"normal" vikt på minishettis ?
Vad ska en minishettis ligga runt för vikt när dom inte är allt för feta ? Mätte min lilla på alla håll och kanter och enligt den uträkningen jag fick så väger han 117 kg
Tycker det låter mycket på en mini som är 81 cm hög. Nu stod ju det även i besiktningen att han var fet och måste ner i vikt vilket vi håller på med. Men svårt att veta hur mycket han ska ner utan att ha en någorlunda riktlinje.
Så här blev måtten på honom iaf.
Rygglängd: 65 cm, Mkh: 81 cm, bog-rumpa: 100 cm & magen(sadelgjordsläget): 118 cm >___<
http://minihingstar.n.nu
Tycker det låter lite!
När min valack var sjuk i magsår för några år sedan (88 cm) så ställde de honom på en tjurvåg, och då vägde han 124 kg och var väldigt tunn.
Men jag tycker man inte ska stirra sig blind på vikten i kg. Kolla på ponnyn, kolla på hullet, kolla på pälsen är den blank och fin? Kolla i ögonen, ser ponnyn pigg och glad ut? Mår ponnyn bra?
Delad glädje är dubbel glädje :)
Okey då kanske dom väger mer än jag trodde. fast lite är det inte på honom då han har en rejäl kula, dock inga fettdepåer på hals & rumpa. Annars så är han väldigt pigg, klara vakna ögon & pälsen är väl helt ok för att vara en vinterpäls (då han är brunskimmel så får han nog inte samma glans i pälsen) Men tror han är av smäckrare modell då han har smala ben och små hovar, men vet inte säkert :p
http://minihingstar.n.nu

På DV-stationen finns hundvåg och där vägde jag för ett par år sedan vårt ena sto som är 79 cm hög, hon var helt frisk och i lagom hull, vikten var 128 kg.

Dubbelpostat…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag har en som är 76 cm över havet och milt överviktig. Hon vägdes på klinik för cirka två månader sedan och vägde 101 kilo. Så vad de "ska" väga beror nog väldigt mycket på typen. Min kan nog utan vidare bli av med åtminstone 10 kilo.
Men självklart får man räkna med att muskler väger mer än fett och min lilla loppa är bara 3 år och under inkörning, så hon är inget muskelpaket. En äldre, lite större ponny med mer muskelmassa ska naturligtvis väga mer än min tjej.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
När jag var på Strömsholm med mitt ena sto på 83 cm, så vägde hon 132 kg, och jag blev tillsagd att hon var lite för fet. Men hur mycket hon skulle behöva gå ner sades inte.
Och hon är fet, men har fått ner henne lite i alla fall.

Roade mig nu ikväll med att "väga" mina båda ungston. Använde den vedertagna viktformeln bröstomfång x bröstomfång x längd från armbåge till bärbensknöl och delade sedan denna summa med 8 900.
Resultatet blev att 2,5-åringen (82 cm hög) väger 116,8 kilo och 3,5-åringen (85 cm) väger 127,5 kilo. Enligt handen och ögat är den yngre av de båda något överviktig medan den äldre är snudd på perfekt i hullet.
Någon som mätt och sedan haft tillgång till våg? Det skulle vara kul att veta på ett ungefär hur mycket det skiljer…
Precis som redan noterats ovan, så kan vikten variera mycket från ponny till ponny beroende på hur de är byggda, om de är musklade eller inte osv…
Mitt 18 åriga dräktiga ministo på 81 cm väger 150 kilo.

# 8 jag har mätt med både viktmåttband o sedan på våg på Ridskolan Strömsholm o det skiljde oerhört lite! Blev imponerad av viktmåttbandet som jag trodde var lite "bluff"

#10 Fast funkar viktmåttband verkligen på shettisar?
Jag vet att på mitt new foreststo så visade det rätt näst intill på kilot. Men enligt viktmåttbandet (jag har ett sånt också) skulle de båda damerna i mitt inlägg ovan väga 133 respektive 155 kilo.
Var det en shetlandsponny som du först mätte och sedan vägde?

# 11 två shettisar o två halvblod var det 

#12 Milda makter
. Då skulle mitt dräktiga sto väga 195 kilo. Hon är åtta år och 88 cm hög.
Med räkneformeln som jag använde ovan hamnade hon på 167,1 kilo.

# 13 Tror alla mäter olika med viktbanden,mamma tex fick helt andra siffror på samma ponny/häst. Gäller att mäta på "rätt" plats. Så det kan nog skilja lite beroende på hur man mäter 
#1. Håller verkligen med!