Köpa dräktigt sto?
Någon som har erfarenhet av att köpa ett dräktigt sto?
Något speciellt man ska tänka på? 
Vilket jag förstår att det är, 
Bara tjata på, jag vill höra allt positivt och negativ..
Ja det finns en hel del….
Se till att stoet är betäckt med godkänd hingst och att betäckningen är registrerad, samt att få med språngsedeln (kvittot på att betäckningen är gjord).
Kolla upp både hingst o sto i webstamboken..
kolla upp så att hon är dräktig..Annars pruta lite..
Jag köpte ett sto ( i februari) som skulle vara dräktig o hon var stor som ett tåg så jag litade på personen ,o kollade inte upp det själv men det kom aldrig nån föle på våren..Inte för att jag surar för det ,men man kan ju korigera foder o motion bättre när man vet OM dom är dräktig eller ej.Man vill ju inte anstränga ett dräktigt sto för mkt.
Sant sant, jag köper ju inte henne endast för att hon är dräktig, men visst är det ett stort plus. Men kan jag kräva ett ultraljud av något slag, eller hur gör jag med det? Kan det räcka med att dom har något typ av bevis från veterinär? OM man nu får det..
Det är Mitt
första föl, så tusen frågor finns där ju, men jag har folk i min närhet som vet mycket mer än mig.
Be dem ta ett blodprov för att konstatera om hon är dräktig eller ej! =)

Det kan oxå vara bra att kolla upp om det tillkommer några kostnader på det blivande fölet. Det är kanske inte så vanligt med levande fölavgift på shetland, men en del hingsthållare vill ha en extra avgift för om det blir stoföl och/eller viss färg…
Jag skulle inte vilja rekommendera att pruta. Dels är shetlandsponnyer så billiga och dels skulle jag dra öronen åt mig om någon prutade på mina ponnyer - har personen råd att hålla en häst om den prutar på inköpspriset? Vilket faktiskt är den lilla summan i hästägandet.
#3 En veterinär kan göra ultraljud eller rektalisera beroende på hur långt gången stoet är i dräktigheten. Förmodligen får du själv betala för ultraljudet men det får du givetvis diskutera med säljaren. Veterinären kan skriva ut ett intyg på den eventuella dräktigheten, det görs exempelvis om man vill fosterförsäkra det blivande fölet.
#6 Visst är shettisar billiga redan som det är. Men varför betala för två hästar om det bara är en? I så fall är det väl en självklarhet att priset skall sänkas om hästen inte är dräktig.
#6 Över prutningen så kan man visst det, som # 8 skriver, varför betala för två när det bara är en…
Och visst har jag råd att hålla häst även om jag försöker pruta på inköpspriset, man får nog räkna med att lyssna på andras åsikter även om dom inte tycker att ens ponny är världens bästa o kanske inte värd just den summan som man själv tycker…Sen beror det ju på vilka summor det handlar om oxå.
Ponnyn kan få det väldigt bra även om en köpare försöker pruta….

Håller definitivt med #8 och #9
Jag håller med om det där, #8 & 9
Även om det inte är några stora summor, så blir det ju ändå fel om man skulle betala för ett föl och sen visar det sig att det inte blir något
Sen tänkte jag på det du sa #5 "men en del hingsthållare vill ha en extra avgift för om det blir stoföl och/eller viss färg…"
Vilka kostnader pratar vi här? Jag är ny med sånt här så ni får ha lite förstående, mitt första föl. ;)
När är det försent att gör UL, om det kan bli försent?
Säger säljaren att stoet är betäckt är det ju bara en upplysning inget löfte om ett föl.
Om jag säljer eller köper ett sto som är UL dräktig är den enda garantin att hon var dräktig med ett levnade foster den dagen UL genomfördes.
# 8 Jag tycker det är starka ord att skriva "varför betala för två om det bara är en?" Efter som det är levande varelser vi pratar om kan allt hända. Även om du köper ett ganska högdräktigt sto kan hon kasta utan att du märker det eller att fölning inte går bra. Ju längre jag håller på med djuravel ju minder saker tar jag förgivet. Trots att vi får ganska många föl är jag lika tacksam och glad för varje fölunge som föds.

