Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 555 ggr
[randi]
0

mögligt hö

i stallet där jag är luktar höet väldigt mycket svamp och dammar väldigt mycket. Jag läste någonstans att denna form av hö är väldigt skadligt för människor och djur. Flera hästar i stallet har hosta, och har haft detta sedan i höstas. Vilken form av skada ger detta hö på människor? Vet ni var man kan vända sig för att få reda på "skador" hos människor? De hästar som har hosta utfodras med ensilage men övriga hästar fortsätts att utfodras med höet.

susanne-s
0

Mögligt hö, vilket ert är, ska kasseras direkt! Otjänlig föda för hästar.
Det kan straffa sig långt senare med kroniska sjukdomar i andnings organen.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Madelene_Udd
0

Håller med ovanstående talare! Fodra inte med den skiten!!!! Hästar är väldigt känsliga för dåligt hö, och utvecklar lätt kronisk bronkit, dvs livlånga luftvägsproblem som i värsta fall gör att man måste avliva hästen!

Om du har häst i stallet, så försök att få till det så att din häst får hösilage istället!

Det är både dumt eftersom djuren blir sjuka och snålt att fodra med sånt hö, dessutom tjänar man inte några pengar på det eftersom man får betala veterinärräkningar och hästarnas prestationförmåga blir nedsatt.

Häsl Madde

Daladis
0

Åh, fyyyy! Svägerskans ponny har astma pga. att han hos förra ägaren fått dåligt hö. INTE roligt. Han är jättekänslig för minsta damm i höet eller om man nyss haft in spån i boxen, behöver inte ens vara i hans box och han måste då få cortison.Så släng sk-ten och köp bra hö är mitt råd.