Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett35-shetland4fun
Läst 4384 ggr
Animal-3
1

Trick (bildtråd)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade en sån underbar stund i eftermiddags med Tuffe :'D han är ju så underbar. Och med kondisen han fått går han i 190 hela tiden:D Tricken bara rullar på.
Faster fotade hon kan inte kameran än och fotade några bilder lite sent (när han håller på att få godis) men vad gör det:D helt över lycklig. Tänkte slänga in dom här.
Vet att det är några till här som trickar, kanske en liten uppdatering hur går det för er:D?

Animal-3
0

Vinka:D

Animal-3
0

Enda bilden som blev tagen lite för tidigt^^ på väg in i bergsget:D

Animal-3
0

Yoga:D

Animal-3
0

snurr;)

Animal-3
0

Stegra:D han sätter sig ju så väldigt, mer levad än stegra:P Så ju bättre överlinje han får ju bättre blir dom:)

Animal-3
0

Buga<3

Animal-3
0

Kompliment:)

Animal-3
0

Sitt:D det är halt i snön men han försöker endå<3:D

Animal-3
0

Sista, mest en trassel bild^^ Jag trodde han skulle lägga sig och han tänkte lägga sig på sidan. Han får ju lite godis och det blir ju ur olika vinklar. Så min hand hamnade ju fel. Lilla älsklingen vred sig och funderade hur han skulle nå^^

VimseVira
0

Hur lång tid ungefär tar det för just din shettis att lära sig ett trick?? Skulle jättegärna vilja prova med min lilla hingst och hans mamma, så tips?

Animal-3
0

#10 oj, ja det är väldigt olika. Men oftast så är det så att bara han lyckats en gång och jag varit snabb med väldigt mkt beröm så sitter det där i bakhuvudet på honom och gnager. Så sakta men säkert finslipar han till det mer eller mindre själv:) Han är en arbetsmyra och otroligt lätt lärd^^
Läs på lita allmänt om tricken, vad dom är bra för, höga eller låga m.m.
Börja med låga trick. Och håll det enkelt så han förstår :)
Yoga och bergsget är två trick som är bra att börja med:D

VimseVira
0

Vart finns det att läsa om då? Tungan ute

Animal-3
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har varit lite i olika tidningar, finns också några tircktränare med hemsidor. Förr fanns en trick "förening" med hemsida men tror dom lagt ner.
Vet inte hur mkt det står här längre men här är lite:
www.horse-vision.se
tror det stämmer…
Jag har en gamal halvslarvig (och lite pinsam xD ) projekt film. Funderar på att göra någon ny om trick. Är det något speciellt så kan du gärna skicka i pm, jag gillar att bolla ideer med andra:)

AnnicaL
0

Ni är så duktiga! Det är så kul att se er!

FeliciaS
0

Vad imponerad man blir :) Verkligen häftigt!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sotingetroll
0

Jätte kul att se! Nu har jag ett mål med min ;)

VimseVira
0

Har sett din film :) Ser jätte trevligt ut!

HeidiH
0

#13 De var en rätt bra liten filmsnutt, särskilt hur LÄTT du fick allt att låta! Hihi! Din shettis är ju heelt underbar!! Nu ska jag komma igång o träna min tjej oxå. Inkallning kan hon, gå fot rätt så skapligt. Testat bugning, men det var svåårt tyckte hon, och jag oxå!! Ska "backa" o prova yoga istället tror jag.

InaJacobsen
0

Vad imponderad jag blev av filmen! och inspirerad! Nu jäklar ska jag börja trickträna mina små :)

Milton1
0

Vad roligt det verkar vara och vad duktiga ni är. Ska nog försöka testa detta på min shettis.

Jess
0

Imponerad!

[Wildglow]
0

Det är du som har PeeWee! Jag läste hans historia på hemsidan zoonen för ett tag sen. Va fin han är! Verkligen söt <3

Animal-3
0

Tack allihop!
Kul att lilla Peewee blir igenkänd med^^
Kommer med ett gäng nya bilder nu tagna 02-01-2010

Animal-3
0

Stegra:)

Animal-3
0

På väg in i yoga:)

Animal-3
0

Inte så charmig buga bild^^ men endå.

