Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3820 ggr
Hanna-D
0

Vintervatten

SannaHolmgren
0

Vi byggde ett ungefär sådant frostsäkert vattenkar, fast med endast en plastbalja som denna, en liten bit plaströr som elektriker använder för att dra el i väggar, och en frostvakt som är avsett att montera i vattenledningar. Kostade totalt 600 kr. Frostvakten går genom väggen på baljan, via plaströret som är fastlimmat, tätat med nåt byggklister och frostvakten ligger sen direkt på botten av baljan. Ingen träskiva och ingen isolering. Baljan klarar iallafall ner till -20  som vi har haft här.

Jordfelsbrytare är ett måste om hästarna tömmer karet helt och får tag på kabeln på botten, om de får hål på den. Vi har anslutit frostvakten till en extra enköpt jordfelsbrytare, så med dubbla jordfelsbrytare känns detta säkert till våra två hästar. De dricker en halv balja på en hel dag om de dricker mycket, så för att vara på säkra sidan fyller jag upp morgon o kväll så det är alltid fullt med vatten i den.

Kratern
0

Jag byggde min av ett gammalt underskåp. Och en frostvakt under själva baljan. Fungerade även när det var 35 minusgrader.

AnnaLundin
0

Bara den lilla åtgärden att ställa vattentunnan i en annan vattentunna (samma storlek) så det blev en liten luftspalt mellan gjorde att vattnet knapptf frös på tunnornas sidor utan bara uppepå.

Ska man nu lägga ner så mycket jobb som länken gjort så förstår jag inte varför man inte tar lite värmekabel också och lindar runt innertunnan.

Miica
0

Jag kan tänka mig att göra en sån. Har inte tillgång till el där jag har hästarna på lösdrift ;)

kajsa-kavat
0

Vi har haft en liknande lösning: en stor balja som på bilden, fylld med frigolitskvor, utskurna runda hål för två små, kalvhinkar. Men när det var riktigt kallt, -10 -15 grader,  funkade det inte.

Så nu har vi en stor hink står på frigolit plus en värmeplatta. En sådan man har till höns, under deras vatten. Det fungerar mycket bättre, men fryser också där när det är -20 grader och mer. (tror den här plattan blivit förbjuden, tyvärr )

Hanna-D
0

#3 Håller med men där krävs ju att man har tillgång till el.

Mini-Angel
0

# 2 Hur smart som hellst! Ska be pappa fixa en sån Skrattande

Kratern
0

Glömde säga att jag har 5 cm tjock frigolit också runt om invändigt. Dubbelt i botten.