Amerikanska shetlandsponnyer...
Så olik våra!
Det är möjligen samma ursprung som våra, om man tittar ett stort antal generationer bakåt. Amerikanarna har ju uppenbarligen helt missförstått det här med rasstandard, de formar om ponnyerna så de passar som prydnader hos dem, oavsett vad rasstandarden säjer. Tur att dessa tvingats att byta namn, så att de heter just amerikanska shetland….
#1 Det var väl en förfärlig tur att dom inte får kalla sig för renrasiga shetlandsponnyer, ser mer ut som små Hackneys korsat med varmblod, ruskigt hur man kan fördärva en ras medvetet.
PS! Har inget emot att det finns en sådan ras, bara det att man bör aldrig blanda ihop resonemanget med rena shettisar, då dom har så lite med varandra att göra.
tänk som människan kan ändra om för att detsak passa sig själv
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Tyckte dom var häftiga jag. Men de borde heta miniarab eller nå't sån't.

Tycker att ponnyerna var vackra, men inte lika våra shetland på något vis, ev. storleken då.
Men! Vilka vackara haltergrimmor dom hade till dom. Det såg väldigt elegant och påkostat ut. Dessutom var visarna mycket strikt klädda. Men så är det väl också "the american way" på gott och ont.
Tycker de är vackra små "araber". Liiite dyrare än svenska riktiga shettisar. Såg de skulle ha över 30000 kr (4500 dollar) för en 2årig valack…tänk om de skulle kosta så här i sverige, då skulle det nog löna sig att vara uppfödare.
ja visst är dom vackra,men inte är det några shettisar utan mer minitary araber, skulle vara intressant att veta hur deras stammar ser ut. Jag menar om någon av dom har dom "riktiga" shettisarna bakom sig
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Det exporterades väldigt mycket shetlandsponnyer från storbrittannien under 1800 talet och i en bok jag har från USA som beskriver uppkomsten av den amerikanska shetlandsponnyn finns "riktiga" shetlandsponnyer i grunden.

Det där kan man kalla miniaraber, såg ni bilden på fölungen i boxen? Ett riktigt arab huvud! Usch..

Jag tyckte de var jätte fina och häftiga. Men det är ju så klart en anna ras.

Verkligen helt annorlunda. ser helt klart ut som araber, vilka förändringar från den gamla hederliga shetlandsponnyn, visst är dom fina, det är dom, men ingen riktig shetland
Tycker INTE de var shetland! ;) Miniaraber då :P
#9 ja herregud. Tyckte det såg obehagligt å konstigt ut :(
Jag tycker att hovarna oftast har en väldigt konstig utformning på denna ras, åtminstonde på dom bilder jag sett.

Häftiga…vackra…Jovisst,men om man nu tänker på att amerikanarna kallar dessa ponnyer Amerikansk Shetlandsponny blir jag bara rent ut sagt förbannad….
///Anki
såg ut som miniatyraraber, visst var dom fina men ordet shetland borde ju inte ens få ingå i namnet på dom.
Undrar vad man skulle få för bedömning på sin shettis om man åkte dit o ställde ut den :S
Vackra hästar, men några shetlandsponnyer är de inte (håller med #15)
Jag är lite nyfiken på om den rasen dras med många problem, eller om det är en sund ras… den är ju väldigt avlad på, eller hur man ska uttrycka det….

Huva!! Inte ens snyggt. Överdrivet & konstlat. Tacka vet jag en riktig shetlandsponny

Min spontana reaktion…….Usch vad hemska!!! Sen kan man inta kalla dem shetland…eller? Tycker o0chså att detta är en helt annan ras! Inget naturligt alls!! Tack för ordet!
vill bara tillägga att man kan inte ens jämföra dom äkta shetlands. Dom är fina i sej men man kan inte jämföra dom och det vore ju intressant å veta hur sunda dom är, och lynne?
Ordet shetland borde inte ingå i rasens namn, varför inte amerikansk miniatyr? De påminner ju inte ens om shetlandsponny.