Billiga shettisar
Jag blir så trött när man nu åter igen kan läsa på hästnet om shettisar med full stam som säljes för 2000-3000kronor. Full stammade hästar
Varför??
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Det är hemskt.
Tycker det är lika hemskt att se på annonser om shettisar sökes. Maxpris 1kr till 5000kr och dom ska vara friska, ha pass, vaccinerade och helst inridna och inkörda…
Såg en för 800 kr+moms, tror iofs inte att den hade papper men ändå…!
"1 - du glömde att det helst också ska ingå komplett utrustning i det priset… Såväl sadel och träns som sele och vagn…
Tycker det är lustigt för det är folk med egna avelshingstar som gör såhär
#2. Helt otroligt.. Kan köpa att en del tycker hemmet är viktigast men i många fall tror jag inte att det spelar någon roll alls (även om det sägs) För det priset kan man inte bry sig alls om vart hästen hamnar. Kan någon som köper en häst för den summan ens ha råd att hålla en häst? får rysningar bara jag tänker på det!!
#3. Exakt, så mycket som möjligt för helst ingenting. Tror en del att shettisar är leksaker för barn? (ursäkta..)

Som en liten jämförelse bara.
Jag betalade närmare 2 000 kronor styck för mina tacklamm av allmogeras som jag köpte in i höstas.
Föreningen Svenska Allmogefår har en lista med rekommenderade priser på allmogeraserna. Priserna varierar lite beroende på kön, ålder, hälsostatus samt om det handlar om genbanksdjur eller inte. Men vad jag förstår så följer de allra flesta medlemmar prisrekommendationerna.
Fast det är väl enklare med får, antar jag. Skulle det råka bli lite för många så kan man låta några slinka ner i frysboxen.. 
#6 du kan inte jämföra shettisarna med får
, har själv fött upp köttras får tidigare och där fick man minsann lägga upp en stor summa pengar om man ville ha bra avelsdjur! Vi hade då "bara" korsningar texel - finull samt shropshire - finull, gute. Och ja här gick ju lammen till mat. Men en fin bagge av texel gick ju lätt på 3-4000 och Shropeshire bagge 4000 och uppåt, tackorna var inte billiga dom i heller. Så varför shettisarna är så billiga förstår jag inte.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Överproduktion av små hästar ?
Man får ge mer pengar för en hund än en häst!

#7 Det var litet ditåt jag försökte komma
Folk vet vad det kostar. Och folk betalar. Inget konstigt alls när det gäller andra sorters djur….
Vet vilken annons du syftar på. Tråkigt att man inte försöker få upp värdet på shetland ändå. Och när man som sagt har egen hingst behöver man ju inte betäcka alla sina ston för det heller kanske?
Dock så blev jag väldigt intresserad av en av fölen och man tänker ju verkligen -oj, vad billig, då gör man en bra affär!
Dock har jag inte riktigt tid med en fölis just nu, så det får bli att vänta tills mitt sto får sitt 2012 =)
#11 Tyvärr inte bara en annons… och det jag reagerar på också är många som sätter ett grundpris och sänker det för varje vecka…
Ja.. det är ju så trist! Vissa annonserar ut shettisar i mängder till kraftiga under priser och annonserar dessutom om att köpa riden,körd shettis för max 3500kr 
Både blandrashundar och raskatter är ju betydligt dyrare!!
#12 Näe det var jag som uttryckte mig fel, det finns flera ja. Både från samma och från många andra.
Sänker bara för att bli av med hästarna..tråkigt!
Det tråkigaste är att se att det finns så många shettisar/ korsningar A ponny utan stamtavla! Detta gör ju att utbudet på A ponnyer blir enormt, men bara hälften är användbara inom avel och utställning!
Man skulle inte få betäcka med icke godkända hingstar eller ston som inte är stamboksförda m.m. Så skulle man höja standarden!
#14 Det finns ju inom alla kategorier av ponnnyer ostammat och korsningar, inte bara A-ponnyer.. Jag har själv Connemaror och hur många ostammade/korsningar finns det inte i deras storlek..
Man kan INTE avla om det inte finns någon efterfrågan på ponnyerna..

