Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1656 ggr
zelina
0

Vill rådfråga

Hur tycker ni att min syster ska betala för sin häst hon har hos mig när det gäller foder, strö, tömning av hästbajs, arrende av beteshage mm. Hon betalar ingen stallhyra och jag sköter all skötsel av hästen som går på lösdrift. Jag har fyra hästar själv. Blir det riktigt att man delar allt på fem tex eller hur tycker DU att man ska göra??

StuteriSolo
0

jag brukar räkna på det antal hästar som är aktuellt och dela på t.ex 5. Sedan beror det ju på mängden foder t.ex, men är alla hästar likvärdiga spelar det ju ingen roll.

balotte
0

Jag såg till att min inneboende fick betala en av mina hästar.

Försäkring foder strö och hovslagare. Ca 500-600 kr/mån, då fick hon mocka själv varje dag annars kom hon inte på veckor=(.

AnnaFagerell
0

Här tror jag många glömmer vad det kostar att hämta foder och strö. Stängselkostnader och andra faktiska konstander som ramlar iväg.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

zelina
0

#3 Där sa du något! Givetvis kostar ju sånt också, har inte tänkt så långt.

VeronicaP
0

Ser att jag är snäll jag , har aldrig tagit betalt av mina syskon när de haft häst här ..

Hade ena syrrans häst här i llite mer än 2 år utan kostnad och nu har jag den andra syrrans häst här , men min gick hos henne ett par månader i somras.

zelina
0

#5 Har du betalt foder, hovslagare och så också?

Hanna-D
0

Tycker många kommer väldigt billigt undan, ska jag ta hand om, mocka hagar, fixa staket, fodra osv. efter någon annans häst så skulle jag vilja ha mer betalt än den faktiska kostnaden. Men det är min åsikt Flört Tänker på el, slitage, färg, staket, om man behöver så om hagar med mera.

Kratern
0

För min del spelar det ingen roll om det är syskon eller inte.

Har vi ingen annan deal om tjänster och gentjänster så skulle jag nog göra så att personen får stå för kostnader för sin ponny + en av mina.

Det skulle nog komplettera skötsel och underhåll av hagar m.m.

VeronicaP
0

Hovslagare har de fått betala själva+sprutor, avmaskning mm men foder har de fått

SofieN
0

Allt foder och strö borde väl personen i fråga få stå för.

Avmaskning, veterinär och hovslagare är det väl en självklart att hästägaren får stå för? :)

janehellen80
0

Tyvärr inte självklart för alla hästägare.. helst vill dom allt ska ingå men betala för det vill dom inte..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

VeronicaP
0

FAst jag har varit väldigt snäll mot mina systrar Skrattande

Jag sköter ju hästarna när de är här , jag såg tom till att syrrans sista hingst som gick här Ekstrands Pumba blev såld ;) och de gick ju bra då han blev godkänd hingst också :D

Men jag har tagit 400 kr av andra som har haft hingstar på lösdrift här + att de får betala övriga kostnader men jag har som sagt skött allt

proppis
0

När min kompis hade sin häst hos mig tog jag 400kr vintertid, och 200kr sommartid för vatten, underhåll och arbete, (om jag minns rätt, är några år sedan nu).
Jag tog mer på vintern eftersom det innebär mer jobb att bära vatten och lägga på/ta av täcken. Sommartid har hästarna vattenkopp +tillgågn till en bäck som rinner genom hagen. Jag har egna hagar så det är inte frågan om någon arende kostnad.

Mina två hästar och hennes stod tillsammans på lösdrift och med fri tillgång på ensilage. Jag delade kostnaden för ensilage och strö på tre och hon betalade en del. Kostnaden för transport av ensilaget är inräknat och oftast följdes vi åt och hjälptes åt att hämta spån.

Sedan betalade hon själv för kraftfoder, hovslagare, veterinär, kollamasken osv.

En gång fick hon betala för skador på staketet, men det var när det var uppenbart att hennes häst orsakat de och vi var båda eniga om det. Annars vanligt slitage fick ingå i de 200 eller 400 kronorna jag skrev om först.

Hade det varit min syster tror jag nog att hon skulle få betala för mat och strö, och självklart hovslagare, veterinär osv…
men jag tror inte jag hade tagit betalt för jobbet. Men det beror såklart på hur ofta hon själv är där… om det bara är du som sköter allt med hästen, och hon aldrig är där…då hade jag nog tagit ut en liten kostnad för de…

För att svara på hur jag skulle gjort med just dina frågor…

foder = fri tillgång och likvärdiga hästar? jag skulle delat på fem, och hon betalar för en. Kraftfoder får hon stå för själv. Om det ej är fri tillgång på grovfoder och/eller de inte äter lika mycket, skulle jag räkna ut hur stor del hon ska stå för.

strö = dela på 5 och hon tar en del.

tömning av hästbajs = vad har du för kostnad för det? bara arbete? ta en timmlön delat i 5 kanske? och räkna ut vad det skulle kostat om hon anlitade nån…

arrende av beteshage = dela på 5 och hon betalar en del.

stallhyra = någon stallhyra skulle jag inte ta ut av min syster när det är lösdrift det handlar om, däremot bör ni komma överens om vad det är värt för henne att slippa åka dit och byta täcken osv.. som du gör åt henne.

Hur du än gör kan jag bara rekomendera dig att göra upp om det INNAN hon tar dit hästen, allt ska vara klart och helst nedskrivet på papper. Är så lätt att man blir osams annars, och det är så tråkigt att bli ovän med en vänn eller syskon pga pengar!

Elshira
0

Jag måste nog säga att jag aldrig hade stått för hö, hovslagare, vaccinationer osv osv. Det är inte mitt problem så att säga, oavsett släkt eller ej.

Däremot så kan man jämföra lite som jag har en ponny hemma nu. Det är min pojkväns småsyskon som hyr en ponny av oss. Eller tja, de står för alla kostnader för uitrustning, mat, försäkring osv osv.

Och i gengäld för att vi mockar och i övrigt tar hand om hästen (och står för box i vårat privata stall) så får jag låna dem de dagar de inte rider för lite små ridlektioner (åt andra barn).

Så är det en fråga om tjänster och gentjänster så tycker jag att själva hanteringen och liknande får vara "gratis". Skulle jag däremot aldrig få något i utbyte i form av hjälp att sätta upp staket, "höan" eller kanske bilen som behöver fixas lite, ja då skulle jag nog vilja ha en liten slant. Annars skulle jag ju lika bra kunna hyra ut den stallplatsen och arbetet och få "bra" betalt för det, men att du istället har det till din syster för en liten peng bara.

Hakuna matata!

Mini-Angel
0

Min syster tyckte att en hundralapp i månaden var rimligt betalt för hennes islandshäst,för box, mockning, in o utsläpp o fodringar…

Hon står inte kvar i mitt stall Tungan ute