utställningar 2011?
Nu börjar jag längta efter nästa års utställningar, eftersom det inte blev så många som jag hade tänkt mig i år.
Vilka utställningsplatser och datum är klara redan nu? Vore kul om representanter för regionalföreningarna ville dela med sig…

vet inte om man får gå ut med informationen än.. men Väst planerar 6 stycken utställningar under 2011.
Mars - Frillesås
Maj - Nuntorp
Juli - Svenljunga
Augusti - Nossebro
Oktober - Färgelanda..
sista är inte helt spikat än.
domare vill jag inte gå ut med än till alla men då ajg ansvarar för Svenljunga så kan jag säga att där kommer Ronny Johnsson att dömma. den utställningen blir den 3 Juli.
mvh Sanne

28 maj i Nuntorp är det Christina Ivarsson som är dommare.

Nord ska ha en utställning i Söderhamn i juni, övriga väntar jag med att presentera.. Domare blir Annika Strindgård
#3 Då jag ska hålla i Halloween utställningen så kan jag skvallra
om att den blir den 22/10 i Kolbäck med Inga-Lill Hoveklint Hyttring som domare, välkomna!

Jag längtar också redan…

Då fortsätter jag att skvallra att Nords (enda tyvärr) vinterutställning blir i Karlstad(Kristinehamn) den 5:e februari och domare är Annika Strindgård.
Sen blir det sommar-Karlstad också den 27 augusti

Finns det inga "skvallerbyttor" i syd?
#1 Var ligger Nuntorp?
#7 det kommer säkert… just nu är det nog annat som prioriteras
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ligger Karlstad i Nord? 
Jag som hade stora planer på att åka med 3-åringarna till Köping i vinter… Typiskt.
Söderhamn och Kolbäck låter bra, däremot! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#8 Brålanda Nuntorps Naturbruksskola

Ja, det gör vi 
Ingen verkade vilja ha Värmland så Nord förbarmade sig över oss värmlänningar.
# 8 I Dalsland, grovt sagt mellan Göteborg och Karlstad…. På Värnerns västra sida.
några utställningar planerade i öst?

#9 …som t ex????
#15 Leta en helt ny styrelse borde kanske räcka? 

#16 trodde nästan det men man kan ja aldrig vara säker…
Kanske vore du en lämplig kandidat - du verkar ju vara driftig!!
Åh så bra! Dock bor jag närmast Syds utställningar, så vore kul om någon kunde berätta mer! 
Synd att Väst har alla sina utställningar så långt bort, men tror det får bli Svenljunga!
#17 Aldrig i livet 

Någon som vet var RIKS hamnar?
www.stuteriprecious.se
#20 Den ska vara i syd tyckte jag någon sa
#21 hoppas det

#21 låter spännande - riksen 2008 i Huseby var, förrutom vädret, väldigt trevlig!

# 4 Vart i Kolbäck?
Finns det möjlighet för RKS att ha Bruks i samband med den? 

Meh, alltid RIKS söderut… *surar lite* Vad är det för fel på Uppsala/Gävle?

www.stuteriprecious.se
#25 helt ärligt är jag inte helt säker… men fick för mej det av nån anledning… är det alltid i syd? var var den i år?
#25 Vilket år var det i Örebro? jag vet att jag var där då

#26 Från mitt håll ha det varit söderut i alla fall de senaste 3 åren; Växjö, Köping, Nossebro. Dessförinnan vet jag inte, jag var inte med då.
Köping är "bara" cirka 2½ timmes resväg hemifrån för mig, men jag tänker på alla som bor längre norrut än jag gör. Långt blire… Ett RIKS i norr hade väl inte skadat som omväxling? Finns det ingen norr om Köping som vill arrangera?
www.stuteriprecious.se
#28 För mej är nossebro 4.5 timme bort… Köping är 6.5 h och växjö 3 h. Har det någonsin varit riks längre söderut?
Nu vet ju inte jag hur medlemmarna är fördelade… långt norröver kanske det inte kommer så många?