Håller med Hanna och Ellinor jag , ingen garanti att du får ett levande föl bara för att hästen är konstaterad dräktig :D
Sätter jag tex ut att hästen är betäckt med Bethoven ,så är de som de säger att de är ingen garanti och jag hade inte godtagit prut på den, för jag säljer ju stoet och fölet åker med på köpet om man säger så (så gör jag i alla fall) för även om de är konstaterade dräktiga så är de ingen garanti för att de blir något levande föl när stoet är fullgånget ändå , utan man betalar för stoet .
Det är skillnad om fölet är fött och stå vid sidan om.
Men annars så kolla upp att allt är betalt, att du får den lilla vita lappen med dig (för själva språngsedeln har säkert hingstägaren kvar ännu) att det inte tillkommer några andra kostnader när fölet väl är fött (levande).
Om stoet ska föla i april tex är de nog bättre att känna på stoet , tror jag , men de är ju en risk man tar då med och jag som sto ägare hade inte stått för den kostnaden utan det får ju då hästköparen stå för.
# 11 Min erfarenhet är att efter dygn 100 är det knepigare med UL fostret har "ramlat under bäckenkanten". Om du vill kolla henne och hon är betäckt i somras kan en veterinär kolla henne med rektalisering nu. Endel ston kan uppleva detta stressande och risken för kastning kan öka.
Jag tycker inte du ska känna att du betalar extra för ett föl. Det gör man när stoet säljs men ett föl vis sidan. Det du betalar extra för är en betäckning.
Jag skulle om jag var du välja ett sto så jag tyckte om (till sätt, meriter och stam)det är ju stoet som jag i första hand ska dela min tid med. Är stoet betäckt med en hingst som tilltalar mig är det ett plus, det kan ju även vara så illa att stoet är min dröm men hon är betäckt med en hingst som jag absolut inte är intresserad av då är ju ev. fölunge inget plus.
#8, 9 & 10 Så om stoet resoberar, kastar eller föder fram en död fölunge ska ni kräva tillbaks pengar i efterhand?
#15 Då var i alla fall stoet dräktig vid köp, resten är inget man kan styra… Så nej, inga pengar ska krävas tillbaka i efterhand.
#16 Men hur ska du veta att stoet är dräktig vid köpet utan att du gör en veterinär koll vid köp. Är stoet betäckt i somras och UL dräktig på ca dag 40 är det ju ganska länge sedan hon UL. Om hon sen har kastat ute är det i princip omöjligt hitta något. Har hon kastat inne i sin box hittar du förmodligen fostret. Har stoet resorberat hittar man aldrig något utan ägaren lever i tron att stoet fortfarande är dräktig.
#15 Självklart inte…Sånt kan hända , det vet jag, men just när dom "lovat" att hon är dräktig och jag anser att ofta känner man väl sin häst och kan märka att dom ändrar beteende mm OM dom är dräktig..
Att alla ska vrida till det, kanske har jag svårt att skriva så folk ska förstå eller?? Jag skrev efter MIN erfarenhet jag var med om en ggn…
Köpte stoet i februari o hon skulle föla i början på maj, och ägaren var väldigt säker på att hon sett fosterrörelser mml ..Jag var ny på rasen inom avel ( är jag väl fortfarande men har fått lärt mig mer av erfarenhet nu) Jag hade ju kunnat jobba henne på ett annorlunda vis o hållt igen mer på maten OM jag vetat hon var tom då…Men jag trodde ju hon var högdräktig och kände henne inte…
Ja skit samma ,
Hoppas det går bra för #0 dig med ditt hästköp iaf…

Då det ofta står i annonser att stoet kostar tex 12 000 och 14 000 INKL föl tycker jag inte det är speciellt konstigt och oförskämt att man prutar på priset om hon inte är dräktig,säger väl sig självt 
#19 Men då har man ju inte prutat?! Då är det ju två olika priser?
Delad glädje är dubbel glädje :)

#20 menade att om stoet kostar 12 000 dräktig så kan man gott pruta ett par tusen om hon ej är dräktig. Min åsikt och det jag skulle ha gjort/diskuterat
#21 Som flera ovan skriver. Om hon är UL dräktig och du då betalar 12 k för stoet, och sen visar det sig inte att hon fölar, menar du då att man ska få tillbaka pengar? Eller när ska man pruta?

