Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 957 ggr
stallostby
0

Hingstvisning

Tänkte åka på hingstvisningen som shetlandVäst anordnar och väntar spänt på vilka hingstar som kommer visas. Någon som vet? Inget står på hemsidan än.

Annette
0

Det kommer så småningom. Det är ju 1½ månad kvar, så det är säkert inte klart ännu.

Kris_J
0

Anmälan för hingstarna ska vara inne senast 20/4.

Veritas odium paretFörvånad

sanne
0

Vi kommer att ta med både JOZO  RS 387 och SOUTHLEY BILBERRY,  Alltså en svart o en skimmel.

Kul om det kommer lite folk o tittar för det var en trevlig tillställning förra året.

VeronicaP
0

Vet inte om jag ska åka dit i år med Madgic vi var med förra året …

Är ju en bit att åka faktiskt

AnnaLundin
0

NI som har visat hingst på dessa tillställningar, brukar det ge något?

Jag har visat Zeb och Sir Douglas varsin gång på hingstvisning, medan jag ägde dem. Och inte något enda sto extra fick jag för det…

[Anna-N]
0

#5.Kan ju vara skoj att visa upp hingstarna trots att det inte alltid leder till mera ston just då…Många vill se fäderna till sina ponnyer, hingstar man inte alltid ser så ofta ute på utställningarna o våra äldre gentlemän tex.

#.Önskar vi hade något sådant här uppe i landet. Vore skoj att se hingstarna samlade någon gång.

AnnaLundin
0

#6 Ja, det är kul att visa upp hingstarna. Men det vore ju kul om det gav något alls någon gång, för åtminstone de visningar jag visat på har kostat en rejäl slant bara för att få vara med och visa upp sig… (EN stoägare har hört av sig efter en hingstvisning, fast eftersom jag konsekvent nekat ston utan stam till mina hingstar så blev det inget då heller…)

Jag vet inte hur Ni har det i övriga landet, men här omkring har det varit svårt att få ponnyfolket att komma på hingsvisningar. Det är ibland knappt mer än de närmast sörjande på plats och det ger ju inte så mkt. Den gång det anordnades privat, när alla raser var med - dvs halvblod, fullblod, ponnyer av alla storlekar - DÅ kom det lite mer folk. Men de flesta var nog intresserade av halvbloden då ändå, så… *suck*

[Anna-N]
0

#7. Kanske det drar mer folk till visningarna genom att lägga det i samband med typ årsmöte eller någon annan aktivitet. Två flugor i en smäll…

Annette
0

Förra årets hingstvisning i Lerum drog inte så jättemycket folk. Men jag tror det blir annorlunda i år, nu har informationen gått ut i mycket god tid. Dessutom kommer det, efter vad jag förstått, att läggas ut en deltagarlista på Västs sida.

Malin_O
0

Deltagarlista kommer att läggas ut så fort det har inkommit några anmälningar…har ännu inte dykt upp några, men som sagt det är ju ett tag kvar.

Våra förhoppningar är ju givetvis att det skall komma så många hingstar som möjligt från vårt område och det kombinerat med föredrag efteråt samt lite försäljning hoppas vi skall dra ännu mera besökare i år. Nu har vi ju bara visning för andra året i rad så det kanske är en liten inkörsperiod innan det blir välbesökt och "tradition". Vilket vi hoppas på :)

Vi som var förra året hade väldigt trevligt och räknar med att få minst lika trevligt i år! Tycker det är ett supertillfälla att få visa sin hingst och som stoägare kolla in potentiella betäckningskandidater. Är man varken hingstägare, eller har sto som skall betäckas kan man i alla fall få se fina hästar, träffa vänner och lysna på intressant föredrag.

ALLA ÄR HJÄRTLIGT VÄLKOMNA!!

stallostby
0

Jag har redan planerat in den dagen, jag har preliminärt bestämt hingstar åt mina ston men tar inte det defenitiva beslutet för jag varit på hingstvisningen, om det nu kommer några hingstar.. kul att det är lite annat runt ikring också.

VeronicaP
0

#10 Hur mycket längre är det dit det ska vara i år än till lerum från Göteborgs hållet om man säger så , jag tillhör ju väst *S* fast man nästan bor i skåne och vi har ju en bitt till Lerum …

Kan bara hålla med om att det var jätte trevligt arrangemang förra året .

Malin_O
0

Hmmm…vågar jag mig på en gissning Fundersam 5 mil….kanske.
Någon som har några invändningar??

