Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1480 ggr
Silenos
0

Sel-och bettfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fyndade en Globus finsele till min minishetland. Någon som har erfarenhet av den ? Skulle gärna vilja se en bild där den sitter på en häst. Huvudlaget som medföljde hade ett bett jag inte sett förut. Ser ut som ett fullcheck, men kantigt istället för runt. Någon som provat ett sådant ?

SofieN
0

Kan det möjligen vara något sorts travbett?

Silenos
0

Möjligt. Men selen är med lös brösta, baksele och hela kittet. Huvudlaget har skygglappar, så det är inget likt travet i övrigt.

SofieN
0

Ja, själva selen är ju en "vanlig". Men själv bettet medföljde väl inte selen ifrån början?

Silenos
0

Så kan det vara. Köpte på Tradera. Selen och huvudlaget är oanvänt, så jag tog för givet att bettet hörde till.

Elshira
0

#4 Borde inte bettet vara nytt då också? Flört

Nu vet jag inte vad detta bett är till för egentligen, men ser ju helt klart att vara ett vanligt tvådelat travbett med att det platta ska göra att bettet ligger slätt i munnen. Antingen i syfte för hästar som är trånga i munnen eller bara för att tryckfördelningen ska bli bättre. Med andra ord ett snällt bett!

Hakuna matata!

Silenos
0

#5 Tack. Jag funderade just på om det var snällt eller skarpt. Har provat selen ikväll. För en gångs skull passade faktiskt både sele och huvudlag ! Sillen är bara 78 cm hög och "mini" blir ibland för stort.

[Teddy]
0

Är det där verkligen ett snällt bett? Med de skarpa kanterna ser det i mina ögon inte snällt ut.

SofieN
0

#7 Tycker inte heller att det ser speciellt snällt ut, inget jag skulle prova i alla fall.

Elshira
0

Man får ju givetvis se till att det verkligen ligger platt mot hästens laner - annars blir det säkerligen skarpare! Jag förutsatte nog kansle lite väl mycket att det faktiskt gjorde det, jag tänkte mest på att jag sett andra amerikanska stångbett med dena funktion som just skulle ha varit snälla och behagliga för hästen.

Hakuna matata!

Kratern
0

Måste bara säga att jag aldrig skulle stoppa det bettet i munnen på min ponny…

Hur långt är det? Kan inte tänka mig att det passar i munnen på en minishettis.

Silenos
0

Jag har ett annat bett som jag brukar köra honom med, så jag kommer med alla sannolikhet att använda det gamla. Har aldrig sett ett sådant här bett förut, därför jag frågar om det. Det är ganska tjockt och kantigt, inte särskilt rörligt i mitten. Provade huvudlaget med bettet igår, bara för at kolla storleken. Ponnyn har i vanliga fall 8,5 , och längdmässigt var det perfekt. Men som sagt, lite för tjcokt och kantigt i mitt tycke.

Prenses
0

Bettet ser lite kantigt ut i mina ögon. Tror nog jag skulle välja ett annat bett.

PP
0

#11 Om du inte vill ha kvar bettet är jag intresserad av att köpa det till min samling..! Flört

Silenos
0

#13 Tror bettet gör sig bättre i din samling än i Sillens mun . Tungan ute Pm:ar.

SannaHolmgren
0

#13 Det var en rolig hobby du har. Samla på gamla bett? Har du någon bild på samlingen månntro?

Mammas nya häst bor i ett stall där ägarens bettsamling hänger som långa kedjor i taket och håller upp tex tränshängare, hövåg mm. Väldigt snyggt.

PP
0

#15 Ja, man är väl lite (pryl)galen..! Oskyldig

Har dem bara på väggen tillsammans med gamla bjällerkransar och ett par gamla sporrar. Lät ju onekligen tufft med bettkedjorna…