Jag personligen tycker att säljer man sitt sto dräktigt för tex 12 000 så tycker jag att säljaren kollar upp att hon verkligen är dräktig
#23 Men om säljaren har kollat att stoet är dräktigt med UL eller blodprov eller vad det nu må vara, och hon är dräktig. Och så säljer man stoet, dräktig. Något händer på vägen, så det kommer inget föl. Då menar du att man alltså ska få tillbaka pengar? För pruta då kan man ju inte göra, eller menar du att man ska pruta innan köpet och sen betala om det verkligen kommer ett föl?

Är hon garanterat dräktig vid försäljningen så är det väl inget snack om saken! Är ju som att säga att om denna hästen inte vinner SM så prutar jag 50 000.
Sen spelar det väl ingen roll vad som händer under tiden så dum är man väl inte att man inte förstår att det finns risker med en dräktighet
Nu var det ju tal om prutning om hon EJ var dräktig vid försäljning
#25 Men det är väl ingen som säljer ett sto som dräktig om hon inte är det?

Av egen erfarenhet-Jo,för dom TROR dom är dräktiga för dom minsann gått med hingst på sommaren…..
#27 Men fortfarande då så köper du ju ett dräktigt sto, varken köparen eller säljaren i det fall du skriver vet ju inte att stoet inte är dräktigt. När ska man pruta?

Som jag sa så ska jag betala för ett DRÄKTIGT sto så vill jag ha papper av veterinär eller dylikt på att den är dräktig vid försäljning,inte att nån påstår att den är dräktig
Är den dräktig-Fine
Inte dräktig-diskutera priset
#29 Jag måste vara knäpp för jag fattar inte. När ska man pruta? Är man intresserad av ett sto som är dräktig så ligger det väl i mitt intresse som köpare att till 100% veta att stoet är dräktigt när jag köper henne. Eller?

#25 men hur ska man kunna garantera att stoet är dräktigt? Då måste du göra ett UL precis innan hon lastas!
Är stoet konstaterat dräktig av säljaren -oavsett när i dräktigheten, så tycker jag att det är upp till köparen att se efter om hon ff är det.
Jag skulle också kunna sälja ett dräktigt sto för ett pris INKL föl.
Har hon resorberat el kastat så är det så.
Fölet skulle ingå för mig. Det är ju språnget man säljer. inte ett levande föl.
Finns ett levande föl vid sidan så kan jag ge ett "bättre" pris för fölet, om köparen tar fölet tillsammans med stoet. Mao en "bonus"
Visst kan man pruta om man vill, men man får ju också räkna med ett nej ;-)
Även om det i dessa dagar är ovanligt så finns det ju dom som värdesätter sina ponnyer och faktiskt ser ett värde i dom och vill ha ut det vid en försäljning. Inte alls konstigt att förstå tycker jag.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Nej jag tycker fortfarande att säljer man sitt sto som dräktigt så SKA hon vara dräktigt! Då SKA säljaren ha tagit reda på det annars pris efter det Vad är svårt att förstå?
O prutandet är aktuellt om hon INTE är dräktig annars inte,tycker jag
Inte nå konstigt med det

Ibland verkar folk VILJA missförstå bara för att få tjaffsa o diskutera på den här sidan
Börjar tröttna på den här sidan av den orsaken
Har skrivit så man ska förstå vad JAG menar o vad JAG skulle göra men vill man missförstå så fine,orkar inte lägga mer energi på denna tråd
Och ja ibland (ofta) så tycker jag vissa höjer sina ponnyer till skyarna när det gäller priser

