Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1652 ggr
Joystick
0

Löshoppning hur börjar man?

Blev inspirerad av Ahnnas tråd om löshoppning.

Joystick Diablo har provat på 1 gång tidigare. Då var han måttligt road av det hela. Men nu flyger han över stockarna i hagen och hoppar gärna när jag lagt ut "stock"vid tömkörning.

Pegasus har inte löshoppats ännu. Eller han följde med sin mamma när han var föl. Vid tömkörning så springer han fint över "stock" Fast han är lite mera brydd över omgivningen..

Vad är det för avstånd som gäller och hur skulle ni lägga upp det hela. Vi har inget mål så mer än att "utmana" killarna lite med nya uppgifter.

Vi har ju bara 3,5 km som längst till ridhuset så de är uppvärmda när vi kommer dit.

Ahnna
0

Väldigt basic:

Börja med att ställa upp 6 hinderstöd längs ena långsidan, 2 stycken ska bli ett rättuppstående och de överiga 4 ska bli ett längdhinder. (Det är vanligt att man hoppar krysshinder i början, men dessa är mer för att en osäker ryttare ska hitta mitten på hindret och de är mer förvirrande än behjälpande för unghästar. Därför är det bättre att använda sig att helt vanliga rättuppstående hinder där översta bommen är horisontell.)

Lägg ut en bom på marken vid varje hinder, alltså 2 stycken. Släpp hästen och låt den komma i skritt, trav eller galopp som den vill över dessa två bommar. Avståndet bör när hindren byggs upp vara 1 galoppsprång mellan hindren och det beror helt och hållet på hästens storlek och stegläng hur mycket det är. Men det ser du med tiden, man får flytta lite hinder fram och tillbaka innan man hittar exakt rätt.

När hästen tar sig över bommarna utan att bli rädd eller stressad i både trav och galopp så är det dags att börja själva hinderbyggandet. Låt insprånget, alltså det enkla hindret, ligga nere (bom på marken) i början och bygg istället upp det bakre hindret, utsprånget. Börja med att bara lägga upp 1 bom 20 cm över marken och låt markbommen ligga kvar. Rulla ut markbommen ca 20 cm från hindret så ser hästen bättre var den ska hoppa av. I och med markbommen så ser också hästen marknivån ordentligt och kan planera sitt språng.

Släpp hästen på den här serien ett par gånger i galopp, alltså markbom in, ett galoppsprång, 20 cm språng ut. Går det bra? Dags att höja.

Höj bakbommen på utsprånget till 30-40 cm och lägg upp en främre bom på cirka 10 cm lägre höjd än bakbommen. Markbommen får ligga kvar 20 cm framför genom hela övningen.

Släpp hästen på serien ett par gånger i galopp. Går det fortfarande bra? Lägg upp insprånget (som hittills bara varit en markbom) till ett 20 cm högt hinder, med markbom 20 cm framför. Släpp hästen igen.

När hindren höjs kan avståndet behöva korrigeras framåt eller bakåt, men det märker man. Fortsätt höja hindren successivt, men släpp inte hästen på serien för många gånger under samma pass. Tänk på att allt är nytt och den behöver tänka också! Avsluta hellre när det går jättebra på 40 cm höjd än att fortsätta höja till 80 cm bara för att se om hästen klarar det. Hoppning på den här nivån, och med unghästar överhuvudtaget, handlar inte om höjder, utan om gymnastik och teknik.

Vad gäller drivningen så är det i regel bättre att gå på hästen direkt efter utsprånget och längs bortre långsidan med smackning och ev. longerpisk, än att göra det framför insprånget. Varför? Jo, det är bättre att hästen får tänka själv vid insprånget och de sista 4-5 galoppsprången innan, annars kan den bli störd om den blir pådriven kraftigt där. Unghästar behöver hela tiden stärka sitt självförtroende och det är vår uppgift att hjälpa dem med det. Går man på för kraftigt precis innan insprånget så finns risk att hästen blir så störd att den river eller vägrar och det är ju bara onödigt. Så driv inte för mycket sista biten.

Håll bakbommen på utsprånget lite högre än frambommen hela tiden för att hjälpa hästen att se att det är ett längdhinder, samt få en bättre språngkurva. När man har löshoppat (och kanske hoppat under ryttare) ett tag, alltså vid flera tillfällen, så kan man börja lägga bakbommen på samma höjd som frambommen. Börjar hästen riva eller vägra så kan det vara bra att sänka frambommen igen.

Naturligtvis går det att ha ett längdhinder även som insprång, eller göra övningen bakvänt med längdhindret först och enkelhindret sist, men ovanstående övning är den absoluta grundnivån för att lära hästen vad det går ut på. Det går också att lägga till fler hinder eller galoppbommar mellan hindren, men det är överkurs.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

SandraO
0

Avstånd för A-ponny är 5,10 m.

När jag löshoppade mitt sto så var det hennes första gång i ridhus(hon va då 5 år) Då vart de ju såklart jättespännande.

Först gick jag runt med henne 2 varv och visade själva "banan".

Sen så vi började med att bara ha bommar på detta avståndet så fick hon springa något varv utan att bli "fångad". När hon fått lite koll på läget började vi lägga upp lite smått och sen fånga henne efter varje varv.

Hon hoppade kanske 5 språng på hinder och upp till 60 cm =)

Joystick
0

Tack så mycket för mycket bra information!Glad

Dags att boka upp ridhuset och se hur det fungerar.

Mina föraningar är väl som följer..

Joystick Diablo Tjoo hoo ska vi leka nu matte? Näsan ner i backen och bocksprång.  Han skulle ha fullt sjå med att hitta på saker i sin nyvunna "frihet" att hindren skulle komma som en överraskning för honom..

Pegasus Oj får jag vara lös? Är det säkert matte? Åh ska jag springa också.. ja men varför sa du inte de från början?? Tjooo hoo  men OJ de är något där.. Å så efter något varv så skulle han FLYGA över hindren som om han aldrig gjort annat för sån är Pegasus..

Joystick
0

Vi bor ju i Flarken  å är det någon som vill haka på så är ni välkomna.  Icke medlemmar har en anläggningskostnad på 50 kronor/ timme..

Skriver här vilka/ vilket datum vi tänkt oss börja

Anna-Carin

Ahnna
0

#3 Låt dem "leka" på låg höjd första gången och beröm när det går bra, ignorera när det går sämre. Andra gången kan du ställa lite mer krav på att de ska lyssna, för då borde de ha fattat vad det går ut på. Höj inte för snabbt första gångerna, låt dem själva upptäcka hur hoppning fungerar utan att det blir högt och läskigt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Joystick
0

Vi ska "bara" löshoppa för att ha något nytt att göra. Inspiration för både mig och hästarna.

Så vi är inte ute efter höjdhoppning utan mera få göra något nytt roligt och lite gymnastik får vi ju på köpet.

Glädjen och arbetsviljan som finns hos mina godbitar värderas mycket högt och för svåra uppgifter för tidigt kan ta kol på den om man har otur.

Återigen tack för mycket bra tips!