Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett24-köpes
Läst 5878 ggr
mizabella
0

Rockard!

Söker rockard, helst svart.

Ska vara i nytt eller fint skick.

Ska vara tävlingsgodkänd för till exempel rks tävlingar (behöver inte va tävlingsgodkänd för hög nivå)

Har du någon eller vet vart det finns?

(eller har/vet en bra rockard själv du kan tipsa om?)

Hör av dig!

(måste sälja min nuvarande rockard innan köp)

SofieN
0

Jag vill slå ett slag för roslagsrockarden! Sen verkar många tycka väldigt gott om NHS-rockarden också.

Har en roslagsrocard comfort och är mycket nöjd!

mizabella
0

Har du någon bild när du kör med den? :)

AnTeX
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har med en äldre variant

bilden jag fick tag på nu är lite beskuren men Hästen (Furunäs Monsun) är 100 cm i manken och ganska kraftig

mizabella
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tror ni om denna rockard?

(inte min bild)

Minsanne
0

Den är inte hållbar och inte bred nog heller.

Vi säljer en liknande fast betydligt starkare och bättre utformad. Cavaletti eller Oxer heter den. Men ingen av dom håller tävlingsmått

mizabella
0

#5. För RKS tävlingar behöver inte spårvidden vara något speciellt mått har jag hört. Bara det finns svängel.

På vilket sätt är den inte hållbar?

Har du bilder på dina? vilken prisklass?

mizabella
0

Har klickat mig runt på massa olika hemsidor nu och på alla sidor påpekar alla att dom här typerna av rockarder är klena .. cavaletti, globus och den jag la ut bild på . Jag tycker alla 3 är väldigt snygga och ser ut att va bra. Vad ska man köra på istället då? :/ någon som har tips? Vill inte ha något hemmabygge.

ThiffannyJ
0

#7 Jag håller med, vagnen ser väldigt smäcker ut… Jag skulle absolut passa på att leta efter en begagnad roslagsvagn, och om du har en större budget, en NHS rockard!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

mizabella
0

#8. Tycker iofs det med men så svårt att hitta bra begagnat tycker jag. Min budget till vagn är väll inte allt för stor men självklart ska det inte var någon skitvagn för det. Tanken är bara att kunna va med på en del rks tävlingar. Har en himla bra rockard nu men den har ingen svängel så tänkte sälja den osen försöka hitta något bättre begagnat eller en lite billigare ny. Tack för tipsen!

ThiffannyJ
0

#9 Jag kollade runt lite, hittade inte jag heller. Men jag hjälpte en vän att köpa en beg roslagsvagn, jag satte ut en annons och fick faktiskt en del svar Glad

Lycka till!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ahnna
0

Tänkte bara flika in att vi har diskuterat i RKS huruvida vi borde följa TR på punkten om spårvidd. Det är en säkerhetsaspekt och TR har ju satt gränsen på 110 cm för lätt klass av en anledning. Frågan kommer att diskuteras vidare, troligen närmast på årsmötet. Kom gärna dit och säg vad ni tycker! Glad

Jag hade en vagn som var 108 cm bred förut och den ställde sig ofta på ena hjulet i snäva kurvor, alltså klar risk för omkullvältning. Vagnen jag har nu (Ponnyrockard 016L från Drive Out) är 126 cm bred och har en mycket stabilare konstruktion och har aldrig visat tendens till att välta. Så nästa gång jag letar vagn så blir det absolut en i samma bredd, jag vill aldrig ha en smal vagn igen.

