Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 710 ggr
SaraDoos
0

Ger ni örter?

För några år sedan fick jag örter av en dansk tjej som köpte ett föl hos oss. Den ena hinken var för dräktiga/digivande ston och den andra för unghästar. Hästarna gillade det och det luktade ju fantastiskt gott!!! Sen har det inte blivit av att jag fortsatte med örter. Ger du örter? I så fall vad, och var köper du det? Positivt/negativt?

Midlingur
0

Testade att ge örter som skulle vara bra för luftvägarna - fungerade inte så bra för min mini. Blev inget skillnad alls faktiskt. Köpte dem på Helsingborg Equiestrian.

Benjamin
0

Jag tror att det är lite hokus pokus. Men det är min åsikt.

AnnaLundin
0

Det är ju viss skillnad mellan örter och örter…

Jag kan tänka mig att ge örter som anses ha viss effekt, OM någon av mina hästar verkar behöva det. Men det är inget jag gör generellt.

Kratern
0

Jag tror väldigt mycket på örter både för människor och djur.

Tyvärr ville dock inte mina fånghästar äta det jag köpte från Hippo9.

Däremot har Djävulsklo (tinktur) fungerat bättre än Finadyne.

Att smula i torkade pepparmyntsblad har gjort medicineringar "godare" också, men vet inte om det är bra för något.

Benjamin
0

Djävulsklo har jag också bra erfarenheter av i och för sig men generellt tror jag inte något vidare på örters verkan. Jag har tidigare haft hosthäst och provat allt i örtväg utan resultat.

Jag tycker dessutom att det är tragiskt när djurägare anlitar ostopat, använder örter osv istället för att förlita sig på vetenskapen och det veterinärmedicinska.

På hippocampus står det dessutom att det är olämpligt att ge fånghästar örter och kan tom ge motsatt verkan.

Kris_J
0

Enligt Christina Planck ingår inte örter i hästens foder intag om det finns tillräckligt med gräs. Hon menade att det inte var naturligt för hästar att äta örter, det kunde tom vara skadligt.

Veritas odium paretFörvånad

lilleman
0

……….inte för att jag gör det, men all medicin kommer ifrån örterna från början.

Kris_J
0

#7, exakt! Satt just ock tänkte på det. Det hela är lite paradoxalt. Men att ge mediciner utan att ha utrett den verkliga orsaken eller att planlöst ge i fall att är kanske inte så lyckat.
Man kanske inte som lekman ska mixtra själv. Dessutom är det förbjudet att tillföra hästar homeopatika utan samråd med veterinär.

jecki
0

Jag har gett örter från HippoK9 tidigare till ett sto som hade väldigt kraftig brunst och var närmare oregerlig när hon brunstade. Måste säga att det funkade väldigt bra,blev en annan häst,inte alls så stingslig som annars. Har testat det på shettisen med,men hon tycker inte om det. Sen får man ju kolla så det inte är valeriana i,om man ska tävla hästen,för det är ju otillåtet

Kratern
0

#5 Nu skulle inte jag ge det ISTÄLLET för vet. med.

Kris_J
0

Jag uppfattar att en del har inställningen jag ger gärna örter för det är bra, men jag vill inte ge vet preparat det känns onaturligt. Vad man då inte tänker på är att vissa örter är väldigt potenta och att eventuella bieffekter inte är utredda.

jecki
0

Samma som med vitlök. ALLA skulle ge sina hästar vitlök för det var mot det mesta,jag gick på det med. Läste sen i Hästfocus att dom varnade för att ge vitlök,helt onaturligt för hästea att äta lök överhuvudtaget,sen kunde det ge vissa bieffekter. Tillägger att jag ger INTE mina hästar vitlök längre. Ang det här med örter, många säger att det är naturligt för hästar att äta örter. Har ju alltid funnits som "vildväxt" i naturen för en herrans många år sedan,ända tillbaks då hästarna var vilddjur,och att hästarna då hade det som en del i sin naturliga föda.Men jag kan förstå dom som är skeptiska till det. Sen finn det även en massa andra konstigheter att köpa och som en del stoppar i sina djur.

Cattis
0

#12 Ja det är naturligt, men då plockar hästarna de örter de behöver och vill ha, samt i rätt mängder själva.

# Jag tror inte det är bra alla ggr då vi tvingar i dem diverse tillskott, som de egentligen inte har behov av.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

jecki
0

#13 Nä, ibland blir det för mycket "av det goda"

Kratern
0

#12 Sen finn det även en massa andra konstigheter att köpa och som en del stoppar i sina djur.

Ja, t.ex foderjäst och alger. Hur naturlig är det i så fall?

Är som sagt helt öppen för att ge hästarna örter. Med måtta!

Charlotte-J
0

Jag har "gått på" det där med örter och nu inför stundande fölningstider och brunster köpt hem torkade Hallonblad. Blev ingen billig historia då 5 kg kostade 700:-. Vill någon köpa lite så går det bra ;-))

Amor vincit omnia Kyss

Kris_J
0

#16 nyfiken, vad ska hallonblade ge för önskad effekt?

Kratern
0

#16 Vad är det bra för/mot?

#17 satte in samtidigt

Kris_J
0

jecki
0

Handlarna mfl tjänar gärna pengar på oss hästägare. De hittar gärna på nya sätt/produkter att propsa på oss i tron om att det är nåt våra hästar/djur behöver eller är bra.

Kratern
0

#20 Ja, det är alldeles sant.

Samtidigt så lär vi oss hela tiden nya rön. Och ibland kan faktiskt det nya vara bra. Se bara hur mycket vi har ändrat oss/lärt oss angående fång (varför osv)