Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 1001 ggr
stallostby
0

Varför premiera sto?

Jag tänkte visa ena stoet på premiering för att hon ska få ett RS-nr om jag fattat rätt men jag förstår inte varför egentligen? Är det viktigt eller av särskild betydelse?

cinna
0

Får du någon gång en hingstunge som är tillräckligt bra för att bli riksstambokförd så kan han inte bli det om inte mamman är riksstambokförd, har ett RSnummer, om jag fattat det rätt…

stallostby
0

aha..det visste jag inte

Kratern
0

#1 Är det regler som kommer att gälla fortsättningsvis?

paparatzi
0

#3 Nej! dessa regler kommer ej att gälla shetland.

cinna
0

#4 Var står det att det inte kommer att gälla?

Kan ju vara kul att få en avelsbedömning av sitt sto till skillnad från än utställningsbedömning om inte annat…

ThiffannyJ
0

Även om det inte blir så att man måste premiera sitt sto, så kommer i alla fall inte jag sluta göra det! Precis som med hingstpremieringen så är det ett "kvitto" och en riktlinje i min avel. Och så är det ju alltid kul att veta avelsvärdet av sitt avelsmatrial.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Asagard
0

Jag tror jag ger upp detta med shettisavel för ett tag… Fundersam

Charlotte-Aveback
0

#6: Jag tror att vi är många uppfödare som tänker just som du:

Genom att fortsätta premiera/avelsvärdera våra hingstar och ston, och göra ett urval så att vi enbart använder godkända individer när vi avlar så kan vi fortsätta hålla kvalitén hög på shetlandsaveln i Sverige.

För en uppfödare är detta också en bra hjälp i sitt urval av det egna avelsmaterialet. Framgångsrik avel bygger på ett kritiskt granskande av sina egna ponnyer och uppfödningar.

Kratern
0

#8 Håller med dig där, men det känns som vi kommer att få kämpa ännu mer nu för rasens "värde".

Jag tycker inte om det som sker, samtidigt som jag inte heller förstår varför vi inte följt reglerna förut. Eftersom de funnits länge. Hade vi gjort det så hade vi tjänat många år på att "göra allt bättre igen".

Självklart kommer jag också att fortsätta stamboksföra mina ston. Varför inte?

Charlotte-Aveback
0

#9: Jag är rädd för att du har rätt vad gäller värdet … Men här kommer nog mycket ansvar att ligga på oss själva att fortsätta sträva efter hög kvalitet oavsett vad "reglerna" säger.

Vad gäller att följa moderlandets regler, och utan att vara insatt i tidigare diskussioner i detalj, så tror jag att vi helt enkelt har haft en högre ambition här i Sverige vad gäller just avelsvärderingar och en striktare syn på vilka individer som bör användas i avel än vad moderlandet har. Ingen har nog egentligen sett detta som något negativt utan snarare tvärtom … Tanken har alltså varit god.

Vi har ju heller inte varit ensamma med att tänka så här under åren, det har ju bl.a. Danmark, Norge, Finland och Holland också gjort.

Jättebra att du tänker fortsätta stambokföra dina ston!

Cattis
0

Om nu SSS förslag skulle gå igenom så krävs väl fortfarande att modern är Riksstambokförd för att en hingst skall kunna bli just RS hingst. Även om inte hingstarna MÅSTE vara RS hingstar. Men om man vill det, så krävs riksstambokföring.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Sasser
0

#6 & #8. Jag håller helt med.

RebeckaKihlberg
0

Jag håller med de många av er skrivit.

Nu när det ändå diskutera premiering av ston så har jag en liten fråga. Om jag köper ett äldre sto, säg 10+år som inte är premierat , kan jag då visa henne oavsett hennes ålder eller finns det någon övre åldersgräns?

Cattis
0

#13 Du kan visa henne, det finns ingen övre gräns.

/Cattis

Malin_O
0

Däremot så poängbedöms de inte över en viss ålder. Har för mig att det var 10 år…kan vara 12. Utan blir enbart stamboksförda.