#12 Jag kan bara hålla med dig där , tycker att det då är bättre att de inte bryr sig om att betäcka då , bara för att man har egen hingst så behöver man inte betäcka alla stona.
Här har jag ju några ston som fått gå tomma en som aldrig blivit betäckt och hon blir ju 5 år nästa år just pga marknaden ..
#16 Ja men precis… men så kan det då stå i annonser att hästen måste säljas innan vintern då hästarna ska stallas in och det inte finns plats. Då fanns väl inte platsen när man betäckte heller??
Jag kan fullständigt hålla med om att det tyvärr finns för många shettisar som gör att det blir svårt o sälja. Tyvärr så verkar det som inte alla förstått det utan fortsätter massavla o sen blir dom tvunga att sänka priserna för att dom ej har plats med hästarna.
Man behöver ju inte betäcka alla ston man har även om man har en godkänd hingst.
Skulle jag ha ex 10 ston och en godkänd hingst skulle jag inte tänka mig att hingsten skulle vara en bra kombination till alla dessa.
Jag själv har köpt ett sto som låg på annons för en skamlig summa, frågan är om man hade köpt det om det kostat vad den verkligen är värd.
Ju fler billiga shettisar det finns dessto mindre vill man betala. Jag tror inte jag bara tala för mig själv utan för flera andra som kanske inte vågar säga något.
Jag har fått skamliga priser på mina hästar oc då även från väl kända stuterier. Så vill man inte betala den summan våra shetlandsponnyer är värda så kan man inte räkna med att få ut det för sina egna när man säljer heller.
Även om jag köpte denna häst för en liten summa så behäver det inte betyda att jag inte hade råd med mer utan som för många andra med man är snål!
#16 Sjävklart finns det såna korsningar bland alla kategorier. Men de större såsom kat C och D används ju oftast till ridning och tävling kanske där inte stammen har lika betydelse som för någon som vill ha en shettis till utställning? Förstå mig rätt….men de mindre kanske är svårare att använda om de är kornsing eller ostammade?
=)
#18 Håller också med dig om att man kan vara snål vid hästköp men även få en fin häst….Jag betalade inte mycket för mitt sto jag köpte för två år sedan(då var hon 4 år och ovisad) men med fin stam =)

#19 Var nog inte mig du skulle svara kan jag tro..
#20 ber om ursäkt, detta var en följd till #15
=)
Vilken annons är det? Jag hittar ingen som stämmer med det ni beskriver. Är den borttagen?

Just nu är mina jäkligt billiga, skulle tom kunna tänka mig att betala för att nån tog dom