Animal-3
0

Kompliment i en ganska vanlig scen:
Moa: -kompliment
Tuffis: -ok
Moa: -bra!
Tuffis: -nu var jag jätte duktig…..godis?…
Moa: -varsågod.
Tuffis: *glufs*

Han är en godisgris^^ Han bahöver det egentligen inte men,,,jag kan ju inte låta bliSkäms

Animal-3
0

Ligg:)

Animal-3
0

Ligg på sidan:) Hehe jag når inte att ge godis om jag inte sträcker mig över honom.

Animal-3
0

Sitt:)

Lisa-MC
0

nä men där e ju lille tuffis :P

Måste fråga Moa några saker,  hur har du tränat buga? o hur lång tid tog de för tuffis att våga lägga sej ner?

Hur gör du träningen rolig för dina hästar?

Jag tränar ju nästan bara trick o markträning med mina shettisar men ibland känns de som om dom inte vill, jag försöker variera träningen så jag inte gör samma saker hela tiden o försöker vara på olika ställen (paddock,stall,vägar, gräsmattan..)Men de känns som att vi alltid håller på med samma saker vi kmr ingen stans!

Skrev till dej på bdb för ett tag sen, om du kmr ihåg :P

Sehvrin
0

Jag försöker träna lite trick med mina två: Lolly kan yoga väldigt bra, cirkusbuga lite mindre bra och jag har börjat med "stå stilla" (hon står stilla medan jag backar bort från henne och hon ska ha fokus på mig) och "vacker tass" (som jag dck tänker lägga på hyllan ett tag, eftersom hon lätt blir kaxig just nu och det är ju ett domminant trick) Misstänker att jag har omedvetet lärt henne ett trick: När hon tiger godis och ser sur ut, eller är allt för ivrig säger jag "var snäll" och så tittar hon bort och får godiset/maten.

Det jobbigaste med Lolly är att hon försöker tigga genom att göra trick, helst yoga, men hon har också försökt cirkusbuga. Jag ignorerar henne när hon gör trick utan kommando, men hon fortsätter göa det ändå… Hon är väldigt godissugen den damen Obestämd

Nickolina har jag inte kommit så långt med, då hon inte är lika motiverad till det, men cirkusbuga är det trick hon är bäst på och jag håller på att försöka lära in yoga och sakta men säkert går det framåt Glad

Mitt favoittrick som de kan är dock att de på kvällen kan stå med öppna boxdörrar när man håller på att fixa med höet utan att de går ut ur sina boxar Flört

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Animal-3
0

#31 Buga lärde vi in genom att först lära honom hålla ett ben uppe sedan höll jag en hand där som stöd. Och så lockade jag med en godis. Detta gick inte jätte bra men vi fick en bra start. Efter ett tag började jag knyta ett grimskaft i grimman som tyglar och bad honom om benet upp och gav en lätt signal till rygga, efter som han redan klarat bugan någotlunda förstod han efter ett tag och gick ner istället för att sätta ner benet och backa. Rygga komandot var inte något drag i "tyglarna" utan bara lite lätt förhållning (se bild).
Det tog ca 3 månader innan Tuffe la sig. Men det var inget ordentligt utan mer snabbt ner nudda marken och upp. La inga större krav på det då det är något han tyckte va jobbigt.
Dock var det för bara några månader sedan han överrasskade mig och bara la sig platt på sidan. Det är lite olika men oftare och oftare ligger han längre stunder och ligga på sidan sitter nu på komando.

