Sockeranalys av grovfoder
Jag såg att Agrilab erbjuder extra sockeranalys av grovfoder till häst. Är det någon här som har testat? Vad säger det egentligen och är det till hjälp vid foderstatsräkning till fånghästar?
Jag försöker få ordning på min madams fång men det ser inte ljust ut just nu… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Det är till hjälp om man har fånghäst ja - fast jag kan för lite om det så jag ska inte utveckla det mer.
Ärligt talat, ställ frågan på buke så tror jag att du får bra svar för där finns några som har koll.

Tänkte faktiskt göra det om jag inte fick svar här, men tänkte att det finns ju många med fånghästar här.
Det vore ju intressant att veta om höet innehåller skyhöga mängder socker av någon anledning, men frågan är vad jag skulle göra med den kunskapen i så fall - jag kan ju inte sluta ge min häst mat.
Men någonting har ju slagit ut hennes tarmflora alldeles, för hon har värre fång nu än tidigare och igår fick hon börja med Fenylbutazon eftersom behandling med Metacam inte hade någon effekt den här gången. Jag blir inte klok på det här…
www.stuteriprecious.se
#2 - om du har mycket socker i ditt hö så vet du ju om cet och kan försöka hitta ett annat hö till den ponnyn med lägre sockerhalt.
Du kan hjälpa tarmfloran att måbra genom att ge henne vanlig bakjäst. Börja med ett helt paket och sen ½ om dagen tills det stabiliserat sig.

#3 Ja, förvisso. Men vad gör jag om jag inte hittar nåt grovfoder med tillräckligt låga sockerhalter?
Okunskap är ibland att föredra! 
Kör du med jäst i kub eller torrjäst? Är det någon vits att kombinera detta med buttan?
www.stuteriprecious.se
#4 - letar vidare … 
Jag är inte helt säker men har för mig att lusern generellt har lågt sockerinnehåll.
Jag har gett torrjäst, fast de påstår att den färska är bättre. Och ja, ge det gärna i komb med buttan.

#5 Ja… *suck* Men hon måste ju äta nåt under tiden, menar jag, medan jag letar och kanske inte finner… Som sagt, hade sockeranalys inte funnits så hade det inte varit ett problem! 
Men för all del, jag gör en sockeranalys på höet hon äter nu så får vi se.
Okidoki, då blir det jästinköp nästa gång jag åker och handlar. Har nog lite i köket som kan räcka tills dess.
www.stuteriprecious.se

Grannen tar socker analyser på sitt hö då hon har en fånghäst. Det sägs att Diabeteshästar klarar generellt en sockernivå på max 15% dvs 150g per kg TS. Men ju lägre man kan hitta desto bättre är det. Hon hade hittat ett på 39g socker per kilo TS och var nöjd med det.
Hennes ponny äter även metaformin dagligen och det tas blodprover var 6:e vecka. Beroende på hur värderna ligger så ökar/minskar hon dosen efter varje blodprovsresultat.

#7 Intressant!
Vad är metaformin? Har hört talas om det, men vad behandlar man med det?
www.stuteriprecious.se

Metaformin sänker insulin nivån och tas när man har diabetes.
Det finns inte, enligt min veterinär, någon forskning på resultatet av användning av metaformin längre än en månad. Men tala med din veterinär. För min ponny var det bra så sett att hon fick ner depåerna. Däremot skapade det en hysteriskt hungrig ponny som skulle äta ALLT.
Sockeranalys kan visa om du behöver ändra grovfodret eller komplettera med halm, halm innehåller inte mycket socker alls.
Lycka till med din ponny!

#9 + #10
Tack! Har undrat vad metaformin är för nåt.
Depåerna, menar du fett då, moa? Jag tycker inte att den här ponnyn har några direkta fettdepåer på kroppen - hon hade en ganska hård mankam i våras, men den har mjuknat och känns rätt normal nu. Hon har en otränad kropp förstås eftersom hon inte har tränat ordentligt sedan i våras, men jättetjock är hon inte. Hon skulle behöva mer motion och lite styrketräning, men inte direkt bantning i mitt tycke.
www.stuteriprecious.se

På den här bilden ser man lite av hur nacken såg ut på min dam 8 maj i år, men jag tycker inte att det är så illa nu. Förvisso är hon inte klippt, så pälsen förvillar ju lite. Men hon känns inte lika "hård".
Jag tycker att det är himla svårt att få ett bra gensvar från veterinärerna här. Jag har ju bara distriktarna att förlita mig på, och så finns det väl en eller två privatveterinärer inom 1½ timmes resa men de vet jag inte om de åker ut till mig. Distriktarna har i alla fall bara ett råd att komma med: ta bort allt hö och all annan mat och ge bara halm.

Jag blir både ledsen och förskräckt över att veterinärer idag fortfarande får ge såna råd! En av dem som var här nyligen pratade om att dra ner på proteinet och la till "men de säger ju nu förtiden att det inte är proteinet som ger fång, men jaja…" och så ryckte hon på axlarna ungefär som att hon inte tror på den moderna forskningen överhuvudtaget. Jag frågade vad man gör om det visar sig att ponnyn är insulinresistent och prognosen var då, enligt distriktaren, ungefär lika med avlivning. "Man kan ju inte ha en häst som inte kan äta!" Nej, förvisso, men det måste ju finnas sockerfattigt foder att ge dem? 
Nu är i alla fall höet ivägskickat och jag har kryssat i att de ska göra en sockeranalys.
www.stuteriprecious.se
IR är inte= avlivning.
Det är kämpigt, man får tänka mycket på vad dom äter, men det går. Det gäller att ha koll på läget, inte äta frosgräs (min har gått en månad på äckligt höstgräs 6 timmar om dagen nu innan snön kom pga att jag inte hade ngn annan hade). Och det vikigaste av allt är daglig motion, gärna minst 45 minuter. Kan ju dock vara svårt med en som har eller håller på att rehabiliteras från fången.
Och med en IR häst är det svårare att banta dom, därför är mitt mål att få ner henne strax under normala hullet, precis under.
Det är jobbigt med veterinärer som inte kan! Det var först i våras som jag blev tagen på allvar. En veterinär ville att jag skulle ställa henne i en jordhage med 1 kg hö om dagen, suck.. Nu äter hon 3-4 kg hö och massa motion för att sakta men säkert gå ner i vikt.
Du kan ju göra en belastning om du vill veta om hon är ir :)

#15 Belastning?
www.stuteriprecious.se
Glykosbelastning. Hästen står utan mat ett visst antal timmar. Man tar och mäter blodsockret och sedan ger hästen glykos. sedan mäter man med jämna mellanrum och inom 2 timmar tror jag det är, ska insulinvärdet vara nere i samma nivå som innan hästen fick glykosen. Dock måste nog hästen stå på klinik. Man kan göra något hemma också med ett prov, så det ger ju inte samma säkra provresultat.