Nån som kan Holländska??
Hej alla! Nu har jag skrivit till Holländarna om Sweeties avkommor…tror jag. 
Under textrutan stod det: verstuuren
Betyder det : skicka
Den satt belägen på sådan plats att jag antog det.

Ja, Sturen är skicka. Jag är Hollandska, så när du behöver mer hjälp med Hollandska ord, bara fråga.
Åh, då måste jag haka på och fråga vad dessa ord (hästfärger) betyder. Tror att vos = fux/röd?
donkervos = ?
vosbt = ?
Har spenderat hela veckan med att leta information efter holländska/danska/engelska släktingar till hästarna. Lusläst många (över 100) hemsidor på engelska/holländska/danska på jakt efter information. Har precis mailat holländarna jag med 

vosbt är väl vosbont= rödskäck?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#3 Jo, det är det jag också skulle ha gissat på, att vosbt är en förkortning på vosbont = rödskäck.
Jag har även en gissning på att donkervos = mörkfux… hmm? Någon holländsk expert närvarande? 

Tack Sammy. Jag återkommer säkert. 

Jag har lärt mig att det inte heter hollänska… för att Holland e bara staden.. men nederländerna heter landet… så språket heter nederländska… gick vi igenom på svenska lektionen här om veckorna… men nej jag kan det inte;)

Ni har helt rätt :)
Vos = fux/röd
Donkervos = mörktfux
Vosbt = rödskäckt
#6 Holland är inte staden, men en del av Nederländerna. Man har provincien som Limburg, Urtrecht, NoordHolland, Brabant, Zuidholland, Leeuwarden, Groningen, Gelderland o.m.
Man säger ofta Holland när man prater om Nederländerna och i utlandandet är det en känt namn för Nederländerna, men framtföralt folk som bor i Limburg eller Brabant giller inte när man säger den är Hollandska. :)
# 7 Tack så mycket! Då har jag lärt mig lite om Nederländerna också