#1 Då blir det ingen Udevalla utställning då ?
Verka som att de bara blir en utställning i väst för mig då och det är Frillesås , kan iof tycka att väst borde tänka lite på sina sydligare medlemmar med och då menar jag de söder kungsbacka … Har påpekat detta förr till väst.
Blir inte mycket Vinterutställningar man kan åka på i år alltså. Köping har ju varit kanon. Kristinehamn krockar med jobb tyvärr och Frillesås är för långt bort att ta med häst tycker jag (i alla fall vintertid). Blir inte mycket kvar att åka på för oss som bor typ "söder i Öst". Och jag som ville jaga Dubbelguld!! Men jag förstår givetvis att det måste passa avståndsmässigt för dom som ska dra runt det hela men varför inte lägga ut det lite på "entreprenad" till medlemmar som vill engagera sig utan att sitta i styrelsen. Detta är absolut ingen kririk mot någon styrelse eller så utan bara ett förslag på vad man kanske skulle kunna göra då områdena är så stora och svåra att täcka upp.
Amor vincit omnia 

#28 Var väl i väst distrikt som höll i riksutställningen i år , det går ju runt mellan lokalföreningarna :D

I syd hade ju Camilla fixat så de skulle kunna ha en vinterutställning men vad jag förstod det som så fick hon avslag av styrelsen så i syd blir det inte ens en vinterutställning och jag kan också tycka att vi som bor här i Halmstad med omnejd bor pyrt till ibland , Frillesås får man ju anmäla till men sen beror ju vädret på om man kan åka.
#27 Om det inte varit fler i Örebro så var det 2005.
Jag har 33 mil till Frillesås och det känns inte som jag vill dra häst så långt vintertid.
Amor vincit omnia 
Synd att Vartofta Vinterutställning försvann! Och även Vreta då 
Amor vincit omnia 

#35 för mig är det underlaget som spelar roll jag drar inte släp alls om det är dåligt underlag sen kan jag bara ha 5 mil dit ;)
#37 Visst spelar underlaget roll men det jag menar är att det är svårt att avgöra hur väglaget 33 mil bort är. Kanske lite lättare i ens eget närområde 
Amor vincit omnia 

Alla kan ju inte ha nästgårds till RIKS, men om det nästan alltid är i den södra tredjedelen av landet så blir det ju lite sneddrivet. Jag hade hellre åkt till t.ex. Jämtland, Medelpad, Västerbotten eller dylikt nåt år istället för att åka lika långt söderut igen. Det finns ju medlemmar norrut också, men de kan ju inte förväntas åka till Skåne, Småland eller Västra Götaland. När ska de få uppleva ett RIKS som inte kräver övernattning på vägen dit och hem? Jag är övertygad om att det skulle bli ett bra RIKS även norr om mitten på det här avlånga landet och även om deltagarantalet kanske skulle sjunka något så skulle det väl knappast gå back.
Inte min mening att starta värsta diskussionen om RIKS placering, vilket ändå hör hemma i en egen tråd, men jag anser att en rikstäckande förening har ett ansvar gentemot sina medlemmar att flytta runt på ett såhär stort evenemang. Betänk, skulle RIKS hamna i Uppsala så skulle det bli lika långt för de nordligaste medlemmarna att åka dit som det var för mig att åka till Nossebro i år, alltså 10-11 timmar. Så det behöver ju inte hamna längst norrut i landet bara för att man flyttar det från den sydligaste delen. 
www.stuteriprecious.se

#38 Fast de är ju inte direkt närområde de heller *S*S fast det närmaste för mig i väst (som vanligt)

#39 Fast då är de ju eg din lokalförening som har valt att lägga RIKS på *fel* plats när de har haft hand om det , just för att de går runt bland lokalföreningarna, så då är det din lokalförening du ska säga till nästa gång de är eran tur att ha hand om det
#29 - det har absolut varit riks längre söderut än Växjö!
När jag nyss börjat med Shettisar vill jag bestämt minnas att riksen var i Bjärsjölagård (men minnet kan svika) och helt säkert vet jag att den första riksutställning jag åkte på var i Herrevadskloster. (det var medan det fortfarande var kvalificeringskrav för att få delta) Sen var ju riksen i Tingsryd för några år sedan, det ligger ju också söder om Växjö - om än bara några mil… 
Fast det känns väl som om det är Öst som borde hålla i riksen, känns som det var alldeles nyss i Syd. När hade Öst senast?
#39 ja visst är det synd om de sm bor längst upp, om det nu finns några? Men lilla jag bor allra längst ner… man kommer inte längre ner för då är man i vattnet på väg till tyskland
Men aldrig får man höra att någon utställning ska vara här, längst nere… har förvisso ganska nära till Bjärsjölagård men ändå. Men att lägga en utställning i jämtland skulle väl betyda att en väldigt stor del inte kan åka… För visst är det väl på mitten de flesta bor?
Jag åker inte ens till Köping. 6,5 timme är för mycket tycker jag
#42 Ja just det, det var i Tingsryd för många år sen och så har det varit på Gotland men vem har råd åka dit?? Vad jag menade var ju att som jag förstått det kommer inte så många längre norrut. Det var ingen jätteutställning i Örebro ex och inte kom det några från DK heller då ju

