Fudge
När jag kokar mina fudge blir de mer som kola. De ska ju bli "sockriga" och liksom smälta i munnen. De blev så förut med samma recept men nu blir de sega. Kokar jag för länge tro, eller vad gör jag för fel?
Ingen riktig jul utan riktiga fudge!
haha jag har samma problem här
Jamen, kan ingen hjälpa oss stackars misslyckade kockar då???

jag har gjort denna som visseligen heter mjuk chokladkola men blev som fudge och smälte i munnen.
ca 60 st
50 g smör
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
100 g mörk choklad
Gör så här
Smält smöret i en tjockbottnad gryta. Tillsätt grädde, socker och sirap. Koka utan lock, rör om då och då. Kolan är klar när termometern visar 124° eller när smeten håller kulprovet: Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en kula som ska vara seg till hård. Koktid ca 20 min i en vid gryta eller ca 30 min i en gryta med mindre botten. Ta grytan från värmen. Hacka chokladen och rör ner den i smeten. Rör tills den har smält. Häll upp smeten i en form klädd med smörpapper ca 20 x 20 cm. Låt den kallna och skär i bitar. Förvara kallt.
Jag kokar fudge med glykos. Det bli lena fugebitar som smälter i munnen
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap (ljus eller mörk av smak)
50 g smör (riktigt smör, inte margarin)
2 msk glykos
100 g mörk choklad
Blanda vispgrädde strösocker och sirap. Koka upp till 120 grader VIKTIGT för en len fudge (30min ca), går göra "kulprovet"
Rör ner glykos och smör och koka 1 minut. Bryt sedan ner choklad och rör tills det smält, ej på plattan…
20*30 form som är klädd med bakplåtspapper
Medarbetare på djurskydd.ifokus
4# kanonrecept Anna blev kanon:) Tack
#5 Var så lite Erika 

Var hittar man glykos?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Apoteket