Bara en lite positiv vinkling…Om jag skulle köpa ponny, så finns det ju ingen anledning att köpa en korsning/ostammad pga av ekonomiska orsaker, utan alla har möjlighet att köpa en stammad ponny.
#24 Ser inget positivt i det hela.
Har man inte råd att köpa stammat kanske man inte har råd att ha häst över huvud taget.
Att ta hem jouren EN gång kostar lika mycket som ponnyn ju…
Jag blir inte alls förvånad när jag ser vem en av annonsörerna är…
Men visst finns det ju folk som har råd att ha häst, men ändå hittar man en fullstammad häst billigt som man gillar då kanske man slår till ändå?
#27 Du skrev att man inte behövar välja ostammat av ekonomiska orsaker.
Hur ska jag tolka det?
Inte skulle jag grina om jag hittade en shettis som jag fattade tycke för, för 2000kr, men konstigt skulle det kännas. Som köpare gör man ju då ett kap, men som säljare blir det ju en väldigt dålig affär..
Folk kan hamna i knipa på ett eller annat set och därför nest intill ger bort hästarna. När vår pojke dog så klarade jag inte av att se våra hästar eller att ta hand om dom. Men jag hade turen att 2 fodervärdar hämtade dom inom 2 dagar då. Det kan handla om depressioner, ekonomi, sparationer osv osv. I många fall kanske folk sätter ner priset på hästarna för hästarnas skull faktiskt. Jag hade gjort det själv om inte jag fått så snabb hjälp av fodervärdarna. Jag fungerade helt enkelt inte och kunde inte ta hand om dom. Det insåg jag direkt.
Men jag tycker att dom låga priserna är jätte synd!! Så många kan väl inte ha hamnat i en kris? Priserna i dag gör att shetland verkligen sjunker i värde.. Många kommer att komma ihåg priserna som är nu.. Har priserna varit så låga förr? Är det överflöd på shettisar?
I flesta fall så tror jag att ponnyerna får ett bra hem fast dom är så billiga, men jag kan också känna mig lite orolig över att okunnigt folk kan köpa en ponny till sina barn och bara ställa åt sidan så där.. Vissa hästar kostar ju faktiskt mindre än ett tv-spel och andra leksaker! En blandras valp kostar mer och katter, så visst är det konstigt!

Fast när jordbruksverket rekommenderade att små hästar inte skulle säljas under 5000 tusen tex just för att de inte ska behöva fraktas långt till slakt så tycker ju jag att man borde fundera lite när man säljer hästarna så billigt då är de ju attans bättre att köra dem till slakt direkt själva .
Sen att de är rätt så samma som säljer billigt och ändå bara får fler andra shettisar så fort de andra har åkt ja då beror de ju inte på kris i alla fall ….

Jag tror ärligt talat uppfödarna/säljarna borde ta sig en funderare på vilka signaler de själva sänder ut angående värdet på Shetlandsponnyer. Då tänker jag både på det ekonomiska men även det känslomässiga värdet.
Shetlandsponnyer säljs och byts ut, hittas det något roligare, ja då är den tidigare så heliga drömhästen plötsligt till salu. Och det är inga dåliga hästar heller. Vad ger det för signaler? Det pratas så vackert om avelsplaner och att förvalta rasen, men de där avelsplanerna tycks ju ändras innan avkommorna ens nått vuxen ålder eftersom de blir till salu så fort och annat avelsmaterial köps in.
Nog förstår jag att man kan få ändrade förhållanden, men då köper man väl inte nya hästar veckan därpå? Man kan säkert också behöva förnya/byta ut sitt material någon gång av olika orsaker, men om det händer gång på gång på gång då blir åtminstone jag fundersam.
Jag tror heller inte man kommer någon vart genom att hela tiden byta ut sitt avelsmaterial. Se på de som har kommit framåt med sin avel, de har avlat målmedvetet utifrån sitt material och där tror jag mycket av deras framgång kan hittas.

#31 Jag håller med dig till fullo.

#28 : Om du läser inlägg #24 och #27 så är de skrivna av två olika personer. Du svarar som om vi vore en och samma.
Vågar knappt skriva på forumet längre, det blir lätt feltolkat . Jag menade att om man tex ska lägga 5000 kr på att köpa en häst, och det finns två annonser , en med stam och en utan, skulle jag välja den med stam. Sen är det upp till var och en att bedöma sin egen ekonomi , vad man anser sig ha råd med, vilken slags ponny man vill ha och vad man vill göra med den. Jag tycker också man ska vara försiktig innnan man dömer en säljare/köpare.
Själv har jag betalt min häst två gånger. Köpte honom som tvååring. När han sedan stals och återfanns i Finland, fick jag betala hemresan, vilket kostade mer än inköpspriset.
# 31 Annette håller med dig i varje ord bara så bra formulerat
#31 Jättebra skrivit, håller med i vartenda ord.

