Problem med drickandet?
Har ni några bra tips på hur ni får hästar som dricker dåligt att dricka mer?
Betfor/saft i vattnet har provats, även att tempurera vattnet..

Jag brukar blanda ut lucernhack eller lucernpellets i lite för mycket vatten så det blir en riktigt lös gröt de perioder som de dricker dåligt. Motion hjälper på mina också - mer motion mer vatten går det åt.
En kompis till mig ger melass i vattnet alltid en liten hink innan utsläpp. Man kan prova med några dl med ganska mycket melass i så de blir lite "beroende" av det goda, sen spä ut det mer och mer tills de dricker upp det med bara lite melass i.
Usch, jag har samma problem nu. Mina dricker inte ens efter motion! Min ena ponny är dessutom IR så det går inte att blanda i massa saker i vattnet så som saft och betfor…
Hur har ni det med vatten i hagen? Många vill inte dricka iskallt vatten vintertid. Jag märker stor skillnad i vattenåtgång sedan de fick uppvärmda vattenbaljor (Thermobar) jämfört med innan, det går åt mycket mer nu.
Har man inte möjlighet till det är lite melass i vattnet ett bra tips som du fick ovan.

De har thermobar, hon dricker tydligen dåligt ute och inte alls inne.. Har henne utlånad och hon som lånar henne hörde sig av och undrade hur hon drack innan :/
Gi grovt havsalt i foret. Det øker behovet for å drikke
en gammal kompis till mig hade en halvblodsvalack som hon fick köra akut till Helsingborg ett par gånger pga att han blev uttorkad av att han drack för dåligt. Till sist insåg de att han inte tyckte att vattnet i stallet smakade gott, så de tog med (kommunalt) vatten i dunkar till stallet - då upphörde problemet….

Hörde ngt om att ston behöver mera salt iom att de brunstar, stämmer verkligen det? I så fall skulle det ju kunna vara det som är galet då hon brunstat relativt ofta sen hon kom dit..
Men hur är det med hästar och extra salt? Skadligt för lever/njure?
# 6 Våra pållar tycker bara om vattnet vi har hemma så vi måste alltid ta med eget vatten till utställningar.
#8 Samma för oss.

Mina hästar dricker absolut inget inne men MASSA ute
#8 Samma här, de dricker inte annat vatten än hemifrån.
Amor vincit omnia 

Tänk på att ju kallare det är desto mindre dricker hästarna på vintern, även om de äter hö. Det har väl med hur mycket fukt de avger att göra, är det riktigt kallt så sparar de väremen ikroppen istället för att avge den.
Så dricker de mindre än vanligt medan det är riktigt kallt är det naturligt, dricker de dåligt annars så kan man ju börja fundera…
Ser att mina två som står på stall dricker helt olika, den ena dricker upp sitt vatten under natten, den andra dricker kankse någon liter, sedan dricker de när de kommer ut istället (de har eluppvärmd vattenkopp i lösdriften)

Mina dricker också dåligt när det är kallt. Jag ger dem betfor morgon och kväll och blandar med massor av vatten så att det blir en soppliknade blandning.

Är det snö ute får det nog i sig en del när de ändå går runt o letar något ätbart. Mina dricker oxå väldigt lite vintertid, men tycks inte må dåligt av det.

Att hon inte gillar vattnet är inte problemet. Hon har vart där sen i somras. Hon hade gärna fått dricka så som hon själv ville om det nu inte vore så att hon fått kolik pga detta.

Häll lite äppelcidervinäger i vattnet (tror det hette så) finns att köpa på hästshoppar. Mina drack lite mer iaf…Lycka till.
#15 - var i landet finns du? I mina trakter där vi fick hysteriskt mycket regn i november så att "allt" svämmade över är det många brunnar som blivit förorenade av ytvatten och därför tagit annan smak. Där skulle du kunna hitta en orsak…
Vår egen brunn är borrad, mitt i en grävd brunn och när det blir för mycket grundvatten rinner det över vatten (som är brunt och smakar illa) från den grävda brunnen ner i röret till den borrade. Detta hände oss nu i november…

mina får betfor vatten de dricker de så glatt :D