Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1958 ggr
[randi]
0

ensilage/hösilage

Jag har aldrig gett mina hästar detta förrut, men funderar över att köpa en bal och testa. Min fråga är hur länge kan man ha en sådan bal stående när den är öppnad och det är minusgrader?

polgara
0

När det är -grader står sig min i minst en vecka. Har iof fri tillgång o stona äter upp en bal på 5-6 dagar, killarna äter upp sin på ca 8-9 dagar odet har inte varit några problem. Iof fodrar jag inte med silage är det är mildväder så dåvet jag inte hur länge de står sig

Trine
0

Jag fodrar med hösilage och dom står sig upp till två veckor ( då var det medeltemp på -15 ), bara det är kallt så håller dom sig här iaf.

Nu iår har en räckt 10dar för antalet hästar o det går oxå bra, tempen har pendlat mellan- 4 till -26..

SofieN
0

Är man orolig att man inte ska göra av med hösilaget i tid finns det faktist småbalar! Det är jättesmidigt, jag kör med såna.

NewForestFlikka
0

våra brukar hålla väldigt länge. även om de bara står öppna i typ två veckor så hade det blivit över typ en och enhalv bal som höll över hur länge som helst.

Faktura
0

Hur avgör ni om en bal "håller" eller inte? Lukten, färgen eller vad?

SannaHolmgren
0

#5 Lukten. Balen luktar sliskigt sött och läskigt när den blir dålig. Smörsyralukten känns tydligt när balen blir dålig, och det blir lite kletigt att ta i det. Men i fruset tillstånd så håller det länge, det ska lukta friskt och gott och kännas friskt att ta i det.

NewForestFlikka
0

ja, lukten och hur det känns. Mögel växer väl ganska snabbt i det ?

janehellen80
0

#1 Hur många hästar har du vardera hage?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

gwk52
0

Vad är bäst att ge en lite överviktig chettis! Blir mamma till en imorrn Rasmus heter han 6år. Vill ni ge mej tips på utfodring. Tackar på förhand. Gunilla

Kratern
0

#9 Börja med 4-5 kg hö/hösilage per dag.

Blir lite förvånad att du inte förberett dig lite mer innan du blir häst/ponnyägare…

Daladis
0

#9: Det bästa är väl att höra med dom du köper honom av vad dom gett honom o fortsätta så tills han blir hemmastadd.