/Malin

Ellinor Johansson
0

# 15 Jag tror att jag vid något tillfälle hört ägaren fått poäng på ett äldre sto. Har för mig att hon bad om det innan bedömmningen

Ellinor Johansson
0

Ett RS nummer på ett föräldradjur är en kvalitetsstämpel.

Malin_O
0

Jo det stämmer att är det en stambokföring av äldre häst så får man själv begära om man vill ha poängen…men bara upp till en viss ålder ändå tror jag.

Stamboksförde själv ett äldre halvblod för något år sedan och Morgan sade att de inte ger dem en poängbedömning då, för det skulle inte vara rättvist. Har för mig att hon var 15 då…

Men jag kan ha uppfattat det hela fel. Eller så var hästen så "risig" så det var det han syftade på Flört

/Malin

Ellinor Johansson
0

# 18 Det är säkert så.

Daladis
0

Hur går en premiering till?
Jag är ju nybliven ägare till ett ministo och jag så någonstans att det skulle vara premiering i Bollnäs i september.
Hur anmäler jag?
Hur går själva bedömningen till???
Jag är helt ny på detta, men vill gärna visa henne utifall jag vill ta föl på henne senare.
Skulle vara jättetacksam för tips!

Cattis
0

Jag elitpremierade ett sto nyligen o bad om poäng på henne. Hon var då 20 år gammal. Hon stambokfördes som 15 åring, också då med poäng. Så det är helt och hållet upp till ägaren om denna vill ha poäng på sitt sto. Men innan de är 10 stämmer det att de får poäng, vare sig man vill eller ej. :-)

/Cattis

Malin_O
0

OK! Bra att veta. Tråkigt om man räknar med att få poäng och det inte blir så. Men om ditt sto fick poäng Cattis så får vi nog anta att Morgan inte villa döma mitt sto för att skona mig Skrattande

/Malin

Cattis
0

#22 Är det kanske annorlunda med halvblod då?

/Cattis

RebeckaKihlberg
0

Jag satt och läste lite i Sto-reglementet och där står något om att ston över 10 inte får muntlig kritik om man som ägare inte ber om att få det.

RebeckaSvensson
0

#23 Fungerade på samma sätt på havlblod -05 iaf. Då visade jag mitt 15-åriga hbl för att få henne stambokförd och hon fick poäng eftersom jag ville det. Tyckte hon var så jättefin då, och det gjorde domarna också :-)

Daladis
0

Ingen som har svar på mina frågor???? Vad synd!

Annette
0

#26. På premiering visar du hästen vid hand, likadant som på utställning. Jag vet inte vem som arrangerar i Bollnäs, kolla med Hushållningssällskapet eller SH. Anmälningstiden brukar utgå ganska tidigt, kanske redan i maj.

Hur gammalt är ditt sto?

Daladis
0

#27-Tack för svar! Hon är född -01, hon är utställd som 3-åring, men det är av uppfödaren. Jag tänkte ställa ut henne minst en gång i sommar och ev. premiera henne till hösten. Men det är lite "pirrigt" när man inte vet hur det går till. Ska kolla med hushållnigssällskapet. Det var tidigt anm. skulle vara inne, så jag ska kolla upp det. Tack igen. //Erica

Annette
0

#28. Här har vi några artiklar du kan läsa.

Avelsvärdering av Shetlandsp

Riksstambokföring av Shetlan

[Anna-N]
0

#27. Hushållningssällskapet i Värmland arrangerar premieringarna i Bollnäs. Anmälan utgår 4 juli.

Kratern
0

#24 Vad konstigt. När jag visade mitt sto (14 år) bad jag inte om vare sig det ena eller det andra, men fick både poäng och muntlig kritik.

Ahnna
0

Är det någon som vet när premieringen i Uppsala blir i år? Var inne på SH's hemsida men hittade ingenting om det, den sidan är så rörig… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[LinneaDahlberg]
0

#32 Jag letar också för fullt! Har kollat SPAF och SH och alla kalendrar jag kommer åt…. man vill ju kunna planera eftersom jag måste ta ledigt från jobbet…

Cattis
0

Uppsalal brukar ju ha sista veckan i augusti. Så då är det kanske inte klart ännu.

