Registrering
Om man har en fölunge som har en pappa som inte är avelsgodkänd får man iallafall registrera den och hur är det med att travregga ponnyn? Får man det eller måste pappan vara godkänd för att man ska få regga den?
Tacksam för svar
För att travregga ett föl så måste fölet har 3 kända led i stammen. Och det får ej vara varmblods eller kallblodstravare i de tre närmsta leden.
Vet inte om de va de du ville veta dock?
jag vet inte riktigt hur det fungerar med registrering av fölet när pappan inte är visad, för jag misstänker att betäckningen inte är inrapporterad till SH enligt konstens alla regler - eller?
Det går alltid att få ett föl registrerat någonstans. Tar inte SSS emot den så går det att regga med full stam hos SH, om man DNA-typar fölet och härstamningsverifierar den mot sina föräldrar.
För att travregga funkar det utmärkt att ha reggat i SH i stället för SSS, kravet är bara att det finns tre kända led, dvs inte nödvändigtvis godkända.

Är båda föräldrarna stamboksförda (raskod 38) shetlandsponnyer kan avkomman stambokföras som shetlandsponnyn. Men man måste göra fullständig härstamningsverifiering på den för att bevisa att den är den den utges för att vara.
shetland+shetland=shetland

#3 Vet du hur det blir för avkomman om den härstamningsverifieras som shetland, får den till exempel ansöka om RS i framtiden fast pappan inte har RS-nummer?
Jag frågar för att jag vet flera som anser att det där med RS är onödigt och att man får fullvärdiga shetlandsponnyer i alla fall oavsett vilken (renrasig) hingst man betäcker med. (Själv skulle jag inte avla utan RS, men det är en annan diskussion.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#4 RS har inget med stamboken att göra (numera). Vad som gäller bestämmer SSS: http://www.shetlandsponny.se/rs.asp
Vad jag kan se måste föräldrarna ha RS för att avkomman ska kunna få det (om föräldradjuren är/varit verksamma i Sverige).

#5 Det är just det jag menar - en avkomma vars föräldrar inte har RS blir ju inte helt fullvärdig, även om den är renrasig shetlandsponny enligt stamboken. Eftersom man inte kan ansöka om RS på avkomman så har den ju inte samma rättigheter som en avkomma efter RS-föräldrar.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se