NHS-rockarden ligger i ungefär samma prisklass som min vagn, alltså runt 13.000-16.000 kronor beroende på tillbehör och utförande. En ny Roslagsvagn kostar ungefär så mycket också, beroende på modell, men det finns begagnade som kostar betydligt mindre, runt 5000-10.000 kronor. Kan låta dyrt i jämförelse med skraltigare vagnar som kostar 2500-4000 kronor, men när det gäller vagnar så får man verkligen vad man betalar för. Något att ha i åtanke när man drar fram plånboken.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mini-Angel
0

#11 Tycker det är synd om det skulle bli så då jag tycker att RKS har haft sånna regler att även "fattiga" kan vara med o tävla. Har ingen möjlighet att köpa ny vagn bara för att få "skoj" tävla i RKS,isåfall är det sluttävlat för mig helt krasstRynkar på näsan

Visst hade jag en större plånbok o inga andra intressen i mitt liv så är inte 5000-10 000 mkt men det finns inte i min verklighet att ens tänka tanken att köpa en vagn för dom pengarna. Då ser jag hellre till att alla mina hästar har förstklassig mat,sina hovar fixade av proffs o är fullt vaccinerade o försäkrade Tungan ute

mizabella
0

#11. "allt deltagande sker på egen risk" brukar det stå i propparna, tycker det är rätt bra. Då väljer man själv hur man vill ha det. Självklart är det bra att ni tänker på säkerheten men håller med #12. Man får det man betalar för, så är det med det mesta. Men även billigare saker KAN vara bra. Jag tycker man ska ha det som känns bäst för en själv. Jag har haft en rockard i 8år med rätt klena däck, kört i ridhus och skogsvägar och i snäva kurvor - aldrig haft problem eller bytt däck :)

Ponnyrockarden 016L från Drive Out har jag spanat in, den såg riktigt bra ut! men den får bli om man kommer upp på högre nivå :)

Jess
0

#9 Om du är nöjd med din vagn så finns det lösa svänglar att köpa för under 400:- , kanske ett alternativ för dig?

Charlotte-J
0

Vi säljer Globus Rockarden och jag kan tala om att dom har tagit till sig kritiken dom fått angående hjulen så dom är mycket kraftigare nu. Har själv Globus rockarden och har använt den över stock och sten och den funkar toppen. En bra vagn till ett rimligt pris.

Amor vincit omnia Kyss

mizabella
0

#14. Tyvärr inte då jag inte är så händig! + att det är lite små saker som gör att jag vill byta, utseende osv. Men i övrigt är den bra, fast ingen jag vill tävla med :)

PP
0

Jag håller med #12.

Säkerheten är jätteviktig, men jag tycker att RKS bör fortsätta vara en klubb där man kan prova på och "mjukstarta" sin tävlingskarriär. Att helt likrikta reglerna för klubbtävling med TR tror jag kan avskräcka många från att "komma till skott". Hur många springer och köper en rockard för mer än 10 000 kr innan man vet att körning är något man vill satsa på?

Jag har både en Roslagsrockard (äldre modell) och en NHS-sulky. Roslagsrockarden använder jag till min lilla ponny (90 cm i mkh). Jag tycker det blir fel körställning med de större ponnyerna eftersom skaklarna är raka och gör att sitsen blir bakåtlutad när vagnen fästs i ett högre läge. Jag vill hellre "halvstå" än sitta bakåtlutad när jag kör…

mizabella
0

#15. Kul att höra! Man ska nog mest lyssna på sig själv om vad som är bäst :) har du någon bild när du kör med den?

Mini-Angel
0

# 17 Det är det jag alltid tyckt om med RKS att alla kan vara med o tävla o träna. Annars finns det ingenting för oss "vanliga"

Vill man däremot tävla på "riktig" nivå så finns det alternativ,då kanske man är "för duktig" för RKS helt enkelt.

Ahnna
0

#12 & 13

Det är som sagt bara diskussioner än så länge och det handlar enbart om säkerheten. Tyvärr förekommer det att en del ekipage kommer på RKS tävlingar med undermålig utrustning och vagnar som inte är tillförlitliga och det medför naturligtvis en enorm säkerhetsrisk, inte bara för just det ekipaget utan även för övriga deltagare. (Lös häst med vagn är ingen hit på en tävlingsplats.) Det är beklagligt om vissa ekipage inte kan delta om reglerna ändras, men det vi har diskuterat är huruvida vi ska tillåta utrustning som SvRF säger blankt nej till…? Av säkerhetsskäl. Som sagt, kom på årsmötet och ge diskussionen nytt liv! Glad Det handlar inte bara om språvidden, utan om vagnarnas konstruktion överhuvudtaget.

