sjuk häst
Detta är ingen shettis utan arab, han går dock med shettishingst. (vill ni hänvisa till annat forum så är det ok).
Upptäckte att han vinglar, han är snart 19 år. Går som en fyllegubbe och det verkar sitta i bakkärran. För övrigt frisk men tunn i hullet har han blivit, möjligen för lite mat. Han har dock alltid varit lite tunn.
Vetten kanske kommer i em. Kunde va neurologiskt sa hon.
Kan han skadat sig eller fått en sjukdom? *orolig*
tror jag får avliva min lille kille som jag handuppfött..

min häst (halvblod) började oxå vingla för ett tag sen.
Vet kom och misstänkte korsförlaming.
Vi började läsa om det och fick inte ihop det. Det stämde inte. Plus att han va sne i ansiktet. Mulen drog sig till höger..
Efter helgen åkte vi till Ulltuna och där fick vi jättebra hjälp. Dem röntgade tillslut halskotpelare efter många neurologiska tester och där hittade dem en jättestor pålagring som tryckte på ryggmärgen.
Troligtvis en gammal skada som blivit aktviverad på nått sätt..
Det e jätte läskigt när sånt händer och man står o kan inte göra nånting.
Hoppas det går bra för er iaf! Kram
Jag har inga förslag på vad det skulle kunna vara mer än något neurologiskt. Vi har haft några hästar inne på kliniken där jag jobbar extra som fått stå i hängmatta pga vinglighet.
En sak du bör tänka på är iallafall att inte ta in hästen i några trånga utrymmen och var väldigt försiktig vid hanteringen så att du inte av misstag får hästen över dig! Hoppas det löser sig på bästa sätt!
Tack, han kan vända på stallgången iaf..men man ser att han rör sig konstigt, har nog legat i natt för han har halm i svansen..
Ja han höll på att ramla över mig..konstigt..Usch och fy..ska man behöva tranportera honom i detta väder till sjukhuset..?
#1 ungefär vad jag misstänker.. Avlivning? eller vad hände sedan?

Någon fästingburen smitta?
Jag hade för många år sedan en ponny som vinglade runt och hade hög feber. Det visade sig vara Erlichia som hon burit på länge innan det bröt ut. Hon medicinerades och blev helt frisk.
Fästingsjukdom tänkte jag också på..
Hoppas verkligen det går bra för er. Håller tummarna!
Tror inte det..eller.. Han har ingen feber..36.9..
jag hade en häst som dog i erlischias. Låter mer som slinger på din tycker jag
Beklagar hur som helst sjukdomsförloppet oavsett
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ja vi bestämde att han skulle stå kvar över natten för någon mer expert skulle kolla på plåtarna under morgondagen.
Men vi visste att d inte va mycket o göra ungefär så vi tog farväl…
Men på morgonen ringer dem o säger att han har stått i kolik hela natten och dem tror det är blindtarmen o att dem måste buköppna honom. Så fruktansvärt!
Han har haft en hel del andra sjukdomar oxå i sitt liv som gjorde då att vi inte kunde låta detta forsätta så han fick somna in där och då. Det va väldigt chockerande på alla sätt.
Har haft en shetlandsponny med hjärnblödning orsakat av yttre trauma (spark), konstaterades också på Ultuna, han blev vinglig, sned åt höger (bananformad i hela kroppen) och höll på att ramla över folk. Enligt veterinärerna på Ultuna berodde symtomen oftast på en underutveckling i lillhjärnan men så var det alltså inte i vårt fall. Ponnyn fick ett års rehab men blev knappt bättre och jag valde att avliva honom.
tack för era svar..känner igen mig.. Slinger var det första som slog mig, vi får se imorgon..
Fy vad deppig jag känner mig…stackars "charlie"

Riktigt trist, lycka till!
Idag togs ett blodrov att skicka in på måndag. I helgen skall han stå på smärtlindring och antiinflamatoriskt…får ringa igen på måndag..suck..
Slutar nog med röntgen…Vad täcker fösäkringen? Ska man behöva ta beslutet om avlivning redan.??
#13 Har du en fulltäckande försäkring så täcker det allt upp till ett visst belopp… If har 50.000 eller 100 beroende på valt belopp och agrias vanligaste är 60000. Vad sa veterinären?
Vet. kunde naturligtvis inte säga vad det kunde vara. Virus, tumör, skada..mm
Han har tror jag en komb.försäkring fd A1 och A2.. Agria. Har inte koll på försäkringen den kommer inte till mig. Självrisken är säkert hög plus flera procent på överskjutande summa….
Pengar är inget.. men iaf så vore det intressant att veta var det stoppar. Pga ålder så får jag ju bara 8000 i livvärde (var 20000 från början) Minst hälften går till destruktion. MEN jag bryr mig inte om pengar i detta fall!!!!, vill bara veta hur mkt alla undersökningar kan kosta? Någonstans måste man ju sluta……Han är ju dock 19.
Jag fick betala 7500 kr i destruktion… Hoppas det slutar lyckligare för dig.
#15 Så tråkigt. Agria har oftast 60.000 i vet vård och det blir fort pengar av det på ett djursjukhus. Om det är virus borde man väl kunna ta ett blodprov och avvakta svaret på det innan man går vidare, om han mår hyfsat ändå
Hur är det med Agrias försäkringar på dem som är över 15 år?
Kan man ha dem försäkrade ens?
#18 Klart man kan! Deras livvärde försvinner dock vid 21 år om det är sjukdom men gäller vid olycksfall. Men pålle är försäkrad i vetvård livet ut
#18 Det är vid nytecknande som det kan bli svårt med äldre hästar!
#19 Jag provade för ett tag sedan via internet jämföra en ny försäkring på hästen ifråga. Det gick inte att teckna försäkring för honom! pga av åldern. Den jag har får jag behålla annars ingen alls.
#17 Vet. tog blodprov som skall analyseras för virus om han inte blivit bättre. Idag var han faktiskt lite stadigare och pigg! Ville bara trava och takta och gjorde det rakt! Han har ju laddat upp inne halva dagen igår och ätit mer hö och kraftfoder så det var kanske inte så konstigt. Han tar gärna stesteg när han ska se sig omkring när han går.
Kom att tänka på att det kom en ny häst till stallet i höstas. Inkubationstiden på abortviruset kunde vara tre månader! Kan det röra sig om virus ändå!? Har dock inte sett någon häst sjuk. Tur man inte har dräktigt sto i år isåfall…
#21 Vem sa nåt om att tecka ny försäkring?
Men har man försäkring så har man ju….