Försäkring
Jag undrar vad en bra försäkring kostar för en minishettis/"vanlig" shettis. På ett ungefär.
Jag är sugen på att skaffa en eller två små varelser. Men tänkte kolla lite här först om alla kostnader.
Finns det andra kostnader man ska tänka på när det gäller häst/ponny?
Nu har jag en hund, men vet inte om det är riktigt samma sak? ^^
Jag har sveland på James, betalar strax över tusenlappen om året på den.
Annars får man räkna med en massa saker som, stallplats, foder, strö veterinär, hovslagare, utrustning.
Stallplats är ju olika vad man söker och var man söker. Hovslagare kostar väl mellan 400-1000 kr var gång, det beror ju på om de behöver skor eller inte.
Vaccination ska de ha en gång om året, kostar väl mellan 600-1000 kronor per gång.
Foder ingår i min stallhyra så jag har lite dålig koll på vad det går på. Men man kan ju säga som så att ett bra grovfoder räcker om du bara ska "hobby"träna pållarna.
Det Finns en massa trådar om du söker :)
lurvponnyn.vimeddjur.se

Beror ju helt på hur du försäkrar hästen.
Jag har avelsförsäkring med ett ganska högt livvärde på mina ston med 100000 i vetvård med fast självrisk. och betalar ca 2000 per häst och år.
Är olyckan där är det värt varenda krona. Jag vill aldrig hamna i den sitsen att jag som alternativ till vård måste välja avlivning pga ekonomin.
Unghästarna är försäkrade till ett lägre värde men har samma vetvård. Fölen juniorförsäkras med fast självrisk i vet vården och den kostar ca 800:- tror livvärdet är 5000 på dom (det är om jag minns rätt det lägsta livvärde man kan välja)
Detta i Sveland
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Mellan 350-1500 tycker jag de flesta ligger på beroende på vad man väljer. Min högsta betalar jag ca 1300 på och då är hon livvärdesförsäkrad i 15000 och 100.000 veterinärvård. Avelsförsäkrning. Detta hos IF
Min sämst försäkrade kostar 350kr och har ingen livförsäkring och begränsad veterinärvård hos Agria
Har använt de flesta bolag. Tycker att IF har bäst villkor.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Tack för svaren :)
Jag órkar inte sitta och titta runt på alla trådar, utan tänkte att det va lättare att skriva och fråga det man vill veta :)
Försäkring va ju inte dyrt alls. Det va ju bra :) Vet att det finns massa olika beroende på vad man ska göra med pållen. Precis som med hundar nästan ^^
Någon som har tips om bra uppfödare?

#2 Svelands lägsta försäkring är ju nu 8000 i juniorförsäkringen ;)
#4 Beror ju helt och hållet på vad du är ute efter att köpa mm men vi har ju tex några till salu allt från årsföl till äldre mm du kan titta på våran hemsida www.slattens.se har någon mer till salu än som står på hemsidan
Jag har inte riktigt bestämt mej ännu om det ska bli en liten travare, eller nåt annat skoj :)
Ska inte skaffa nån just nu, men tänkte börja spåna på olika uppfödare så jag vet vad jag får :)
#5 ska kolla på er sida :)
#6 http://www.shetlandsponny.com/links/index.asp där finns många uppfödare samlade! Lycka till i letandet!
Delad glädje är dubbel glädje :)

Shetland hör till de billigaste raserna att försäkra då det oftast är sunda hästar som inte behöver utnyttja sina försäkringar. Eller som inte används så mycket att risken för förslitningsskador och annat inte är lika stor som hos andra raser. Hur man nu vill se på saken.
Tack för tipsen :)
#7 vilken bra sida!! :)