#31 Bra skrivet Annette. Jag håller med. Självklart får man sälja och köpa häst, men ibland kanske det borde vara någon måtta. Gillar speciellt dina nedan saxade rader:
"Shetlandsponnyer säljs och byts ut, hittas det något roligare, ja då är den tidigare så heliga drömhästen plötsligt till salu…. Nog förstår jag att man kan få ändrade förhållanden, men då köper man väl inte nya hästar veckan därpå? …"

# 31 Vilka kloka ord. Bra skrivet.
Jag håller också med Annette.
Men nog är det väl en viss överproduktion?
All oseriös avel bör undvikas och de som avlar seriöst borde nog tänka på att dra ner lite för att priserna ska kunna gå upp. Det är ju som ni alla tycker horribelt billigt att köpa en shettis.
Det är ju så kul och gulligt att få föl så det är lätt hänt att det blir för många om man har egen avelshingst…men man bör nog tänka på att de söta fölen ska tas om hand också!

#31 Anette håller med dig helt och hållet i vad du skriver :D
#38 Skulle vilja påstå att de flesta som har egen hingst inte betäcker för att få "ett gulligt" föl. Många har en avelsplan för de avkommor som kommer, men givetvis inte alla.
#31 Håller med dig Annette.
Delad glädje är dubbel glädje :)
#40. Oavsett vilken orsak man har när man betäcker så produceras det fler shetlandsponnyer än vad det efterfrågas uppenbarligen eftersom priserna dumpas. Ett sätt att få upp priserna är att producera mindre.
När jag söker på hästnet får jag upp följande antal träffar:
Haf 35
fjord 77
Conne 130
nord 172
New 184
island 227
varm 230
shet 292
Shettisarna vinner stort i antal. T.o.m med fler än varmbloden, inte konstigt att de är billiga!
#42 Du får en hopplös uppgift att övertyga alla Shettisuppfödare om detta.
Alla tycker att just dom har det bästa materialet och att just dom borde betäcka hejdlöst massa ston.
Sen finns det ju uppfödare som tar fram 30-40 föl varje år vilket åtminstone jag inte förstår vitsen med.

#42. Har du räknat bort de ostammade och korsningar som annonseras som shettisar?
#43 Jag tänker inte försöka övertyga någon något, men överproduktion är iaf en förklaring till att de är så billiga, vilket jag tycker är väldigt tråkigt eftersom jag har svårt att tycka att ett djur är så lite värt i pengar, speciellt den trevliga shetlandsponnyn.
#44 Nej det har jag inte på någon ras jag sökte på. Det finns väl ostammat och korsning inom fler raser antar jag. Det var bara för att få en jämförelse. Som avels- och utställningsintresserad så ser jag ju naturligtvis att se oseriösa inte avlar och de seriösa fortsätter. Frågan är bara i vilken utsträckning det ska avlas om marknaden är mättad.

#45. Då blir dina siffror tyvärr väldigt missvisande. Det är tyvärr väldigt vanligt att allt litet kallas för Shetland, så är det inte inom övriga raser. Där benäms de då hellre efter storlek, tex kat C eller D.
Tror inte det handlar om överproduktion eller liten efterfrågan på shetland. Det är många som har och söker shetland. Jag tror problemet är att folk helt enkelt är för snåla när det kommer till shetland. En stor häst (som man tex kan rida och tävla många år) är mer "värd" (pengamässigt) än en shetland. Då många tyvärr inte är avels/utställnings intresserade heller köper de hellre en för 4000 än för 15 000. Kanske för att många ser det som en barnponny som växs ur direkt?
Bara mina tankar, säger inte att jag eller någon annan har rätt eller fel.
#46 Det är möjligt att siffrorna är missvisande, jag påstår inte att jag har något forskarunderlag precis
. Men om jag söker på andra raser tillex fjord, så kommer alla annonser upp som innehåller fjord, oavsett om annonsen är placerad i kat C el D.
Hursomhelst så finns det en hel del små hästar, vilket påverkar priset. De som är köpare tycker väl det är bra och de som säljer tycker det är mindre bra, så enkelt är det.

