Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 568 ggr
veronicarickfelt
0

Foder fråga..

Vad skulle ni ge till 3årig valack som körs 2 ggr i veckan, 15 minuter.. annars hage 8-20 på kvällen, Nu äter han bara hö + morötter + ½ dl mineral..

Skulle ni ge havre? krafft? korn? varför?

Vad tycker ni e d bästa att ge?
D beror ju mycket på individen oxå.. men vad skulle ni rekommedera om ni vill få upp hullet lite..

Han äter 3-4 kg hö om dan… Eller kanske ja ska öka höt?

Ahhh… beror nått råd!! =)

Benjamin
0

Hur mår han och hur ser han ut? Ifall han ser ut att må bra och ej är för tjock eller smal hade jag inte ändrat något.

Carolrita
0

Jag ger min shettis Hippo Grow Alfa som är proteinrikt pga låg proteinhalt i grovfoder därav proteinbehov. Mineraler och så får han även foderjäst från Hippo. Funkar kanon. Han är fin i hullet. Han var körd en del, men nu går jag med honom på promenad för hand för att han ska "tappa" lite vikt först. Har en travsele i russ-storlek, men den sitter lite trångt på honom. Skrikandes

Men sen så tänkte jag oxå på en sak…Om du har ett kanonhö med bra värden så räcker det ju med att he honom en näve HAVRE om inte han har några problem, vill säga.

Carolrita
0

Förresten, min shettis har hö på fri tillgång. Men enligt hö analysen o hans vikt ska han ha 6kg hö om dan.

Så det beror helt på hur ditt hö är,oxå. Men 3-4kg hö om dan låter lite lite för en shettis,tycker jag. 4-6 eller 7kg om dan är lagom!

mili
0

Om man inte har ett analyserat hö kan man aldrig veta hur mycket som måste tillsättas för att få ett 100% igt värde av det dom behöver.Då borde det vara lättare att utgå från ett komplett grund foder expl.kraft grov ponny enligt deras förslag.Då tror jag att övergången till betet blir mjukare och därmed i många fall undvika bland annat fång.Givetvis är där stor skillnad på individen och kön ,ålder.

HanniBunni
0

Jag håller med  #1 !!!  Tycker du att han är fin i hull och mår bra är det ingen ide att ändra och mixtra!! Det är oftast mer hälsovådligt med ändringar på något som funkar! Jag har samma stat på min shettis! Fri tillgång på hö, betfor och mineraler!! Och han rids ochså 2-3 dagar i veckan!Glad

veronicarickfelt
0

Eh jo alltså ja tycker han ser lite smal ut nämligen… i hagen lägger ja ut ganska så mycket hö o d ligger alltid kvar hö på kvällen så att han ska ha o äta på…

#5 fri tillgång på hö, betfor o mineral? hmm… hö kan ja förstå men betfor ska väl inte va fri tillgång till..? mineral, vad har du för sort då?

Carolrita
0

#6 vad för sorts mineraler? Det beror HELT på hur din höanalys är….När du vet vad ditt hö har för värdena kan du ta mineralerna som passar till ditt hö.

Fri tillgång på betfor..Jag tror att HanniBunni menade att hon ger sin häst betfor bara o inte ha det på fri tillgång Skrattande