Sorry för utspårningen av tråden, jag ville bara säga att RKS regler kan komma att ändras så att ni vet om det.

Tyvärr är körsporten lite av en snobbindustri och det har gått inflation i vagnstillverkningen de senaste åren. Personligen är jag glad över att vagnstillverkarna har uppmärksammat att även A-ponnyerna behöver stabila vagnar som verkligen håller för både terräng och dressyrbana och som har inställbar balans m.m. för hästens komfort. Men visst innebär det en helt annan plånbok om man vill fortsätta vara med och leka… Lyckligtvis behöver man inte köpa dyra vagnar mer än en gång, eftersom de är byggda för att hålla.

Det som kanske skulle behövas är ett mellanting mellan de billigaste vagnarna som man inte kan räkna med håller särskilt länge och de allra dyraste. En enkel, odekorerad vagn utan krusiduller eller extratillbehör, men med inställbart säte, svängel och fästen för bakselen i prisklassen mellan 7000 och 10 000 kronor. Kunde jag svetsa så skulle jag gladeligen tillverka en prototyp själv för att se hur väl den säljer!

www.stuteriprecious.se

Charlotte-J
0

#18 Bor du inte i Östergötland? Kom gärna till vår butik så kan du titta på den. Ska kolla om jag har någon bild när jag kör.

Amor vincit omnia Kyss

Mini-Angel
0

#20 Just det jag älskat med RKS att det INTE är snobbigt. Och så undermålig utrustning har inte jag sett på någon tävling iaf

Ahnna
0

#22 Jag lägger ingen vikt varken i ja- eller nejsidan än så länge i den här frågan. I styrelsen finns representanter för både och, därav att diskussionen har börjat. Jag har sett flera exempel som är "mindre lämpliga" och som inte skulle ha godkänts på en lokal tävling.

Jag gillar också att RKS alltid har tillåtit "alla" att vara med, men det var mycket enklare förr - då var de billigaste vagnarna fortfarande stadiga och bra och min första vagn som kostade drygt 3000 kr godkändes till och med på lokal tävling i maraton. Idag ser det inte likadant ut, vagnstillverkarna har börjat fuska med grovleken på materialet och spårvidden för att få ner produktionskostnaderna och maximera sin vinst, vilket gör att det billigaste skiktet av rockards inte är godkända enligt TR. Och de tillverkare som gör bra vagnar har trissat upp priserna, vilket gör att körsporten om möjligt har blivit ännu snobbigare på A-ponnysidan. Nu måste man vara lite smårik för att kunna tävla lokalt och högre, så var det inte för 10 år sen när RKS bildades.

Frågan är; ska klubben anpassa sig efter hur utvecklingen av vagnar fortlöper eller ska vi ta att de billiga vagnarna innebär en större säkerhetsrisk nuförtiden och behålla reglerna som de är? Självklart vill vi ju att så många som möjligt ska fortsätta ha möjlighet att tävla i klubben, men till vilket pris? Är det värt risken att det händer ordentliga olyckor på grund av att vi inte har något krav på spårvidd eller konstruktion? Den minsta vagnen jag har sett hittills är strax under 90 cm bred, men med de gällande reglerna så finns det inget som hindrar ekipage från att komma med ännu smalare vagnar. Om det kommer en ny modell av vagn som är ännu smalare, som blir poppis bland A-ponnyägare, ska vi verkligen tillåta den då? Var ska vi dra gränsen, när blir det för farligt? SvRF har dragit gränsen vid 110 cm, vilket jag tycker säger en del.