#12 Vore jättekul om ni kom Glad

//Malin

sanne
0

Nja Malin det är nog inte mer än 3 - 3.5 mil.. men det beror ju på vilken väg man körFlört 

Vore kul om ni kom Veronica, då mitt utlånade sto troligen kommer gå till Madgic..

VeronicaP
0

#14 jag kommer ju från Göteborgshållet E22 heter väl vägen *S*

Malin_O
0

Lyssna på Sanne….hon har garanterat mer rätt än jag. Och när jag tänker efter så borde det ju stämma för det är väl snarare ca 5 mil till Gbg…eller?
Jag skall nog sluta gissa avstånd istället. Inte min starkaste sida Räcka ut tungan

/Malin

VeronicaP
0

Ha ha Malin där ser man , då tar det eg inte så mycket längre tid att köra då ju , det tar ca 2 timmar för mig att köra till Lerum med släp om jag slipper polisen på vägen Räcka ut tungan

AnnaLundin
0

#17 E22 lär det inte vara om du är i Gbg-trakten, den går från Norrköping, via Kalmar ner till Malmö… E6 går genom Gbg, Rv 40 o 45 möter upp där också.

Annette
0

Jag kör alltid E20 till Göteborg. Då passerar man både Alingsås och Lerum.

Kratern
0

Jag tror att rv 45 numera är E45. Fundersam

VeronicaP
0

#19 Ja så heter den vägen E20 *S* Kom ihåg första gången jag skulle köra till Lerum och de sa att jag skulle svänga av vänster från E6 och jag sa att inte kan man svänga vänster på motorvägen men det gick ju alldeles utmärkt ;-)

PP
0

Läser i Shetlandsponnyn att endast hingstar ägda av västmedlemmar får visas. Det får mej att undra…

Anordnar man hingstvisning i första hand för hingst- eller stoägarna? Om någon från någon annan regionalförening skulle vilja komma och visa sin hingst, är inte det bara roligt för visningens besökare?

Jag kan förstå om man vill ge extra förmåner till sina medlemmar, men att helt utestänga andra känns för mej lite märkligt. Är man till exempel välkommen dit att titta även om man inte är medlem..?

Hm, kan det rent av vara så att Shetland Väst vill styra sina medlemmar att enbart använda Västägda hingstar..? Oskyldig

Ta nu inte detta på fel sätt. Väst gör naturligtvis precis som de vill på sina arrangemang. Jag är bara uppriktigt nyfiken på hur tankarna gått.

Kris_J
0

Om man läser noga står dett att:
"Besökare är givetvis välkona från alla föreningar!"

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

#22. Det står på Västs hemsida att medlemmar från andra regionalföreningar är välkomna att titta. Men tydligen inte att visa sina hingstar.

Jag har inte tänkt på det förrän du skrev detta inlägg och jag håller med dig. Jag tycker även att hingstar från andra regionalföreningar skulle få vara med om intresse finns.

Kanske är det så enkelt att arrangörerna inte heller har tänkt på det?

sanne
0

Detta har inte jag heller reagerat på innan, vore väl kul om hingstar o Besökare från andra ställen kommer oxå ??!!

Hoppas Malin kan svara på detta snart.. Skulle jag hitta en lämplig hingst i syd el öst så skulle jag gärna åka, vore väl kul om man sprider sina gränser lite..eller..

jojjehanna
0

Om man inte är medlem alls då, får man komma och se hingstarna då?

VeronicaP
0

Klart att man får komma och titta även om man inte är medlem , fast jag kan förstå att väst arrangerar för *sina * hingstar . Det är ju eg bar för andra lokalföreningar att arrangera för *sina* hingstar.

Annette
0

Det verkar inte vara någon av de andra föreningar som anordnar hingstvisning i år. Varför inte öppna upp för andra hingstar också, lite samarbete över gränserna skadar väl inte. Jag tror inte det skulle bli någon invasion precis.

Dessutom kanske det skulle resultera i att hingsten hamnar på station i regionen.

VeronicaP
0

# 28 jag menar det är väl öppet för alla västs medlemmar att visa hingst och då är det ju så ibland att man har kanske hyrt in hingst från annat län, eller region

Det går säkert att visa om man frågar , väst. Men i första hand kanske det är för Västs medlemmar , är ju inte ovanligt att det är så att den egna regionens medlemmar har företräde.