#31 Bra skrivet!
Jag håller med de andra, att det nog är så att mång betäcker mer än vad de klarar av att behålla!
Jag själv väntar förhoppningsvis två föl, men vet att båda två får plats, och minst en av dem är tanken att jag skall spara =)
Men på tok för många köps in för att säljas inom kort, mycket tråkigt! Men kan ju trots allt göra så mycket med våra små ponnier =)
det är inte bara att det betäcks mycket som gör att det finns många shettisar på marknaden, det finns ju dessutom några som importerar en hel del ponnyer till vår redan ganska mättade marknad, det gör ju inte saken lättare direkt…
själv betäcker jag inte fler ston än att jag själv kan behålla avkommorna tills de (som ska säljas) blir sålda. Och det gäller både shetland och mina halvblod…
Nu när internet finns blir det fort allmänt känt vilka som är "drömponny" ägare. Jag tror att det kommer att bli, eller redan är svårare att för dessa personer att få köpa ponnyer. Det är inte alla som vill sälja till någon där "drömponnyerna" passerar i strid ström.
Jag tycker ledsamt när man dumpar priser på djur. Någon gång när jag började föda upp var det någon som sa "planera varje betäckning noga att du kan tänka dig behålla avkomman"
Jag tror inte att det avlas för mycket shetlandsponnyer, däremot betäcks det för mycket utan att att man har en plan för avkomman.
Föl som dumpas på hösten och enkla importer som står tillsalu så fort de satt framhovarna på svensk mark är inte positivt varken för djuren eller för shetlandsponnyaveln.
#52 Intressant för många annonserar ju ut den ofödda avkomman också på sina sidor… då kan väl inte betäckningen vara planerad för att ha avkomman kvar… Och flera annonserar fölungen så fort den ploppat ut
Så länge det finns köpare på dessa billiga ponnyer kommer detta att fortsätta. Bara att beklaga.
Att avla är att föra rasen frammåt, att avelsdjuren har något att tillföra rasen. Att se kritiskt på sina avelsdjur är ett måste om man vill frammåt.
Att ta fram föl är en helt annan sak.
Dock kanske drömstoet inte är det bästa avelstoet, då är det bäst att avstå att avla på denna. Det finns åtskilliga bevis på att högpoängare som så många vill ha, inte nedärver sig bäst.
Att vända på saken så kanske drömstoet mår bättre att gå i avel än att vara hagprydnad, om det är en bra nedärvare behövs hon i aveln.
Internet har både fördelar och nackdelar.
Man kan ju undra om det kan kallas att avla när man betäcker så många ston som det är möjligt…. när fölen sedan kommer så antingen slaktas eller dumpas de som inte håller måttet.
Min personliga åsikt är att det kanske är lätt till att man gör så om man är van att göra det med sina kaniner, höns osv.

Jag har nyss (oktober) köpt ett shettissto som sällskap till mitt ministo. Jag letade efter ett ej dräktigt sto, men det var faktiskt svårt att hitta. En liten tanke bara…. Så det blev, fast jag först helst inte ville ha dräktigt, ett sånt sto som köptes. Nu ska det bli jätteroligt att få en liten fölis i vår o jag hoppas att allt går bra. Men visst är det synd att många betäcker o sen inte ens behåller stoet o ser vad det blir av deras planerade betäckning. Nu förstår jag att saker o ting kan hända så man måste sälja, men det var inte bara ett sto som som var till salu dräktigt om man säger så…. //Erica

#56 vi har odräktiga till salu
, brukar faktiskt inte ha de dräktiga till salu , men ev kommer jag betäcka något sto som är till salu nästa år och då får hon säljas dräktig ,tycker många gånger att många vill köpa sto dräktiga och jag har fått frågan varför jag inte har betäckt dem och då har jag sagt att jag vill inte betäcka dem då jag inte vet om de blir sålda och man kan inte ha hur många föl som helst varje år.

