Transportera dräktigt sto?
Hur långt in i dräktigheten får man transportera ett sto? Och hur långt? Antar att det går bra att transportera kort sträcka ganska länge, men om man ska transportera långt?
Transporterade mitt fölsto 3 månader innan fölning från fastlandet till Gotland för några år sen. Hon stod ca 8 timmar på transporten. Det var inga problem alls!
Men jag var ju noga med att hon fick mat och vatten regelbundet på båten/under färden och att hon hade det så bekvämt som möjligt då hon var rejält rund. Men sen är hon ju också lugn som en filbunke till sinnet.
Däremot vad reglerna säger vet jag ju inte.. Borde ju inte vara så svårt att kolla upp!
Man får inte transportera ett dräktigt sto mer än 8 timmar när hon har mindre än 6 veckor kvar. Alltså fram till 6 veckor före fölning så kan hästen åka långt. Kortare sträckor får man transportera tills det är 4 veckor kvar. Detta finns att läsa på Djurskyddsmyndighetens sida.
Amor vincit omnia 

Jag har lärt mej att man inte får transportera ston 3 veckor före beräknad fölning och 3 veckor efter fölning pga av att fölet är för ostabilt och även stoet är lite vingligare än vanligt.. Så den regeln följer jag
sunt förnuft måste jag säga att man bör ha. Varför transportera högdräktiga ston?
#3 inte bara för att fölet är vingligt utan även för att fölet är väldigt mottaglig de första veckorna och bör vara i födselmiljö för att bygga upp ett eget immunförsvar
Tog reda på det här då vi köpte ett dräktigt sto. Då gällde 30 dagar innan och sju dagar efter fölning, sen gäller övrigt för alla hästtransporter. Nu kan ju reglerna ändras.
#4 För att hon ska flyttas till ny ort. Inte mitt beslut och jag kan ingenting göra, då jag bara är fodervärd.

3 veckor före och efter får man inte transportera ett sto.

Men det finns ju de som skickar iväg stona på betäckning på fölbrunsten, så tidigare än tre veckor efter fölning måste man väl få transportera.
Kopierat från www.djurskyddsmyndigheten.se
"
- Vid mer än dygnslånga transporter får dräktiga hästdjur, nötkreatur, får,
getter, renar, hjortdjur och grisar inte transporteras inom sex veckor före
beräknad förlossning.
- Kalvar under två veckors ålder får inte transporteras. Övriga nyfödda
däggdjur får transporteras tidigast vid en veckas ålder.
- Transport av moderdjur när det gäller nötkreatur får ske tidigast tre veckor
efter förlossning, och när det gäller övriga djurslag tidigast en vecka efter
förlossningen.
• Transport av andra djurslag än de som anges ovan får inte ske under dräktighetens sista femtedel.
Transport av dräktiga djur får inte ske inom följande tider före beräknad
förlossning:
Hästdjur 35 dygn
Nötkreatur 28 dygn
Får och getter 14 dygn
Renar och hjortdjur 23 dygn "
Veritas odium paretFörvånad