Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 551 ggr
Ellinor Johansson
0

Oärlig varudeklaration

Var inne på en försäljningssajt för någon månad sedan. Där bjöds det ut shetlandsponnyer med silverfärg eller silveranlag (gråa hör i taglet.)

Det känns bedrägligt eftersom man inte hittat någon silvergen på shettisarna ännu. Fux han ju som bekant var massor av nyanser.

Lauth
0

Ja absolut. Det är tyvärr många ponnyer som säljs med ibland suspekta löften:

* Superstam, pappan hade ett RS-nummer
* Otroligt barnvänlig, har inte bitit något barn sedan sist..
* Trevlig körponny, styr hem till stallet varje gång

PP
0

#1 Skrattande

VeronicaP
0

Ja men tyvärr så är det någon stackare som går på detta och tror att de har köpt en ovanligt bra shetland eller en med ovanlig färg , ..

Ellinor Johansson
0

#3 Det har ringt några sto ägare och frågat om våra hingstar har silveranlag. Flera stoägare har berättat att deras sto har kostat mycket pengar för att stoet har eller har gener för silver, och att de vill få föl med "silverfärg"

Ahnna
0

Men vad trött jag blir… Jag får spader av såna grova felaktigheter i annonser! Det tråkiga är väl att oftast är ju annonsören okunnig och vet inte hur fel det är att skriva så, och så säljs hästen till någon annan okunnig och så är cirkeln sluten…

Jag startade en tråd om just felaktiga annonser på en annan hästsajt för nåt år sen, där kom exempel på allt från "bruna" hästar med fuxpäls och ljus man och svans, till "silverbrunskäckar" som utan tvekan var "vanliga" brunskäckar och så vidare. För att inte tala om alla andra saker folk skriver, om stam, meriter, anlag m.m.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

veronicarickfelt
0

jo inte nog me fel i annonser som man ser överallt… vad är d för folk som ringer då??

Hade en annons ute på minihingst förut…

"-Hej, ringer på din minihingst, finns han kvar?
- eh jo d gör han. vad har du för intresse?
- jo jag har ett halvblodsto. tror du att han kan vara sällskap till henne?
- Men hallå, vet du att du har ringt på en hingst????
- Ja men vaddå, han inser väl sin begränsning… "

Då la ja på luren iaf…!

Läskigt me okunniga människor, vare sig d e bakom annonsen eller inte…!

Pheobe
0

men det finns ju en del ganska stora stuterier som har sålt så kallade silverfärgade shetland. Är det ren okunnighet då?

Det värta jag var med om var när någon ringde på mitt arabsto jag hade till salu och frågade om hon var stor baktill för hingsten hade en ordentlig….. var en gubbe som ringde och han var riktigt äcklig.

RebeckaKihlberg
0

#7 En liknande sak hände mig när jag var typ 13år, hade annons ute att jag ville bli medryttare. Då ringde en gunne som till en början lät sund, han hade en ponny hingst som skulle visas för att ev. godkännas som han behövde ha hjälp med och så berättade han lite om hästen osv, jag anade att något var konstigt när gubben sa att han hade hästarna på en gård i närheten som jag visste var övergiven… sen spårade det ur när han gick in på delajer kring att tappa hingsten på sperma osv. Lyckligvis så hade vi nummerpresentatör så vi kunde spära samtalet, gjorde polisanmälan m.m. och det visade sig sen att gubben nydligen kommit ut ur fälngelset och att han var psyksjuk.

Lalla
0

Hur ska folk veta att det inte finns silverfärger på
shetlandsponnyn, när det går att läsa i "Hästens färger" av Bo Furugren.

Silverfärgerna
Anlaget är relativt vanligt hos islandshästen och finns också hos shetlandsponnyn, den norska nordlandshästen och svenska ardennerhästen.

Några rader ner på sidan 75

Att silveranlaget finns hos islandshäst, nordlandshäst och shetlandsponny är inte så märkligt, eftersom det vid tiden för Islands kolonisation fanns förbindelser mellan Norge, Storbritannien och Island.