Det här är ingen lätt fråga att svara på! Flört Mer diskussioner behövs, men kanske inte i just den här tråden.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#19 RKS är ju de facto inte längre en klubb enbart för orutinerade ekipage, och har inte heller varit det på många herrans år. Istället är det en klubb som samlar shetlandsponnyekipage från hela landet som vill tävla mot andra shetlandsponnyekipage, oavsett nivå. Vårt KM och våra tävlingar tillsammans med Shetlandssällskapets RIKS-utställning kan liknas vid ett individuellt SM för shetlandsponnyer, eftersom det inte finns några större tävlingar än så för enbart shettisar. Istället försöker vi ju att ha varierad svårighetsgrad för att både nybörjare och mer rutinerade ekipage ska ha ett utbyte av klubben.

Men "för bra" för RKS tycker jag inte att man kan bli så som klubben ser ut nu, så länge som man inte själv anser att konkurrensen i RKS är för lätt att slå. Då kan man gå vidare till lokal lätt nivå och däröver för att få en större utmaning. Jag har tävlat körning i snart 15 år med olika hästar och ponnyer och RKS ger mig fortfarande ett utbyte. Inte ska jag väl, och flera med mig, tvingas lämna klubben bara för att jag har tävlat länge och har råd med en dyr vagn? Jag anser mig ju vara precis lika "vanlig" som du. Glad

Faktum är att steget till lokal lätt nivå är ganska stort om man bara har tävlat i RKS. Vi har ju fortfarande anpassade banstorlekar, färre portar i precisionen, ingen spannkontroll, ingen veterinärbesiktning och så vidare. Att tävla lokalt är en helt annan utmaning och inget som passar alla. Så jag är helt för att klubben ska fortsätta att välkomna alla som vill vara med, men utrustningsfrågan måste ju gås igenom så att våra regler ligger "i tiden".

www.stuteriprecious.se

PP
0

Då kanske man ska rätta sej helt efter TR och köra precision på idealtid så folk inte kör över sin förmåga..? Oskyldig

Bredden på vagnen diskuteras ju gärna (och den har väl både höjts och sänkts för lätt klass de senaste åren om jag inte är helt fel ute), men det viktigaste är ju ändå vad som sitter i och håller tömmen…

När du skriver krav på vagnens konstruktion, vad menar du då? Vilka krav ska ställas och vem ska ansvara för att de efterlevs? Säkerhetskontroll av alla ekipage skulle ju vara fantastiskt bra, framförallt på nybörjarnivå, men hur realistiskt är det? Jag tror få i föreningen känner att de har kunskapen och integriteten att hålla i det och då är nog risken istället att ingen vill anordna körklasser.

Jag är inte emot högre säkerhetstänkande - tvärtom. Och jag kommer följa RKS val av inriktning med största intresse.

mizabella
0

#21. Vart i östergötland finns ni? Det gör jag gärna.

Charlotte-J
0

#21 Vi finns 5 km från Fornåsa mot Skänninge.

Amor vincit omnia Kyss

mizabella
0

#27. okej då är det en bit men kan absolut komma och kolla! är det några speciella dagar/tider ni har öppet?

Silenos
0

När vi började i RKS pratades det mycket om utrustning/säkerhet. Dels fanns det körträningar där det visades tex selar, och man fick chans att prova. Jag tävlade aldrig körning då, vet inte om det var spannkontroll, men det diskuterades i alla fall.Vet att domaren/arrangören gärna tittade på  ekipagen och kom med råd och tips.

Även i de ridna klasserna var det mycket säkerhetsprat.

Det är roligt att kunna tävla på enkel nivå, men det ena behöver inte utesluta det andra . Säkerhet/utbildning behöver inte automatiskt betyda snobberi.

Charlotte-J
0

#28 vi har öppet jämt och ständigt enligt överenskommelse. Jag PM:ar dig.

Amor vincit omnia Kyss

Silenos
0

Jag har en Globusvagn som jag köpte 2004. Har kört med den på grpoiga vägar mm, jag är jättenöjd med den.