Motivera är ju det svåraste. Tuffis avskydde trickträningen i början. Han var över 13 år innan han började vilket gjorde att han hade redan inprentat sin tillvaro. Han var kör och ridponny, han kunde sitt och gjorde det bra och blev mkt irriterad när jag plötsligt kom och "störde" honom.
Men så fort första tricket lossnade och han fattade vad det var jag ville så slog det om som på en 5 öring och han gick i hundra tio. Lärde sig många trick väldigt fort. Och idag är han en riktig arbetsmyra. Så bara genom att hålla honom i kondis gör honom motiverad.
Peewee varmblodet där emot. Han är svårare. Han måste få pauser när han inte trickar så börjar man någon gång ber om något trick mitt i en träning när han gör något helt annat. Och så får han sina ögon blick då han tycker det är jätte kul. Men det gäller som sagt att hela tiden variera (dock är han sån när det gäller allt).
Vi blandar träningarna väldigt mkt hästarna går promenader, klättrar, simmar, tömkör, kör, rids, löshoppar, ar, long reinings, longering m.m. Och så gör vi gärna lite trick när vi avslutat för att stretcha.
Och så detta med godiset. Han behöver ju som sagt inget godis. Han får det bara för att jag så gärna vill ge honom något för att jag tycker han är så duktig och han som är en liten godisgris tackar och tar emot.
Kan vara en extra motivation att ha blandat godis. tex knäckebröd, morot, äpple och spela lite med dom. Dom gör ett trick och kanske får ett smaskit äpple då vill dom göra det igen men nästa gång kanske det bara kommer lite knäckebröd. Hästen provar igen och det blir till ett spel ju bättre den gör det ju större chans att få något riktigt gott. Desstom måste dom prova igen och igen ifall den där goda äppelbiten kanske kommer denna gång. Det blir lite som ett spelberoende.

#32 Känner igen tiggar grejen. Tuffis har några fula vanor han kan se sur ut och titta upp på en. Detta ger ju aldrig något godis då har han kommit på att om man tittar bort och spetsar öronen kan man få en godis om man har tur. Så det kan se kul ut om man inte gör något så blänger han upp på en, man själv ignorerar ellet säger nej, så kommer han på sig vänder bort huvudet och spetsar öronen. Så står han och små kikar upp på en som om fungerar det denna gången?…
Eller använder trick, dock är det bara ett trick han använder utan komando och det är snur jag ber inte om något han vill ha godis så snurrar han ett varv. Efter som han alltid är lös spelar det ju mig ingen roll så det är lätt att ignoera.
Dock svarar han ju på så ytterst små hand signaler nu att jag ibland verkligen får tänka mig för för ser han att "a hon lutade sig eller a hon pekade på marken så bugar han eller liknande.

Lisa-MC
0

Ok kul å läsa om andra som tricktränar sina shettisar, blir så ledsen när folk säjer att dom är envisa men de blir dom ju pga att barn inte hanterar dom rätt o dom klassas som sällskapshästar. Dom behöver lika mkt hantering o motion som större hästar, där med basta!

Känner igen de där när dom små busarna tigger^^

Jag tränade alltid med godis med mina 2 men sen så märkte jag att den ena blev gladare på ngn sätt när han inte fick godis utan nöjde sej med klappar. han tittade bara surt på mej o ville ha mera o lyssnade inte utan kollade bara på mina fickor o naffsade..

Medans den andra gör alla trick han kan för en liten morotsbit, han snurrar, vinkar, pussas o gnäggar(han bräker som en liten get) :P

Jag ska jobba lite mer på bugan tack för tipset Moa! :D Din projekt film e jätte bra!

Skogalund
0

Vilket underbart par ni är!

Vad duktig du är med dina hästar, Moa. Det är en fröjd att titta på och läsa om er.

Nu har både jag och min dotter fått massor av inspiration! xD

CookieStar
0

Jag tästade tricket yoga med min shettis Lilleman för en liten stund sendan :) Han har typ lärtsig det på barar 10-15 min!! :O Jag är så stolt över honom! :D <3

Odinn
0

Så otroligt fina! Blir så insperarad av att se er. :)

Tack för hjälpen med tricket ligg. Jag kämpade länge med det och tillslut gick det! Skrattande Vi har även utveckat detta till sitt och sitt-vinka!

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"