Inridning, ridning, storlek och ålder
Vi hade tänkt köra in vår ponny i vår/sommar då hon är 3 år och rida in året efter. Men hur är det med shettisar? Är det inte så att de växer långsamt eller går det bra att rida in redan som 3-åringar? Mina barn tjatar så om att de ska få rida, men jag vill inte skynda för fort.
Ponnyn blir 3 år till våren, hon är drygt 105 cm hög och en robust liten dam. Min dotter är 6 år, 123 cm lång och väger 22 kilo, sonen är 2,5 år, 105 cm lång och väger 17 kilo.
Kan t.ex. dottern rida om vi skulle rida in redan i sommar? Rida = åka med i skogen, ledd av vuxen. Eller ska vi hålla oss till den första planen med inkörning först?
Hur långa och tunga kan barnen vara innan de blir för stora för att rida? Bör vi lämna bort för inridning eller kan vi använda de egna barnen? Dottern har ridit sen hon var 3, men hon är försiktig av sig. Ponnyn är van vid barn och tycker om barn, men hon är ju ung och dessutom smart nog att veta när man ska utnyttja en situation 
jag har kört in mina när dom varit 2 år och ridit in när dom varit 3 år…
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker absolut att du kan rida in ponnyn nu och visst kan du använda dina barn till det. Ett tips är att du börjar med att tömköra henne så att hon lär sig att gå på röstkommando och att hon kan stanna och svänga. Då är det bara ryttaren och skänkeln kvar att lära henne… Instruera ryttaren noga vad du vill att hon ska göra och se till att du hjälper till att leda dem tills du ser att det inte behövs längre. Du kan använda ett långt grimskaft och gå längre och längre ifrån dem, tills du inte behövs mer. Men bara att du finns där är en säkerhet…
Vad gäller maxvikt och längd så beror det på ponnyn, hur stor hon är och vad hon är bekväm med att bära. Det är väldigt olika… Det finns också olika åsikter i frågan, där vissa bara vill låta dem ha pyttesmå ryttare medan andra är mer tillåtande. Sök lite här på forumet så hittar du säkert trådar om detta med vilda diskussioner…
(bifogar en film på min dotter som är nästan 140 cm lång och väger 30+ kg på 98 cm hög ponny - jag tycker det är ett tillräckligt harmoniskt ekipage, men hon ska nog inte bli så väldigt mycket längre på just den ponnyn… Vad gäller vikten är min åsikt att shettisar orkar mer än man tror, det är oftast längden som begränsar.)
Lycka till!
Vilka fina ponnys och duktiga tjejer!!!

Tycker också dom kan köras in vid 2 och ridas in vid 3.
Detta innebär ju inte att dom måste jobbas och utsttas för en massa arbete.
Rek också att tömköra innan man rider då styrningen är "gratis" för ett mindre barn som kanske har svårt att kordinera sina hjälper.
/Susanne
Bild på min 2,5 åring
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag brukar börja vänja vid tömkörning när de är 2, börja med sadelinvänjning och komandon (det som man inte gjort vid tömmkörningen) när dom är tre (eller börja köra in dem med vagn). Jag brukar sitta in ponnyer när de är 3.5 men inte något som helst annat än korta skrittpromenader tills de är 4.
Ponnyer växer dels saktare och jag vill skynda långsamt (både psykiskt och fysiskt). Men dels så mognar de inte förrän i 3-års åldern heller. Det som tar en månad som 2-åring kanske tar en vecka när de är 4, just för att de är mycket mer mogna i psyket.
Hakuna matata!

Planen för min JJ (f-08)är att vi jobbar vidare med inkörningen och sätter honom i vagn när snön har smält
Kommer sedan att låta min dotter så smått börja rida honom i sommar. Dottern är 12 år 150 cm lång och väger 40 kg. Hon är en rutinerad och välbalanserad ryttare och ponnyn i fråga är av den större och kraftigare typen. Så är planen, sedan får vi se hur det går!
Jag har alltid hört att man ska rida in Shettisar lite senare runt 4-5 år?
=)
#7 det är vad jag hört om islandshästar, men inte shettisar…
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
#8 Det gäller egentligen alla hästar, men ponnyer av grövre modell brukar generellt växa klart lite senare.
Hakuna matata!

Tror absolut inte att det ska vara några problem o rida henne som 3åring, har iof inte sett henne sen hon åkte från mig men då var hon en välutvecklad 2åring iaf.
Visst kan de se färdiga ut, men det är ligament och annat som är det viktiga - och det brukar inte växa klart förrän runt 4.
Hakuna matata!
# 10. Du får komma och hälsa på henne!
Hon har vuxit till sig lite, breddat sig och springer runt i snön i hagen och bygger muskler. Hon hade lite problem med en patellahakning på mornarna de första två riktiga snödagarna, men det rättade snabbt till sig. Annars är det mycket som hon blivit vuxnare med. T.ex. lyfter hon utan problem alla fötterna när hon ska kratsas eller verkas. I somras var hon lite vinglig bak och behövde stöd mot väggen för att stå stabilt.
På bilden står hon lite snett så det ser ut som om hon har världens hö-mage. Det har hon inte!
var gäller tidpunkt för inridning så är jag mycket förundrad över att man fortfarande anser att man ska rida in islänningar så sent.
Man vet att en viss belastning = ett visst arbete, medan kroppen växer gör att skelett och leder blir starkare. Kroppen anpassas efter vad den utsätts för, helt enkelt. Därmed inte sagt att de ska arbetas hårt, utan bara att det inte är fel att börja jobba med dem innan de har vuxit färdigt.
Man vet också att förhållandet mellan de olika typerna av muskler (snabba, långsamma etc - jag minns det inte fullt ut, var länge sen jag läste om det) också påverkas av hur mycket de jobbas och rör på sig i unga år och att det inte går att göra något åt senare i livet.
#13 Visst arbete tycker jag är lagom med vagn efter, de får arbeta lite men inte med så mycket tyngd uppifrån så att säga.
Men det där med musklerna var intressant! Nu förstår jag att du kanske inte minns så mycket, men menar det att som de tränas i yngre år blir de även när de blir äldre? Dvs antingen snabbt och lätt eller "hårt" och långsamt (tänker skilnaden på typ trav och ridhäst).
Hakuna matata!
#14 - typ så ja. jag undrar om det inte hade med syreupptagningsförmågan att göra… Attans att jag inte minns mer hur det var.
det sägs att på människor skapar man den kroppen man får som vuxen innan 8 år ålder. hoppas ni förstår hur jag menade.