SofieN
0

Jag vann en Globusvagn 2004 tror jag det var, hjulen på den är totalt värdelös och vagnen är väldigt klen. Passar inte speciellt bra för vuxna att sitta i.

Däremot har jag köpt medar till den och använder den ett par gånger vintertid som släde, det funkar finfint! :)

Silenos
0

När jag köpte vagnen ( från Bidermans )  hade jag problem med att ena hjulet skevade. Jag fick då lämna in hjulen på cykelverkstad som stramade ekrarna, och har sedan dess kört över stock o sten . Detta räknades som garanti så jag behövde inte bekosta detta själv. Vet att på senare tid har Globus bytt till grövre hjul.

Ahnna
0

Precis som #29 skriver så måste det inte vara antingen eller. Jag bestämmer ingenting och lägger ingen vikt i någon åsikt just här, utan hänvisar fortfarande till årsmötet där jag hoppas att frågan blir ordentligt genomdiskutetrad så att beslut kan tas. Jag vill också att klubben ska fortsätta vara für alle, men på någon nivå så måste säkerheten diskuteras. Ingen skulle ju komma med halvtrasiga stigläder i hoppningen eller dressyren, så varför är det okej att komma med halvtrasig sele i körningen? Bara för att det är RKS och ingen "riktig" tävling? Körning ÄR en dyr sport, oavsett om det är på klubbnivå eller högre.

Vi är lite bortskämda med sadlar under tusenlappen och träns för 150:-, vilket är det enda man behöver för att rida. Men körningen kräver en lite större plånbok och har alltid gjort det. Idag krävs det tyvärr en väldigt stor plånbok jämfört med för 10 år sen. Obestämd Men ändå är det enklare nu i och med att t.ex. kravet på svängel har tagits bort. Och spårvidden (enligt TR) är sänkt till 110 cm från 125 cm som var den tidigare regeln. Det öppnar upp för många fler ekipage än tidigare.

Nej, vi har inte möjlighet att ha spannkontroll. Men det innebär att kuskarna själva måste kolla sin utrustning och följa TR på alla punkter som inte finns omarbetade i RKS regelverk. Men det görs inte alltid. Det är inte många som kommer med undermålig utrustning, nej, men det förekommer och därför har diskussionen fötts inom styrelsen.

Ja, kanske bör vi ha idealtid. Min personliga åsikt är att det är otroligt tråkigt, men återigen så är det inte mitt beslut. Flört

www.stuteriprecious.se

PP
0

Jag tror inte heller att man måste välja mellan undermålig utrustning och snobbsport. Men jag tror mer på information och utbildning än regeländringar som försvårar för de som vill prova på att använda sin shetland.

Får man exempelvis bara klart för sej hur mycket draglinor och baksele underlättar för ponnyn är det nog få som väljer att köra utan.

Vad det gäller krav på utrustningens kondition och funktionsduglighet har jag absolut inget att invända. Det jag reagerar på är om funktionsdugliga vagnar ska "bannlysas" för att de är någon dm för smala. De RKS-tävlingar jag hittills varit på har varit utmärkta tillfällen att prova på och påbörja sin tävlingskarriär på en lagom nivå. Min erfarenhet är att de som sedan vill ta sin tävlingskarriär vidare går över till att starta lokalt eller regionalt på "riktiga" tävlingar där alla moment ingår och konkurrensen många gånger blir en annan än på klubbnivå.

mizabella
0

#34. Då är alltså vagnen i inlägg #4 godkänd för tävling? den har enligt säljaren en spårvidd på 120cm. Dock inte sett den i verkligheten själv.

mizabella
0

112* cm skulle det stå :)

powderpuff
0

Tidaholmsrockarden finns ju också. Dyr historia men den ska vara riktigt bra och tävlingsgodkänd om jag förstått de rätt.

Tidaholmsrockard

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Silenos
0

Här är en rockard med svängel och fjädring till bra pris. http://www.jensa.nu/default.cfm?page=Vagnar