Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 3400 ggr
AnnaFagerell
0

Möss och ensilagebalar

Har just fått kasta flera hundka kilo foder för att mössen bitit hål på balarna. Balarna står ute på pall med pressenning samt nät över. Troligen blivit mysigt för mössen bo under pallarna i detta extrema snöoväder vi haft. Hur gör ni andra med era balar? Skyddar ni dom mot möss på något vis?

En hel månads foder har jag fått kasta och jag känner mej lagom glad idag. Måste ju nu förhindra att resten blir söndertuggade. Har öppnat upp över balarna så det inte är varmt där inunder, vad kan man mer göra?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

SofieN
0

Vad trist!

Vi har inga problem med våra balar *peppar peppar*

Har småbalar som står inplastade på pall och har inte sett till några möss eller hål som tur är.

Kimpa
0

Tror det du gjort räcker. Dvs inte ha det så kryp-in-mysigt.

Vi har våra stora rundbalar på grusbädd inne på logen och har aldrig varit med om något liknande *peppar peppar*.

AnnaFagerell
0

Jag har aldrig varit med om att mössen ätit så på balarna och det hemska är att dom biter ganska stora hål i varenda bal. Går ju inte använda alls.

#1 Hur har ni era balar på pallen? Har ni nåt över dem?

Antagligen blev det väl mysigt för dom under pallarna där det var snöfritt och ganska varmt då pga pressenningen

VeronicaP
0

Våra balar står rätt på marken i paddocken och har inte heller haft några sådana problem , är väl för kallt för dem där ute i vindblåsten ;)

Hanna-D
0

Mina balar har jag på en pressenning på marken, inga pallar, det var vad leverantören rekommenderade, har inte behövt slänga en enda bal än *peppar peppar*

Sen är jag ju maniskt rädd för möss, har tre katter och säkert 20 fällor, har bara fångat en mus under hela hösten/vintern i fällorna så jag tror faktiskt inte att vi har så många här längre, katterna gör ett bra jobb!

susanne-s
0

Står dom på ett underlag som är hårt, cement, grus osv så kan inte sork eller möss gräva sig upp.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

ThiffannyJ
0

Samma som #4 De står rätt på backen. Sen har vi fyra stallkatter och tre gårdshundar som tar råttor och sorkar. Har inte ens problem med råttor i sallet där annat foder och så finns.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

icansson
0

mina står med rätt på backen men mössen o hararna är nu inneboende i stallet ist :(

Elshira
0

Öppna upp och sära på balarna kanske (så att det inte finns något skydd runtom). Skotta bort snön så de inte har mysiga gångar och vindskydd runtom. Ställ ner dem på marken så de inte kan komma upp underifrån.

Kanske skulle du kunna göra så att det blir is runtom balarna? Har du tö någon dag så kanske du kan packa in den nedre delen hårt och spraya med vatten så det blir is. Annars kanske spraya balanra med vatten flera gånger när det är kallt så det blir is?

Sedan kan du med balarna du har kvar nu titta så att det absolut inte finns några hål, och sedan kolla dem varje dag, och hittar du några hål så tejpa igen med silvertejp bara. Det är så pass kallt och om du hittar det i tid så är det ingen fara.

Men förutom det vet jag inte vad du ska göra mer än att bygga någon "mur" runt balarna på någotvis. Med is och vatten eller på annat vis.

Hakuna matata!

Kratern
0

Vi bor ju visserligen långt norrut (Jämtland) så det kanske inte går att jämföra…

Kan ändå berätta att våra balar står direkt på backen, visserligen ganska tätt, men i alla fall med en halvmeters mellanrum.

Inga problem med möss/råttor…

SofieN
0

#3 Övertäcka och insnurrade i plast, det är allt.

Har ju i och för sig haft dom direkt på marken utan plast över förra vintern utan problem också.

AnnaFagerell
0

Men om man har de på backen påstås ju mask och andra insekter kunna krypa in i plasten…

Sära på alla balarna blir nog lite svårt, köpte ju 105 stycken… är småbalar, 35-40kg. Dom står snyggt staplade, eller gjorde innan jag började hitta fel och kasta runt balarna. Men att ha dom med en halv meter emellan är omöjligt med den mängden.

Då bör man ha nåt under om de ska stå på backen? Grus eller så? Inte bara på jorden?

Katterna jagar dåligt då dom har bosatt sej inne i vinter i stallet. Vi har mycket möss och det är nog hönsens fel = tillgång till säd. Gift har jag utlagt men det rör inte mössen…

Tror inte det ska vara någon fara nu för resten av vinterna och resten av balarna för jag har öppnat upp. Vi som gjort så fint i höstas för att försöka hålla bra balar fritt från kattklös, fåglar och annat. Tji fick vi. Nästa år blir det bara nät och balarna direkt på backen men att ha långt mellan varje bal är inte så lätt med den mängden foder

AnnaFagerell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tillägg… skotta bort snö… ha ha. Knappast inte i år iaf…. såhär ser det ut hos oss… man får skotta tills man dör, det går helt enkelt inte hålla fritt från snö

puckosbumbi
0

Våra står direkt på betong för att de inte ska komma in djur under, fungerar kanon.

SandraO
0

Jag har lyckats få in en råtta i min halm. Har små balar.

Hör hur den sitter och äter därinne i balen som ligger övers och katterna får inte tag på den, och jag är också livrädd för råttor!

Uscha, snart måste jag börja ta ur den högen halm me. FY!

einarsson
0

När vi hade balarna direkt på marken, gick det in sork i dem. Nu (sedan fem år) har vi dem på pallar och har inte haft problem med skadedjur. Vi behöver inte ha nät på dem, för vi har inga problem med fåglar här. Hos mina föräldrar har de inga problem med möss/sork, men måste ha nät eftersom kråkorna är helt omöjliga med att hacka sönder balarna.

Jag tror att det är olika på olika platser, vilken sorts jord man har och vilka djur som finns där.

Skotta runt balarna är ju helt omöjligt i år, vi får skotta för att hitta balarna, som är 120cm och ligger staplade två i höjd.