23 625:- för 2010
förra året var jag flitig och har skrivit upp ALLA kostnader för mina shettisar. Slutsumman blev 23 625:-…
Då hade jag 5 st shettisar hemma (ingen stallhyra alltså) och sålde 2 st, en i somras och en i oktober. Inkomst 18 000:-.
Och då var det ett ganska bra år, inga sjuka hästar, inga föl (så inga reg.avgifter, chipmärkning osv).
jag har inte tagit med staketkostnader, de kvittona har vi satt på huset.
största utgiften var foder (hö, kraft, saltsten m m)
Ska bli intressant att se vad 2011 landar på… har 3 shettisar nu, väntar 1 föl och har ingen till salu…
Intressant….
Vill/vågar inte räkna…

Nä, jag har aldrig vågat innan heller, men så har jag och min haft en del diskussioner om vad det EGENTLIGEN kostar att ha häst… och det var väl ganska mycket mer än jag inbillade mig 
Den där typen av uträkning vill man inte veta svaret på.
Jag kollade också häromdagen på vad pållarna kostar i år. Jösses jag kunde ha legat på en strand i Thailand och druckit paraplydrinkar i många veckor.
Men hur kul är det efter ett tag, fast jag kan klara mig utan fruset vatten, skottning, snötynda staket m,m.

Jag räknar alltid samman alla utgifter hörande till hästarna vid årsskiftet, delar sedan in i grupper såsom hö, kraftfoder, veterinär, betäckningar, hovslagare mfl. Tycker det är väldigt intressant att jämföra grupperna år från år. Som vanligt innehöll inte siffrorna ett enda plus. Tror faktiskt det är som så att jag alltid lyckas missa att notera alla inkomster
..
#4 Thailand är överskattat förutom värmen, var där för ett år sedan… 

Jag tycker förvisso att Thailand är underbart, men hästarna ger ju något tillbaka hela året, inte bara i en vecka eller två…
Jag gjorde en uträkning nåt år på vad fullblodet kostar mig och landade på cirka 35.000:- exklusive tävlingar, licenser, transportkostnader till och från aktiviteter, träningar, kurser etc. Alltså bara foder, försäkring och hovslagare. Lyckligtvis kan jag tjäna några lusentappar på henne genom tornerspel, men vårt bästa år gav cirka 19.000:- i inkomst. Så det är svårt att gå plus…

Vad ponnyerna kostar mig har jag inte räknat så mycket på under ett helt år, men foder och försäkring blir i alla fall mellan 3000:- och 4000:- per ponny. Jag har verkat själv de senaste åren, men har precis börjat anlita en hovslagare igen så nu blir det ju lite dyrare. Än så länge har jag inte börjat tjäna några stora pengar på dem, men den ena har i alla fall gjort några kronor på att dra vagn på julmarknader. Alltid nåt! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#0 Jag tycker det låter som rena fyndet! Vad får man för 20 000 nuförtiden? Knappt en begagnad bil, några matkassar kanske. Nä slå ut det per häst o månad så är det peanuts jämfört med vad det ger! Inte behöver jag räkna upp alla fördelarna med hästarna, det vet alla här redan!
jo förresten, för 20 000 kan man få en rätt fin shettis….hmmm. Några thermobarer, några hundra meter snyggt trästaket kanske…drömma går ju!
/sonja
Läskigt att räkna på :)
Jag har två shettisar som kostar ca 42 000 per år. Men det är det helt klart värt!
Jag lägger MYCKET hellre 23 000 på mina hästar än en resa till Thailand!!
Har inte räknat helt hundra men jag kom fram till att det gått åt ca. 55000 kronor! Det var mer än vad jag trodde! Till tre hästar…
Då har jag inte ens räknat med alla prylar jag köper vilket är en hel del. Onödigt att vara tokig i täcken när man har shetland ;) Däremot har jag sålt en häst så jag tror att det går ganska jämt ut.

Skulle aldrig våga räkna vad mina kostar men nog gnäller mannen att hästarna tar hela min lön ;)
Gudars, skulle aldrig våga räkna på vad de kostar, då skulle jag nog dåna. Men ett liv utan dom? Aldrig!
// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//
#10. Håller med!!
vågar inte räkna ut det heller..min kollega försökte en gång av nyfikenhet men vi slutade när det blev väldigt mkt..lägger iallafall ca:6000kr på bara hö..o i år har det varit betäckningar ggr2, vaccineringar, ultraljudande, hyra för stall ja usch vill ej veta…men lägger hellre det på hästarna än ngn resa i världen..;-)
Håller helt med Sonja i det hon skriver!
Jag tycker inte det var mycket pengar för så många hästar faktiskt.
Nu blev jag lite nellad att räkna på mina.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Usch, jag vågar iinte ens räkna på vad våra kostar.
Med både stora och små går bara försäkringen på din (#0) årsumma per år för min del
.
Men det är värt varenda spänn och vi åker aldrig utomlands då jag har flygskräck
. Och inte för att man har tid heller för den delen…

Varken vågar eller vill räkna på vad mina kostar. Räcker med att veta vad alla betäckningar och två hästar på djursjukhuset kostade för att sluta räkna.
#18 Undrar hur mycket jag betalade i självrisk (trots att jag har fast) och sådant som försäkringen inte täcker förra året, jisses… Vill inte veta!