Kolik
Ni som har många shettisar och, som alddrig har drabbats av kolik. Hur håller ni era hästar? Utfodring, vattning, motion och uppstallningsform? Jag fick låta avliva mitt fantastiska shettissto för några dagar sedan då hon fick kolik, som inte gick att häva.
Mina hästar har i princip fri tillgång till hö, alltid tillgång till tempererat vatten, stallas upp på natten m hö och vatten, motineras regelbundet. Skulle vara intressant att få höra andras erfarenheter.
Mina pållar har väl ungefär liknande förhållanden som dina. Jag har haft egna (1-ca 15 st) hästar sedan 1983 och jag tror inte att jag har haft 10 kolikfall under den tiden, utan förmodligen närmare 5.
Ibland händer det att hästar får kolik även om man har en idealisk hästhållning. Så här års är det inte ovanligt att de dricker för lite, vilket kan ge förstoppning. Men det finns självklart andra orsaker också.
Jag hade ett sto som fick nån okänd magåkomma för ett antal år sedan (typ 7-8) - okänd eftersom undersökningen på kliniken inte gav några svar, bara fler frågor… Det var i februari och ganska odramatiska symptom, men ändå var hon så sjuk att vi valde avlivning. (de tänkbara diagnoserna hade väldigt dålig prognos, så det var liksom inte ens lönt att försöka göra något)
Jag har fortfarande ingen aning om varför hon blev sjuk.
Jag har mina på lösdrift , samt kallstall, endel har fri tillgång på hösilage o hö några inte. Dom motioneras olika, en del går mest i hagen o andra rids/körs mer regelbundet när tempen tillåter det på vintern.Iof så har dom stora ytor att röra sig på med skog som har allt möjligt att erbjuda, en, gran, tall, asp, björk mm
Dom har inte tempererat vatten förutom när jag bär ut hetvatten så att det ska tina upp lite i karet då..
Dom har det nog ganska naturliga förhållanden här.
Jag har haft tre fall av koliksymtom på 10 åren vi bott här.
En ettåring som jag matade rejält med Luzern iom hon var som ett spjäll när jag hämtade henne, följde uppfödarens rekomendation av givan..Men jag behövde aldrig ta hem vetten utan det gav sig när jag gick med henne.Sen min 18 åriga nordis på höstsidan, han var grym på att äta rötter, men även han klarade sig utan vettebesök.Sen i höstas med en föle med förstoppning.Vetten kom hem då.