Ett problem som alla inblandade bör betänka är faktiskt tillgång på anläggningar samt att få ihop funktionärer, samt att det faktiskt är någon som ska stå med huvudansvaret för själva arrangemanget.
Det kanske inte går att få ihop den ekvationen på alla ställen? Dessutom är det inte rimligt för en utställningsansvarig att arbeta på en plats kanske 10-15 mil från den ort man själv bor. Då blir helt plötsligt en utställning väldigt väldigt jobbig att dra runt..
Själv saknar jag en del platser som försvunnit genom årens lopp, mantorp, valla, borås, strömsholm men då har vi istället fått andra platser.

#42 Bjärsjöagård vet jag inte om de har varit men Herrevadskloster , har det varit , då var vi där :D
#24 Utställningen kommer att gå av stapeln på Fam Ström´s gård (Jovial AB), i deras nya ridhus!
Om Ni vill så kan Ni få ha bruksklasser i Köping i stället för Kolbäck, Köping blir andra helgen i september. Ta kontakt med Magdalena som håller i den utställningen.
#46 Visst var det riks i höör för ett antal år sedan? Bosjökloster?
#46 - Bjärsjölagård var i så fall i början av 90-talet.
#48 - jag tror inte att det var Riks på Bosjökloster, utan nån jubileumsutställning eller nåt sånt.
#49 Jaha, ja det var det kanske. Borde vara RIKS mer i Bjärsjölagård iaf… Så bra som den brukar vara =)

# 47 KANON!!

#49 Ha ha då ägde jag inte sådana här smågrisar ;) utan bara stora fina saker :P
#43 "Men att lägga en utställning i jämtland skulle väl betyda att en väldigt stor del inte kan åka… För visst är det väl på mitten de flesta bor?"
Ojojoj….Nu måste du ta fram kartan (eller allmänbildningen)
Visste du att Sveriges mittpunkt faktiskt ligger i Jämtland (Österund)?
Sen har ju ingen sagt att RIKS måste ligga LÄNGST norrut, men kanske lite längre norrut än vad som varit tidigare.
#33. Vi var ju två som planera för en vinterutställning i Åstorp, Lennart K var också inblandad i den.
Vi får väl bärja oss till nästa nr av Shetlandsponnyn för att se vilka utställningar Syd planerar 2011.
#53 Österund har jag aldrig hört… Östersund möjligen
Å så menade jag mitten av alla utställningar… Hur många shetlandsfantaster bor norr om Östersund? Huvuddelen ligger väl runt "sjöarna" vad jag har förstått…
#54 Syds styrelse har ju slutat så man vet aldrig vad som komma skall 

#44 Jag vet inte vad du lägger i "jätteutställning", men på RIX2005 i Örebro var det 150 anmälningar till utställningsklass.
Att det inte kommer några danskar till Örebro för att ställa ut tycker jag inte är så konstigt. Men vi hade besökare från bland annat Finland som kom enkom för att titta. 
#55 Vadå mitten av alla utställningar?
Du skrev; "För visst är det väl på mitten de flesta bor?"
Alltså mitten av vad?
#57 okej, centrum av utställningsbiten då
#54. Fast de som skall avgå, avgår inte förän till årsmötet. Sen finns det personer som avgått tidigare pga personliga skäl.
#59 Allt är relativt… Det är bara att vänta och se vad som händer… =)

#55 Fast inte hela vad jag vet ..
#61 Nä men de flesta…
#60. Japp bara att vänta…………..
Riks i Karlstad, Ingrid? Angelica? 
#58 Förstår ändå inte vad du menar med det…? Om utställningarna kommer högre upp i landet så skulle alltså mitten ändras för dig?

såg att jag missat en i mitt inlägg #1
Vartofta är ju naturligtvis i sptember som alltid !!
Riksen ska gå runt bland regionerna, o i år är det syd som ska anordna detta, sen kan man ju aldrig lägga utställningarna så det passar alla..
Väst försöker lägga runt om i vår region, Frillesås ligger väl längst ner mot syd, Nuntorp ligger i Värmland.. Svenljunga ligger nära syds område, Vartofta o Nossebro är ju i mitten :)
Vilken region tillhörde Huseby?