#32 Fast har jag ultrat stoet och hon var då konstaterad dräktig och jag ska sälja henne och jag talar om för dig att hon ultrades ca 40 dygns dräktighet , sen är det faktiskt köparens skyldighet att undersöka varan så att det stämmer , gäller ju alla köp sen om de är djur eller saker spelar ingen roll.
Hade jag velat vara mer säker än ultrat vid 40 dygn som säljaren gjort så hade jag fått betala den undersökningen själv , då det är min plikt att göra det,likadant om jag vill ha veterinärsundersökning då får jag stå för kostnaden.
# 18 Det kan var lurigt med ston. Jag har UL ston på dygn 40 - +någon dag, fått en bra dräktighet konstaterad, känt fosterrörelser, men inte blev det något föl inte.
Jag tycker att vi lägger mycket tid med ponnyerna, att vi känner dem väl men vi blir lurade iallafall. Eller det motsatta vi har haft ston som brunstar ända till jul, visar varken med sitt sätt eller kroppsform att de är dräktiga ändå kommer det ett föl på våren
# 32 Så resonerar jag också.
Är det fölet som är mitt huvudintresse skulle jag absolut UL stoet innan jag köpte henne. Jag skulle aldrig komma på tanken att säljaren skulle betala ett extra UL eller en veterinärundersökning
#33 Jag vet inte om ditt inlägg var riktat till mig, men jag vill inte missförstå dig, jag ville bara förstå hur du menar.
Som Susanne skrev så köper man ju inte sto med föl när man köper ett dräktigt sto, man köper ju språnget. Det är därför jag inte fattar det här med att pruta? Säljaren har ju ibland betalat för språnget (om man inte äger hingsten själv).
Jag tycker Mini-Angel skriver väldigt tydligt vad hon menar..
Om jag ser en annons där det säljs ett dräktigt sto för tex 15000kr och jag blir intresserad. Jag åker dit och fattar tycke för ponnyn. Då skulle jag på ett eller annat set (genom vet) garantera mig om att ponnyn verkligen är dräktig för dagen. Då kan jag betala 15000kr för ponnyn!
MEN om det visar sig att ponnyn INTE är dräktig för dagen så betalar inte jag 15000kr som det stod i annonsen från början. Då är det inte längre ett dräktigt sto som priset var satt på från början. Och för mig spelar det då ingen roll om det är stoet eller fölet som är huvudsyftet för mig. Säljaren har satt priset på något som längre inte är som det var då, då priset sattes.
SEN om man köper ett sto som verkligen är dräktig men kastar dagen efter är ju en helt annan femma! Då var hon verkligen dräktig när köpet gjordes.

#19 det där låter som ett sto med FÖL VID SIDAN.
hur gör man annars - aborterar fostret om jag bara vill ha stoet
- Förlåt, men det blev så dumt 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Man behöver inget intyg för att ta en fosterförsäkring. Däremot måste man kunna visa upp/bevisa ev. foster/föl vid kastning eller döfödd för att få ut på försäkringen.

Om jag skulle vilja köpa ett dräktigt sto, hittar en annons med det jag söker, så vill jag givetvis att stoet är kollat någon gång innan affär. Då har jag ett bevis på att hon verkligen en gång var dräktig åtminstone, även om det var så tidigt som på dag 28. Sedan är det ändå ett lotteri - resorbtion, kastning, felläge, dödfödd eller levande föl. Om säljaren inte har dräktighetsundersökt stoet tycker jag det i annonsen ska stå "sto betäckt med hingsten X" och inte "dräktigt sto".
Jag tycker också det är viktigt att man köper stoet för stoets skull och inte enbart för det ev fölet i magen. Ska man annars sälja stoet igen direkt efter avvänjning?
Så här vill jag säga till #0…
Om säljaren säger att stoet är dräktigt så ska det vara konstaterat.
Inte bara ett antagande pga utebliven brunst.
Som säljare kan man inte påstå att stoet är dräktigt om man inte har bevis på detta.
Ang. prutning… OM stoet vid veterinärbesiktning (vilket görs före köp) visar sig vara ICKE dräktig kan man visst pruta. Säljaren har ju påstått att stoet var dräktigt.

TACK att vissa förstår vad jag menar!! 
# 42 Hur lång innan innan man sätter ut en annons på enn "dräktigt sto" tycker du det är ok att hon är kollad?
Vill bara säga tack för att jag har fått lite svar, ;)
Sen en lite konstig fråga kanske..
OM OM OM hon nu är dräktig när jag får hem henne, vågar jag släppa henne med min stora häst hemma eller ska jag låta dom gå i varsin hage ijämte varandra? Vad skulle få henne att bli minst stressad tror ni? Svår fråga jag vet, men som jag skrev i början, erfarenhet av detta? Min stora häst är lugn men hon ska helst bestämma i hagen, men hon har gått med en shettis fram tills nu så hon är ju van vid en mindre kompis.. Men ändå.
vad hade ni gjort?
Antar att hon kan kasta om hon blir för stressad med ny miljö, ny kompis och inget är som det brukar?

Jag hade släppt ihop dem , de kan ju få stå jämte varandra innan om du känner för det annars är det bara att släppa ihop och testa
#44 DET har inte så stor betydelse…
Poängen var att om det framkommer vid veterinärbesiktningen som görs vid köp att hon INTE är dräktig så ska man kunna pruta.