/Cattis

Pheobe
0

#28 varför tänkte du premiera henne nu? har hon gjort något så du kan få henne höjd? Går bra att bata visa på utställning om hon ändå inte går att höja

Cattis
0

#35 Är hon stambokförd då? Annars måste hon ju till premiering för att fixa det.

/Cattis

Pheobe
0

#36 har den fått okej poäng hoppas man ju på det… görs ju rätt ofta på treåriga ston idag. Går även att vänta stamboksföra idag om man vill men det är väl klart man ska fixa det.

Tänk på att det går att stamboksföra våra ston på fölvisningarna. Då slipper man åka ut flera gånger med hästarna. Här kan man det och jag tror det ska gå på de flesta fölchampionaten

Cattis
0

#37 Fast det stod ju att hon var visad på utställning som treåring? Då kan hon ju inte vara stambokförd på de meriterna?

/Cattis

Pheobe
0

#38 jag uppfattar utställd både som premierad eller utställd på utställning. Kan vara vilket som. Vänta på svar från ägaren…

man kan ju säga utställd på premiering…. framgick inte i inlägget iaf.. däremot såg jag nu att i första inlägget saknade stoet RS nummer…. snabbt läst     Räcka ut tungan

Cattis
0

#39 Ok, tolkningsfråga. Själv säger jag premierad eller utställd :-)

/Cattis

Daladis
0

Eh, Cattis och Phoebe om det är min häst ni funderar över så är hon utställd som 3-åring. Men vad jag har fattat så ska man helst ha RS nummer på dom om man ska avla??? Eller är jag ute och cyklar? Jag är ju helt ny på detta och vill göra det "rätt" om jag ev. ska betäcka henne. För jag vill troligen betäcka henne nästa år. Jag åker hellre och premierar henne utan föl…. tycker det skulle vara krångligt att åka med bebben. Hon heter Titiyo, rödskimmel f-01, så ni får gärna kolla i webstamboken,.Det kanske räcker med det hon har för att avla på henne?? Men jag vill gärna prova åka på utställning, tycker att det skulle vara kul.

Annette
0

#41. Om hon inte är riksstamboksförd, har RS-nummer alltså, tycker jag du gör rätt i att visa henne på premiering i år för att göra det.

Cattis
0

#41 Det var din häst jag funderade över, alldeles riktigt. Och jag tolkade det alltså korrekt att hon bara var utställd som treåring… Då tycker jag absolut att du skall visa henne på premiering för att riksstambokföra henne (o få RS nummer).

/Cattis

Daladis
0

#42,43- Tack, då är jag inne på "rätt" linje då hoppas jag. Sen får vi ju se vad domaren tycker också Glad, så det inte bara jag som tycker att hon är världens finasteKyss. //Erica

RebeckaSvensson
0

Går det verkligen att stambokföra ett sto som är äldre än tre år om hon inte har föl vid sidan, eler haft föl? För ngt år sedan skulle de iaf ha haft ett föl om man inte gjorde det när de var treåringar.

Pheobe
0

#45 man behöver inte ha föl vid sidan. Nej

#41 ditt sto är visad även som ettåring. 3 gånger som treåring. Fin stam hon har! Gillar den… Du kan premiera den och få RS nummer när som helst

Madelene_Udd
0

# 44 Jag tycker att det är väldigt roligt att du vill visa ditt sto på en premiering. Många glömmer bort att utställning och premiering inte är likvärdigt. Utställning är en skönhetstävling och en premiering är en bedömning av hästens utseeende och avelsvärde, antingen framtida på en yngre häst eller bevisat avelsvärde genom höjningar till A och ELIT.

PÅ en utställning är det vackraste hästen för dagen som vinner, på en premiering skall domaren se igenom yttre omständigheter som ex att hästen är lite tjock, lite tunn eller att den inte ha fällt vinterpäls osv.

Om du frågar domaren så kan du också få tips på hingstar i närheten som kan passa ditt sto, vilket kan var värdefullt när man är nybörjare.

Lycka till!

Häls Madde