Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1135 ggr
stallostby
0

Ge mej ett råd om hosta

Min ena ponny har börjat hosta sedan vi bytte hö. Det är väldigt dammigt. Har börjat vattna höet och hostan har blivit bättre men är inte borta. I förra veckan hostade hon jättemkt och skrapade med framhoven irriterat. Men nu hostar hon inte i hagen men lite vid ansträngning. Blöter höet och har dörren på glänt, har avmaskat och daglig utevistelse, något mer man kan göra? Ska jag ta ut veterinären? Hon har blivit bättre men jag är rädd för kvickdrag.

Annette
0

Fodra inte med dammigt hö. Det kan bli så illa att hon får dras med luftvägsproblem resten av livet.

paparatzi
0

Byt hö omedelbart, har du ej hö av finaste kvalisort och god näringshalt kan du ge tillskott av hackad luzern OBS! ta genast ut allt dammigt foder ur givan det är fara för din hästs välmående

Milla
0

jag säger samma som dom andra ta bort det dammiga höet. Låt henne gå ute så mycket som det bara går.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

stallostby
0

Hon får mkt lite av det dammiga höet, har kvar av annat hö som dock vissa balar är mögliga och har varit så hela hösten men då hostade hon inte. Detta höet blötlägger jag fast det dammar inte.

zettan
0

håller med dom andra. dammigt hö är inte bra. Mitt förra varmblodssto fick bronkit mkt tack vara tidigare ägare fodrat henne med dammigt hö.

Annette
0

#4. Det är inte bra med vare sig damm eller mögel.

Milla
0

#4 att hon inte hostade innan men har börjat hosta nu är ju en varningssignal. Hade det varit min häst så hade jag ringt ut vet och fått henne kollad med en gång.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

stallostby
0

#6 nej det vet jag ju givetvis mycket väl. Men vad har jag att välja på…. Fräscht hö finns ju knappt och alla i stallet måste fodra med det i så fall… 

Har aldrig haft detta problem förut. Men en inackordering fick diagnosen kvickdrag för några år sedan och hon vattnar höet konsekvent och ströet och han hostar sällan.

Men jag får nog ringa vet och höra även om det blivit bättre.

Annette
0

#8. Kan du inte få tag i ensilage i stället då?

Midlingur
0

Ja, ta ut veterinär! Jag drog mig för det och det slutade med astma.

Min mini håller sig symptomfri tack vare till superbra fodertillskott som heter Ismovit. Har inte hostat en enda gång sedan han fick det.

fladde
0

byt ut höet mot hö ensilage man ska väl inte ge hästar mögligt eller dammigt hö.även om ni vattnar höet så finns mögelsporerna kvar.

stallostby
0

# 11 enligt engelska studier försvinner mycket av mögelsporerna av vattning av höet.

#9 Kanske kan jag få tag i enslilage av en kompis även om det innebär att jag får åka å hämta flera gånger i veckan. Men jag vet inte om det hjälper när boxgrannen äter dammigt hö…

Pheobe
0

#12 dammet finns kvar i höet om man vattnar. man binder ju bara samman dammet i höet och så tror man att det inte är dammigt. Visst hjälper det om du byter till din ponny även om de andra inte gör det men det bästa hade varit att ta bort att dåligt hö ur stallet.

En häst som fått hosta kan behöva behandlas om luftvägarna blivit slemmiga och dåliga av hostan innan den kan bli bra.

Ellinor Johansson
0

# 13 Du hade skrivit precis vad jag tänkte skrivaGlad

Jag tycker inte du ska köra eller rida en hostig pålle även om den bara hostar i början av turen.

VeronicaP
0

#14 Vi har en häst som har problem med hosta och den ska faktiskt motioneras just för att den ska få upp *slemmet*. Den är medicinerad i omgångar och den äter bara ensilage , men tydligen så är det så att har man någon häst som är lite känslig så har denna vinterns väder gjort att det är ovanligt mycket hoste hästar. Den hästen som har hosta hos oss har ju säkert haft det när vi köpte den men har alltså inte visat sig eg förrän i år.

Kan jag iof förstå då jag som har astma tycker även att det har varit lite jobbigare i år.

Pheobe
0

att motionera en hosthäst kan ju vara jätteelakt. Vem motionerar själv med hosta? Flera gånger ser man att luftstrupen har blivit förminskad i omfång och att hästen inte får luft. Motionerar man den då täpper man till ännu mera. Syret får inte passage. Skulle aldrig motionera en hosthäst. För att lösa slem finns andra medel. Slemmet löses knappst upp av motion.

Annette
0

#16. Men det finns ju olika sorts luftrörsproblem. Om en kompetent veterinär ordinerat motion så skulle jag följa det rådet.

Midlingur
0

#17 Min astmatiker skulle köras som vanligt. Skulle han dock hosta väldigt mycket fick man ta det lugnt resten av körturen. Men så hade han ju ingen slem utan var helt enkelt irriterad i luftvägarna och blev retad av tex. damm.

VeronicaP
0

# 16 Precis som Anette säger , jag som har astma ordineras också motion även om jag har hosta eller slem..

När jag rör på mig så nog hostar jag upp slem .

stallostby
0

Svaren var väntade,  givetvis skulle jag ju inte fodra med höet om jag hade annat men hade svårt att få tag även på detta hö. Det har ju varit en mkt fuktig vinter så det är många som har mögel i höet.

Det finns bara rundbalshö häromkring och stora ensilagebalar och det är alldeles för mkt. jag har liksom inte råd att kassera hö för tusentals kronor. Nån nytta gör det nog att vattna höet det ryker ju inte i näsborrarna iaf.

Jag har pratat med vet, som sa precis som ni. Byt hö. Idag har hon inte hostat och är inte allmänpåverkad och har inte svårt att andas in eller ut.

Så det får gå ett par veckor till sedan åker de ut på lösdriften (med lada att gå in i) och får äta friskt gräs (det grönskar redan i beteshagen). Fast de får ju fortsätta äta hö också… Då får de väl fång istället…och knottallergi..

Kvickdragshästen i stallet fick motion ordinerat tror jag, det är väl bra att ventilera lungorna.

Men ska försöka redan nu tinga upp mellanstora ensilagabalar för hela nästa vinters förbrukning. Någon som har att sälja? Jag hämtar hela ransonen i sommar i samband med skörd…i skaraborg.

Pheobe
0

#20 en kvickdragshäst har problem med nedre luftvägarna. En häst som börjar reagrea på damm har det i de övre. det har rätt stor betydelse.