig. Det enda är att det vore roligt om det fanns högtalare etc så det som sägs hörs bättre. :)
#10 - och jag tycker precis tvärt om, det är hela kritiken jag vill höra, samtidigt som hästen står uppställd. DET lär man sig av!
En exteriörkurs är inte heller fel, men blir ändå väldigt begränsad. Man lär sig mycket mer av att se många hästar under lång tid och få domarens kommentarer om dem.

#0: Jättebra synpunkter! Kom gärna med fler då det är jätteviktigt att få fram vad utställare och besökare tycker och önskar.
Personligen tycker jag att domarna vid SSS utställningar sköter detta med kritiken på ett bra sätt. Oftast är det nog snarare att högtalarsystemen inte funkar helt OK …
Tycker också att kritiken skall ges då hästen står uppställd i ringen så att man direkt kan koppla ihop ord och bild. Det är väldigt lärorikt!
Jag kan helt klart hålla med om att det är bra för lärdomen att få all kritik uppläst, och på mindre lokalutställningar fungerar det givetvis. Men börjar man komma upp i 50+ ponnyer och en dommare som ändå är noga med sin bedömning och inte "hafsar igenom" utställningsponnyerna så tar det alldeles för lång tid tycker jag.
Nog för att det är kul att höra, men man vill ju inte vara kvar på en utställning från 8 på morgonen till 8 på kvällen kanske. Eller i.af inte jag!
Jag vet inte om jag kanske har lättar att se saker än andra, men har man bara väl lärt sig "grunderna" i det exteriöra så burkar man kunna urskilja vad som är bra och dåligt bara genom att skilja på första och sista hästen t.ex.
Sedan att ställa ut själv (vilket väll i.af de flesta intresserade gör) ger en verkligen tid att reflektera över orden och titta på sin häst. Har man bekanta så "Gå igenom" deras hästar med! 
Jag tycker absolut om att höra hela kritiken, men jag tänker bara på tidsmässigt när det är lite större utställningar och tiden fort drar iväg vid sådana tillfällen.
Hakuna matata!
#15 Vare sig man är nybörjare eller inte är det både intressant och nyttigt att lyssna på kritiken som läses upp samtidigt som man tittar på ponnyn.
Du kan inte förutsätta att alla utställare är erfarna och fullärda som dig.
Om det är tiden det hänger på så måste man kunna lösa det på ett annat sätt i så fall.
Kanske leda in ponnyn i en annan "ring" där någon får läsa upp kritiken?
Det är inte ovanligt att det finns en kritik ring där tex. speakern läser upp kritiken. Det spar mycket tid men man missar alla extra information som endel domare delar med sig av.
Maria Erikson har varit speaker på flera utställningar som jag har varit på, hon talar mycket tydligt så även jag som har en hörselnedsättning hör varje ord.
#17 Ja, naturligtvis är det bäst om domaren själv läser och delar med sig av kritiken.
Jag tänkte bara att tidspress inte får vara ursäkten för att inte få höra kritiken på ponnyerna.
Jag vill hellre höra kritiken än själva poängraden och det är väl lite det osm diskuteras också att kanske ta bort poängen och bara ha kritik, och utan kritik, vad ska man då få höra i högtalaren?
Syd har ju ofta 70 anmälda hästar och det brukar inte vara några problem att få höra kritik på alla. Vet inte hur ingående welsh är eller hur lång tid domaren tar på sej där men på shetland tycker jag det fungerar utmärkt att dela ut kritik. Många gånger känner jag att jag isåfall hellre hör kritik på en "sämre" ponny än på en bättre… Detta lär jag mej mer på iaf. De hästar som är bra kan manju oftast se varför de är så bra.
Det är ju kritiken man ska gå efter då poängen ju inte säger så mycket alla gånger
Medarbetare på djurskydd.ifokus