Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 2238 ggr
veronica-olsson
0

Rådfråga,avel eller utställning

Jag har ett ministo som gått jättebra på utställning.

Hon borde ju nu gå i avel,men vad skall jag göra när jag inte är intresserad av avel.

Kan jag fortfarande bara ställa ut henne eller sälja henne som avelssto.

Vad skulle ni gjort?

AnnaLundin
0

Man är inte tvungen att hålla på med avel bara för att man har en fin ponny. Det är ju inte direkt så att vi har brist på shettisar, inte ens på fina sådana, i vårt land…

Om det är utställningar du är intresserad av så tycker jag att du ska fortsätta med det. Kom bara ihåg att nu när hon inte längre växer ökar risken att hon blir för fet, så kanske bör du hitta sätt att motionera henne lite mer… (kör henne, cykla med henne, longera etc…)

Kratern
0

Håller helt och hållet med #1

Behåll henne du. Till utställning eller kanske bruks.

Varför avla om man inte är intresserad…?

Ställ du ut din ponny och gör det DU tycker är roligt.

Det finns så många andra fina Shetlandsston i Sverige som de som är intresserade kan avla på istället.

Lauth
0

Njut av din fina ponny!

Säger som ovan, bara för att man har en fin ponny så är det inte ett måste att producera föl.

veronica-olsson
0

Det är just det att hon är mycket fin,det är Almnäs Top Class och hon har fått som mest 43p och R-Bis.

Men det får nog bli bara utställning för henne,jag tycker ju så mycket om henne.

Charlotte-Aveback
0

Håller med ovanstående om att du självklart skall göra det som känns rätt för dig.

Sedan kan man ju som uppfödare tycka att det är lite synd att ett sto med så starka blodslinjer och så god exteriör inte används i avel. Men det är ju en helt annan historia. Flört

veronica-olsson
0

tack för hjälpen.

Jag har haft otur innan med fölningar och tycker att det känns jobbigt,är så mycket som kan hända.

Höll på att mista ett sto för 2 år sedan vid en kastning 6 veckor innan beräknad fölning och vill inte utsätta mig för det igen.

VeronicaP
0

Inatämmer med de andra behåll du ditt sto och fortsätt med det som du tycker om med henne .

Gillar man sin ponny varför sälja den då :D

AnnaFagerell
0

Man måste ju inte avla på ett st bara för  den blivit bis och bra poäng. Sen har hon ju inte direkt någon ovanlig stam heller utan ganska vanlig stam så det finns ju andra som för denne vidare. Och vem säger att en topphäst lämnar toppföl?

Vem bestämmer vad andra ska göra… gå efter magkänslan. Sälj om det är rätt för dig. Behåll om du vill ha henne kvar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Charlotte-Aveback
0

#8: Det är väl bra att vi alla kan göra som vi vill och att det finns utrymme för olika tycke och smak. Flört

AnnaFagerell
0

#9 Tack! Likadant varje gång man yttrar sig på detta skitforum!

Annette
0

#10. Varför är du alls här om det är så dåligt och alla andra är så dumma i huvudet?

Det går ju att avregistrera sitt konto om man vill det, hur man gör känner du väl redan till, eftersom det är ditt 4:e eller 5:e användarnamn du är inne på vid det här laget.

Silenos
0

Jag hade tidigare ett shetlandssto som jag fick rådet att avla på. Jag är dock inte så intresserad av detta, utan hon hos mig fick hon vara rid/körponny. När det sedan av olika anledningar blev dags att sälja henne, blev hon såld till en uppfödare som lät betäcka henne.

SofiaChristina
0

Mycket bra sagt där # 11

AnnaFagerell
0

#11 Jag har haft TVÅ, hae aldrig varit anonom heller .Men visst är det väl märkligt att vissa blir påhoppade och inte andra. Lustigt att det inte händer på något annat forum än SHETLAND. Och varför avregga när de är trevliga på alla andra forum? Men det är väl så att shetlandsforumet har priviligerade Medarbetare.

Annelie-P
0

Gör som känns rätt för dig. Behåll henne och fortsätt åka på utställningar och gör sånt som du tycker om. Vem vet, du kanske blir intresserad av avel om några år? Eller om du vill sälja, så sälj. Hon är jättefin Glad.

Charlotte-Aveback
0

#15: Kloka ord! Glad

veronica-olsson
0

Hon får forsätta att vara min utställningsstjärna för det är ju det hon är.

Så vi ses i sommar.

Ellinor Johansson
0

Det är absolut inte viktigt att sätta henne i avel, det är ju din pålla och du ska gör det som du vill och mår bra av att göra. Vill du avla, ställa ut, eller bara ha en mycket vacker pålle i hagen att vila ögen på är det ditt val.

Personligen upplever jag att ston blir vackare och mer feminina efter ett föl  eller är det bara tillfälligheter att det blivit så hos oss.

Charlotte-Aveback
0

#18:

"Personligen upplever jag att ston blir vackare och mer feminina efter ett föl  eller är det bara tillfälligheter att det blivit så hos oss."

Det är vår erfarenhet också på våra uppfödningar.

AnnaLenaK
0

#0 Tycker du om din ponny så ska du givetvis behålla henne. Som så många redan framhållit - man ska göra det man tycker är roligt. Och gillar man att åka på utställningar så är det ju heller inte fy skam att ha en fin representant för rasen att visa upp.

Din pålle är ju dessutom väldigt ung. Kanske vill du betäcka henne någon gång i framtiden. Du behöver ju inte bestämma någonting nu, utan njut istället av din fina tjej och gör sånt som du tycker är kul.

Själv har jag under ett antal år ridit omkring i skogen på ett toppstammat NF-sto med avelsdiplom. Och inte haft några som helst betänkligheter mot detta. Det var ju det som jag tyckte var roligt. När jag så råkade ut för en olycka och inte kunde fortsätta att rida, valde jag att sälja henne till avel. Hon bor nu på ett seriöst satsande New Foreststuteri och väntar sitt första föl till våren.

#18 och 19 Så har jag också upplevt det.