Jag har precis köpt en unghingst till det rekommenderade priset, fast ägaren var villig att ge honom till mig gratis. Jag ville faktiskt betala, det känns inte rätt annars. Jag kanske stämplas som korkad på grund av det, men jag vill inte förespråka att shettisar ska kosta pengar och sedan ta emot hästar utan att kompensera säljaren på ett skäligt sätt. Gratisponnyer finns det gott om, bevisligen, men den här tyckte jag inte skulle vara en av dem.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#52 Bra skrivet och kloka ord.

Jag tror jag vet vilken annons trådskrivaren menar. Jag känner de som har lagt ut den annonsen och ja, de har egen hingst och är aktiva på en del uställningar m.m. De skulle aldrig sälja en häst under riktlinjerna om inte omständigheterna är som de är. De har ratat många oseriösa köpare och valt bra hem åt de som blivit sålda. Eftersom förutsättningarna för att kunna ha det antalet hästar som funnits på gården ändrats relativt hastigt så fans det 3 alternativ. 1.reas ut till bra köpare 2. slaktbilen 3. gå ute hela vintern utan skydd.
Vad hade ni valt……….

#60 Ev slaktbilen för hur vet jag att köparna är bra om jag måste rea ut dem , då vet jag i alla fall vad de är någonstans och att de inte behöver flytta runt.. (sen kan man ju köra dem själva till slakt, behöver ju inte skicka dem med bil)
#61 Att sälja hästar dyrt är väl absolut inga garantier för ett långvarigt hem heller.
#60 Alternativ 1 tror inte jag finns i verkligheten.
# 31 & 52 Mycket kloka ord som jag håller med i till fullo!!!
#60 Det finns flera annonsörer som passar in… oavsett vilket tycker jag det är väldigt dumt att nästan skänka bort hästarna. De som köper billigt, trots att det är till bra hem kanske inte har tänkt över sitt köp ordentligt och käper bara för det är billigt. Flera sådana hästar är snart till salu igen.
#63 Jodå visst kan det finnas men det är nog mer vanligt att det är så att pålle hamnar i fel händer

Klart man kan få en bra köpare även om hästen är billig! Vi sysslar ju med billiga hästar allihop här på forumet. Shetlandsponnyer kommer troligen aldrig att hamna bland de dyra raserna på skalan - men det är ju en fantastisk tur, tycker jag! Tänk vilka jättefina ponnyer, ofta med utbildning, meriter och utrustning, som vi kan köpa för nästan inga pengar alls, jämfört med vad man får för 100 000:- om vi börjar snacka stor häst. (Eller större ponnyer, för den delen.) Nog för att det finns billigare stora hästar också, men vår skala ligger ju mellan 0 och 20.000:- där bara några enstaka individer kostar mer, och det är verkligen inga stora pengar inom hästbranchen.
Så säg inte att en billig häst automatiskt hamnar hos fel ägare, för då är vi nog fel allihop. Flera av hästarna jag äger och har ägt har kostat mindre än en hundvalp med stamtavla och då har de ändå sålts till förhållandevis bra priser enligt SSS rekommendationer! Så face it, vi sysslar med en billig ras. Jag är inte förvånad över att priserna har fallit ner i botten nu, det blir ju så när det föds upp ofantliga mängder föl inom en ras som redan i genomsnitt kostar under 10.000:- att införskaffa. Lägg därtill att många av individerna inte används till någonting utöver utställning och att många hingstar, som väl borde vara bland de individer som man vill visa mest, inte går varken 3-årstest eller kvalitetsbedömning.
Hur ska vår ras få status som en användbar sådan om vi aldrig visar det för folk? Hur ska vår ras kunna kosta vettiga pengar om vi inte är beredda att lägga ner några kronor på deras utbildning? Vi har ett överskott på både föl och avelshingstar just nu och jag skulle personligen inte protestera om SSS la fram ett krav på att hingstar ska testas på ett eller annat sätt utöver bruksprovet för att få RS, som exempel. Drastiskt, kanske, men kanske välbehövligt för rasens överlevnad? Statusen kommer ju aldrig någonsin att höjas om vi inte tillsammans jobbar för att den ska det. Det kanske innebär att allt som får guldpoäng exteriört inte får godkänt på själva bruksbiten, men någonstans måste man ju börja om vi vill att rasen ska bli mer än den är i andra människors ögon. Jag lägger gladeligen ner mer pengar på skolning och visning av mina hästar än att se rasens status minimeras ytterligare. Vi ligger ungefär så långt ner på skalan som man kan komma nu, eftersom man kan få välstammade ponnyer gratis, så det kanske är dags att börja jobba för att ta oss upp! Hårdare krav på avelsdjuren ger möjlighet till dyrare betäckningskostnader, vilket på sikt borde höja fölens värde. Är inte det värt att sträva efter?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Hejhej
Jag vet det är hemskt. Men när folk säljer shettisar utam stam och pass drar de ner på de fina shettisarna. Då måste man ha låga priser för att få sålt dem. Sedan breor det också helt på familje förhållanderna. Man har kanske flyttat till ett mindre ställe och måste få sålt dem. Inte vet jag.
Men framför allt är det de shettisarna utan pass och stamm som drar ner på priserna!
Mvh Petra

