Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 6323 ggr
annie
0

Visa era redskap...

Vore jättekul att se hur ni använder era ponnyer hemmavid, eller borta, med redskap exv. timmerkörning, jordbrukskörning, snöskottning osv osv.

Själv funderar jag på om/hur jag skulle kunna lösa snöskottning och gräsklippning med hästarna (då menar jag inte att göra hage av hela gräsmattan och låta dem beta…. även om de brukar få göra det också ibland Flört). Sett en jättefiffig hästdragen gräsklippare som ju vore en dröm… Glad Nu inför vintern funderar jag på snöplog…..

ElisabethA
0

Ja, bilder på snöplog för shettis vill jag se!! Jag har funderat på hur jag ska lösa snöskottningen här i vinter och en plog till mina ädla arbetare hade varit perfekt! Kul både för dom och mej :)

JennyR
0

Det finns ju gräsklippare till större modell av häst, jag har haft planer i ett par år att göra en egen till shetland av några handjagare :-) Kanske till nästa sommar? :-)

JennyR
0

Här>> finns bild på en gräsklippare till större hästar :-) Jag hade tänkt göra en liknande variant fast med kanske 3 handjagare och utan kuskbock, alltså man får gå bredvid :-)

Silenos
0

Nu är det ju detta ett forum för Shetlandsponnyer. Men jag chansar…Jag har en anöplog till stor häst/D-ponny, har själv använt den till vår 150 cm höga Nordsvensk vi hade förut. Nu har jag ingen häst som kan dra den. Någon som vill ha den ?

Vore roligt om den kom till användning.

Silenos
0

Hade även en hemmabyggd plog till shettisarna förut, tyvärr ingen bild. Men jag gjorde en enkel trekant, och skruvade fast uppbindningsringar att fästa draglinor i. 

Dumle trivdes bra med att dra den.

[esile]
0

#4 Vart i landet finns du och vad ska du ha för den? Det hade ju varit häftigt! Vi har en kallblodstravare med ponnymått (140cm över havet) och även två till kallblodstravare på strax över 155cm.

RebeckaSvensson
0

#1 Det är därför man bor i Skåne, så slipper man fundera på det Oskyldig

UG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten släpsax!

Silenos
0

#6 Jag bor på landet mellan Bro/Bålsta/Sigtuna. Du kan Pma eller maila info@ponnyland.com

AnTeX
1

nu ska jag ut och fota redskapen förspänt  =)

annie
0

#3 Precis den gräsklipparen har jag också sett! Den är ju perfekt, bara kanske nån storlek mindre….. Får se om vi kan få till nåt bra till sommaren Flört.

ElisabethA
0

#7 Hahaha Men tänk vad ni går miste om - möjligheten att få ploga snö, skotta snö, göra snöänglar, åka skidor och andra livsviktiga saker Tungan ute

Ahnna
0

Alltså… Tar inte gräsmattan rätt häftigt med stryk om man alltid klipper den med två tunga kallblod? Min gräsmatta (lerjord och sand) hade sett ut som sju svåra år efter en sån behandling! Tacka vet jag shettisar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#5 en sådan plog gjorde vi till vår fjording också :o) En tre-kant med uppbindningsringar att fästa draglinor i.

Det som var svårt att få till, var tyngden, blir den för lätt så glider den bara öppepå snön, med isgata som följd Obestämd

Ahnna
0

#14 Ta en betongsten (som folk brukar ha i sina trädgårdsgångar) och spänn fast ovanpå plogen. Så har en kompis till mig gjort med sin ridbaneharv, funkar super!

www.stuteriprecious.se

annie
0

#14 Behöver man ingen svängel eller dylikt då? Är ju novis inom området men jag har ju lärt mig nu att det är så viktigt med svängel eller rekade skaklar….

Ahnna
0

#16 Jo, det tycker jag definitivt att man bör ha om man ska ploga eller klippa gräs.

www.stuteriprecious.se

annie
0

#17 Kan man då fästa exv. en tvärslå på insidan av plogen och fästa svängeln, m. öglor för draglinor, i den?

Ahnna
0

Du kan nog fästa svängeln hur du vill så länge dess funktion bibehålls. Plogen får däremot inte störa linorna, inte snön heller när den väller ut åt sidorna. (Det packas lite framåt också om det är mycket snö, tänk på det när du fäster svängeln.)

www.stuteriprecious.se

AnTeX
0

Furunäs Geronimo,Furunäs Irokes framför timmerkälken

Fiona
0

Vi har en gräsklippare till större häst, fjording i vårat fall men jag vet dom som kör med både travare & nordis travare. Kan tillägga att de knappt blir några spår när vi kör med våran fjording (ca 140 cm). Pappa kanske ska köra för kommunen nästa sommar och klippa dom stora gräsytorna ex. parker med häst :)

Jag har både lunningsbåge, sax & harv utöver sulky & släde till Fiona. Har nog bara kort med harven förspänt och kan inte ta några nya än på ett tag, pga hon är utlånad! Men ska försöka gräva fram lite kort ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Silenos
0

Vi var ute och åkte pulka i snön idag.

Fiona
0

Här kommer en bild när jag & Fiona harvar. Bilden är två år gammal så bakselen fattas och lite sånt + att hon är jätte tjockOskyldig

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

puckosbumbi
0

putt:) Kör släde med vår Zeb (RS 438) nu på vintern, ska försöka fixa en bild.

susanne-s
0

Här körs kälke

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

..och släde

www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

fick inte med bilden i förra inlägget

www.gullsmyrastuteri.se

QuickStep
0

tips på bra affärer som säljer redskap? skulle vilja ha o dra stock med efter mitt russ.

AnTeX
0

floby överskottslager har lunnings saxar mm.

http://www.flobyoverskottslager.nu/

Sherlock
0

http://www.kallblodsstallet.se

Har konstruerat en typ av snöplog för häst. Kan säkert göra till shettis.