#66 Nuntorp ligger inte i Värmland, men det ligger åt det hållet i Väst 
#64 Samtidigt som de stora hopptävligarna då… för publik…

#67 Syd
#69 Och nu är det dags för Syd igen alltså?
#70 - uppenbarligen, jag tycker också att det är konstigt. När hade Öst en Riksutställning senast?
#71 Inte de senaste 10 åren om man kollar på SSS hemsida (Bis Vinnare) Om det inte var så att Öst och Nord hade tillsammans 2005 i Örebro och 2009 i Köping.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Jag trodde faktiskt inte att det var syd som skulle ha det i år igen
#73 Jag kan ha drömt det också =)

har för mig att jag hörde att dom bestämde för typ 2-3 år sedan att det skulle vara ett rullande schema, Så nästa gång borde det rimligen vara Öst el Nord..
ni får kolla m SSS vad som gäller, annars kanske man får reda på det på höstmötet ?!

#4 Kolbäck - är det det lilla samhället strax innan Köping från Västerås sett? Där man kan svänga till Strömsholm?

# 76 Stämmer bra det!!
Både köping och kolbäck, det blir ju kanon för min del som bor i västerås!

#75Du har helt rätt.man har fastställt ett skema som gäller flera år framöver. Det gäller även höst o årsmöte
Några fler utställningar planerade? fler i Öst?
#80 Mantorp är planerad, bara datum och Domare som ska bokas.
Amor vincit omnia 
#81. Kanon! är månad/årstid bestämt?
Och Skogslotten den 13 februari.
Går det fortf ordna med utställningar?
någon kanske vill hjälpa mig lite privat med planering.
Vi skall ha dubbeltrav till sommaren i vår ponnytravklubb och täntke att på lördagen kunde vi ha utställning för både shettisar och russ.
så om ngn orkar hjälpa mig med vart man skall ansöka osv så vore de toppen.
Vill ju att de skall kunna gynna båda raserna =)
#84. Jag hjälper dig gärna
, du kan PM:a mig med det du undrar över.
#75 Enligt uppgifter ska det vara i Syd i år

Vinterutställning den 5 mars i Kumla, strax söder om Örebro.
Elisabeth Ljungstorp dömer alla raser, max 70 ponnyer.
Sommarutställning den 21 augusti i Karlslund i Örebro.
Två ringar/domare, max 140 ponnyer. Domare ej klara.
Örebro Ponnyavelsförening anordnar,
Alla hos Spaf registrerade ponnyraser kommer att dömas.
Mer info och proppar kommer snart att finnas på www.opaf.se
Är någon premiering bestämd/planerad? någon som vet?
#88 Vecka 28 brukar det vara i Östergötland.Ponnyer på Valla i Linköping.

#88 Det beror lite på var i landet du bor, här brukar det vara v.30 varje år om jag inte minns fel
# 90 Jag vet att mizabella bor i Östergötland….
#89. Tack så mycket! mycket utställningar, premieringar, datum osv att hålla reda på i shettis världen! vill ju inte missa nått! ;)
Stämmer bra det, bor i östergötland!
#92 kolla in #87. Till Örebro är det ju inte långt…. anmäl i tid dit, förra året var det fullt snabbt!
Dalarnas Ponnyavelsförening kommer anordna följande aktiviteter 2011 -
Utställning Falu Ridklubb 19 mars
Domare Morgan Johnsson
3-årstest Preliminärt med Talangjakt för 2-åringar 2 juni
Domare: Elisabeth Ljungstorp och Marianne Leffler
Utställning Hedemora Ridklubb 17 september Domare Ronny Johnsson
**ALLA utställningar i Dpf:s regi är avelsvärderingsgrundande!
**Propositioner m.m kommer finnas på Dalarnas Ponnyavelsförenings hemsida www.dalaponnyavel.com
VÄLKOMNA!
#88 - datum för sommarpremieringarna brukar komma upp på SHs hemsida i mars-april. Sent för oss som vill planera tidigt…
(själv undrar jag när SPAF ska lägga ut info om vårens avelsvärdering, det börjar ju bli dags eftersom anmälan brukar gå ut i januari….)

Öpaf, kompletteringar
3-årstestet den 28 maj kommer att ha Liselotte Erixon & Ewa Gudmundsson som domare.
Carina Lockwall är klar som domare till sommarutställningen.