#62 Det är större chans att hästen får det bra och stanna längre om ägarna har betalt rätt pris för hästen än nästan fått den till skänks
Kollat upp det med slakten, man får inte betalt för hästar under 200kg. Så länge det inte är accepterat fullt ut med hästkött på middagsbordet lär inte priserna bli bättre heller.
Det är fantastiskt att så många har så mycket energi att de kan lägga sig i andras förhållande och vara så fördömmande.
Det finns inga garantier vilket pris man än tar, man får gå på magkänsla.
Jag vet någon som för tillfället säljer några hästar billigt och det finns till o med folk som prutar på dessa låga priser!!!!!!!!!!
//Petra//
Det är fantastiskt att så många har så mycket energi att de kan lägga sig i andras förhållande och vara så fördömmande.
Som någon betonat så är det inte samma personer som annonserat ut billiga ponnyer, utan det är måånga olika. Det finns ju även högt meriterade hästar att köpa för struntsummor.
BEKLAGLIGT.

#69 Jag behöver inte ha pengarna heller faktiskt utan huvudsaken är ju att jag vet vad som hänt med hästarna , fast många standard shettisar väger 200 kg

# 66 Kan inte annat än att hålla med. BRA SKRIVET
Jag slaktar hellre än säljer en häst för 2000kr
Bra skrivet #66!!

#66. Tänkvärda funderingar.
Frågan är vad diskrimineringsombudsmannen säger om det. Nu när allt måste vara så frivilligt, menar jag.

Fast RS är väl frivilligt..? 
Man borde kunna ställa vilka krav man vill, så länge de som inte har RS inte utestängs/diskrimeneras.
Tyvärr, har ju föreningen redan valt precis motsatt inriktning när de gjorde bruksprovet frivilligt…
#56 Jag letade efter ett ej dräktigt sto, men det var faktiskt svårt att hitta.
Det är nog tyvärr så att majoriteten av shetlandsponnyer gör inget annat än visas på utställning och producerar föl. Så vad ska man göra med sitt shetlandssto om inte betäcka..? *Ironi*

#66 grymt bra skrivet!!!
#66 Mkt bra skrivet!
Håller också med #77 , det var helt fel att bruksprovet blev frivilligt t o m för hingstar. Det skulle vara obligatoriskt för både hingstar o ston som ska användas i avel.