Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 3257 ggr
SandraO
0

Träningstips

Hemma på Öland där jag har mina kära hästar har det blivit en hel del med snö detta året. Vilket har gjort att jag tappat mycket inspiration till träningen av mitt lilla sto.

Jag undrar om någon har något bra tips med vad ni gör med era shettisar så här års för att dom ska få lite motion.

Mina har fått lite vila nu istället, promenerar en sväng ibland. men min shettis vill så gärna röra på sig mer =)

Tacksam för alla tips!

SandraO
0

Ska tillägga att hon är inriden, körd och är 6 år =)

Ahnna
0

Här är det också hur mycket snö som helst, uppåt 1 meter i skogarna och packad snö och is på vägarna.

Min vagn har hårdgummihjul så packad snö är väldigt enkelt att köra på med den. När det blir lite för löst så sladdar den, men en välkörd häst har inga problem så länge hjulen inte skär ner och verkligen fastnar.

Tömkörning både rakt fram och på volt ger otroligt bra träning i knädjup snö. Kondisen och musklerna får verkligen en kick, men det gäller att ta det lugnt i början och öka successivt gång för gång. Mitt fullblod är mer eller mindre helt otränat just nu och vi har precis börjat trava i djupsnö. 2 minuter här och 2 minuter där med skritt i kanske 10-15 minuter emellan är lagom såhär i början. Om någon vecka går det säkert bra att dubbla tiden och någon vecka efter det kan jag dubbla igen, bara för att ge en liten fingervisning om vad som är "mycket" kontra "lite".

Annars föredrar jag att åka till ridhus på vintern och träna ordentligt med dressyr och banhoppning. Det är en ganska skön omväxling mot att alltid rida/köra utomhus, som jag gör resten av året. Har du möjlighet att åka till ridhus så kan du ju alltid löshoppa om du inte har någon liten ryttare till ponnyn.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

icansson
0

att åka släde och snowboard efter hästen eller kanske tolka:)

niare
0

vi tolkar och åker släde :)

Miica
0

Jag vill med ha en släde!!!

kuusou
0

Kommer köpa en hundpulka för motionering nu i vinter Tungan ute Dock lär det bli ajaj i rumpan nu närdet e så hårt och bulligt överallt XD

http://minihingstar.n.nu

AnnaLundin
0

Jag ser det inte som en nödvändighet att hålla igång hästarna när det är som mest snö och kyla ute, de får hellre vila nu än på sommaren.

Mina ponnysar rids dock litegrann då och då, mest för barnens skull…

Maliiin
0

Här håller vi igång dem trots snö och kyla.
Kör med både vagn och släde, tömkör, promenader, NH med mera. Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder Flört

Hästarna är oftast piggare med såhär års. På sommaren kan dom bli lite slöa med värmen och så..

Miica
0

Jag försöker med hålla igång dem nu på vintern, även om halva nöjet med sommaren är just att man kan komma ut med hästarna.
Men själv har jag flera som skall tävlas till våren, så mest därför de tränas nu.

Jag tömkör gärn i den djupa snön, så de verkligen får arbeta med att lyfta på benen.
Sen är vi ute och kör på vägarna. Mycket skritt och trav med intervaller då.

Många utav mina ponnier älskar att springa i snön ;) grymt kul att dra ner heeela huvudet o fånga upp massa snö o kasta omkring sig =)

AnnaLundin
0

#8 - hade jag haft en ponnysläde hade jag kanske bemödat mig med att spika på skor (med broddar) på några ponnysar och köra dem på vägarna härute - för senaste veckorna har vi haft slädföre här, outnyttjat… Men ridning längs vägarna känns inget kul och snöpulsning är inget som min kropp mår bra av - och jag måste ju liksom följa med barnen om de ska rida ut…

Prenses
0

Nh tränar o håller på att tränsvänja mitt sto nu inför kommande inkörning. Men agilityträning kan man köra på vintern. Och miljöträning e jun jättenyttigt. :)

Moheda
0

Vi tömkör JJ, någon dag i veckan, mest för att han inte ska glömma vad han lärt sig.  Ridponnyn är det mest långa skritturer som gäller. Vi tycker inte om halkan….

SandraO
0

Jag har vart inne på samma spår. Ge vintervila istället för somamrbete, eftersom mina inte går på något direkt bete pga fångrisk!

Men lilla Ärla blir så uttråkad så försöker ta ut henne någon dag i veckan iallafall =)

Maliiin
0

#10 Var det verkligen till mig?  Tungan ute

Aribigga
0

Jag är också inne på #7 spår, jag orkar knappt hålla igång mig själv just nu så James får lite vintervila. Han rids dock ett par dagar i veckan och får en massa kel och mys istället.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ahnna
0

Jag har mycket mer energi nu än på sommaren - då är det ju VARMT! Tungan ute

Så jag håller igång 4 hästar just nu, fullblodet som rids och 3 blivande 3-åringar som ska köras in. (De tömkörs och drar däck för tillfället.) Lite kämpigt är det, särskilt när det snöar så man blir både blind och blöt, men är det uppehåll och lagom kallt så att man varken svettas eller fryser så tycker jag att det är rätt mysigt att vara ute såhär års. På sommaren har jag så mycket annat att göra (tävlingar t.ex.), så det är nu jag har tid med unghästutbildning och grundträning av ridhästen.

www.stuteriprecious.se

Aribigga
0

#16 När man åker hemifrån när det är mörkt och kommer hem när det är mörkt så infinner sig inte mina energikickar riktigt ^^

lurvponnyn.vimeddjur.se

puckosbumbi
0

Mina ponnyer har haft sin vintervila nu (vilat ca en månad), nu är de dags att köra igåg för att hinna komma igång till tävlingssäsongen! Zeb får ut och dra släde eller tömköras/ridas/longeras i djupsnön varannan dag för att bygga upp bra med muskler. Såhär års med såhär mkt snö ger ju verkligen träningen något! Underbart:)

Ahnna
0

#17 Jag vet vad du menar, men man jobbar ju inte 7 dagar i veckan. (I alla fall inte gemene man! Flört)

Jag har tur som är student på distans just nu och är hemma på dagarna, men i perioder så måste jag plugga 12-18 timmar per dag för att klara deadlines. (Om jag hade disciplinen att plugga 8 timmar varje dag så skulle jag troligen slippa de långa passen innan varje deadline, men jobba med hästarna är ju mycket roligare när det är ljust ute!) Så då blir det förstås ingen hästmotion. Istället gör jag vad jag kan med hästarna däremellan under dygnets ljusa timmar. Senaste panikpluggandet pågick i 3 veckor och då hann jag knappt titta på hästarna, men unghästar mår ju ändå bara bra av lite vila då och då.

Dra däck har visat sig vara väldigt jobbigt när det är 10 cm nysnö på vägarna. Det blir lite styrketräning för pållarna, helt klart! Glad

www.stuteriprecious.se

Aribigga
0

#19 Nej, men känns lagom lönt att köra stenhårt 3 dagar i veckan som ligger exakt efter varandra. Nä då får det bli lite lugnare på vintern för James del.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Joystick
0

Vi tränar lite beroende på väder, vind, väglag och hur min kropp mår. Nu är ju mina killar unga.

En viloperiod lite nu och då blir det. Joystick har inte jobbats själv på länge då han var sommarskodd till förra helgen. Nu är han barfota men har "bara" fått följa med på släp när jag kört Pegasus.

Något som han verkligen uppskattas av honom

Tömkörning, lydnadsträning, lite agility är väl sånt som vi roar oss med när vi inte kör. Efter jul och nyårs stöket ska vi löshoppa!