Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 2987 ggr
zelina
0

Dräktig eller inte?

På vilka sätt mer än att veterinären gör ultraljud kan man konstatera att hästen är dräktig???

janehellen80
0

blodprov..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Ahnna
0

WeeFoal är ett urinprov som man gör själv hemma i stallet.

PregnaMare är ett liknande prov fast man tar en droppe blod istället.

Veterinären kan också rektalisera stoet, men min erfarenhet är att det inte är så värst tillförlitligt.

Det är bara via ultraljud som man kan vara 100% säker på dräktighet, om man ser fostret på monitorn.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Miica
0

Mina veterinärer vill inte göra ultraljud. Då mina är för små.
Och gått för långt. Jag tog blodprov och hopppas resultaten stämmer! =)

powderpuff
0

Man kan pendla också men de är inte 100%. Jag har har rätt på mina 5 ston jag pendlat tidigare.

Gör de mest för skoj skull Flört

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

AnnaLundin
0

#3 - man får hitta kvinnliga veterinärer med smala händer/armar som kan ultraljuda shettisar. Själv åker jag in till ATGkliniken i Kalmar och ULar mina, där finns såna veterinärer..

PetraJ
0

Jag tar blovprov på 120 dagar.

Miica
0

#5 de gör de inte i Tingsryd :( känns lite väl att åka till kalmar tyvärr. Bläup, men kan ULa hela dräktigheten? _Jag fick svaret att efter typ 90 dagar så kan de inte göra de ändå?

AnnaLundin
0

#7 - det är svårt att se något vettigt när de har gått längre i dräktigheten, eftersom fostret dels blir stort då och dels sjunker djupare ner.

Miica
0

#8 va nog något sånt hon sa, att de endast kunde känna när de hade gått så långt..

Kajsa-B
0

Jag skickade efter Wee Foal, ett provtagnings kit för urinprov från www.avelssto.se. Vill minnas att det kostade ca 400 kr

Sopade rent i en box och lät stoet stå där någon timme. När hon kissat så sög jag upp lite med en svamp som jag sen tog in i rumstemperatur ett tag. Det finns bra anvisningar med i kitet.

Jag tycker det är smidigt att slippa ta hem en vet. eller att man måste åka iväg någonstans och det är ju inte speciellt dyrt heller.

ThiffannyJ
0

#10 Wee Foal är det många här inne som testet inte stämmer för. Resultatet visar t ex dräktig, och så kommer det inget föl och tvärt om. Så det testet får man kanske ta med en nypa salt…

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Ahnna
0

#11 Jaså? För mig har det funkat.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#11 - det kan ju hända att stoet kastar fostret, eller möjligen nyss har kastat när provet tas. Det kan mycket väl vara ett positivt korrekt resultat men ändå inte komma något föl sen.
Kom ihåg att det är ganska vanligt att man inte hittar ett kastat foster - kastar hon i hagen är det ofta rävar eller liknande som är snabba dit och tar med sig fostret.

Ett negativt resultat är nog inte felaktigt dock, eftersom det då inte visar på några dräktighetshormoner alls.

ThiffannyJ
0

#11 Absolut. Men så verkar intevara fallen i den tråd som det disskuterades i.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com